• 1
  • 2
2024-08-04, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Listar man alla dåtida eller nutida prominenta kvinnor så blir listan lie kort. Sen kan vänstern skylla på vad de vill men att det finns få moderna, kvinnliga schackspelare som är något att nämna faller totalt utanför ramen för vänsterns kvasi argument.
Nja vi har ju Cramling i Sverige.

Henne ska vi vara stolta över.

Men visst, statistiskt är betydligt fler män framgångsrika i schack, det har du rätt i.

Däremot spöar nog Cramling de flesta män i schack.

Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Pia_Cramling
Citera
2024-08-04, 14:55
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tänker ofta på frasen "kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens?" och att det skulle gynna kvinnorna, vara en fördel. Att det skulle finnas en fördel av att hjärnor är färdigutvecklade tidigare än senare.

Om det nu är så att kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens så kan det också betyda att männens hjärnor blir utvecklade mer och därför också senare. Alltså att männens hjärnor utvecklas senare, tar längre tid, under en längre tid, men blir därför också smartare.

Vad jag försöker säga är att en hjärna som utvecklas under än längre tid (männens) kanske också blir en smartare hjärna?

Vad tycker ni?

Annat?
Det är väl säkert ett biologiskt skäl.. Frontalloben är väl den del som utvecklas senast, och den styr risktagande osv. Gissningsvis är det en biologisk fördel att unga män är mer riskbenägna en längre tid än unga kvinnor, för att man ska ha mer tid på sig att våga lämna flocken och ge sig ut till andra grupper för att undvika inavel. Så sker ju bland de flesta flockdjur. Så det känns rimligt att vår hjärna är funtad på samma vis.
Citera
2024-08-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Kvinnor stannar å andra sidan helt i den mentala utvecklingen runt max 25. Då tar jag nog hellre lite längre tid på mig och kommer lite längre.

Nu handlar ju detta om ren och skär neurologi. Dvs.: när alla delar av hjärnan är färdigutvecklade. Men utvecklingen som sådan stannar ju inte, bara för att hjärnan är färdigutvecklad.

Det är väl snarare när hjärnan börjar "avvecklas" som det blir svårare med utveckling... Det sker vid cirka 65 års ålder (avvecklingen alltså). Då blir det alltmer svårare att lära nytt och utvecklas. Inte omöjligt. Men svårare.

Och givetvis är det en fördel att frontalloberna är klara tidigt (den del som mognar sist av hjärnan och är färdig först kring 25 års ålder). Dock är jag inte helt säker på att kvinnors hjärnor är färdigutvecklade före mäns hjärnor... Jag har inte sett någon forskning som hävdar detta iaf.
Citera
2024-08-05, 05:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nja vi har ju Cramling i Sverige.

Henne ska vi vara stolta över.

Men visst, statistiskt är betydligt fler män framgångsrika i schack, det har du rätt i.

Däremot spöar nog Cramling de flesta män i schack.

Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Pia_Cramling

Jag killgissar att Ronaldo slår de flesta kvinnor i fotboll.
Citera
2024-08-05, 09:52
Avstängd
Citat:
Jag killgissar att Ronaldo slår de flesta kvinnor i fotboll.
Jaha.
Citera
2024-08-09, 01:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Finns det någon känd schackspelare som gjort något nyttigt för mänskligheten?

Hur många kvinnor har gjort något nyttigt för mänskligheten?
Citera
2024-08-09, 04:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Förväntar du dig många briljanta tänkare om ens liv bestått i att vara fastkedjad i köket? Hur kan en sån hjärna stimuleras? Intelligens är 50% miljöfaktorer.

Hur många kvinnor har stått fastkedjade med järnkedjor till köket?
Citera
2024-08-09, 04:39
Medlem
Actuallysos avatar
Logiskt sett så är det en fördel. Men som planar ut över tid av diverse anledningar.
Citera
2024-08-24, 06:24
Medlem
Citat:
Hur många kvinnor har gjort något nyttigt för mänskligheten?
Alla kvinnor som har fört den vidare? 😂 ja Precis som män då - bara så ingen lämnas oberörd…

Det är väl en fördel med tanke på att fertiliteten är som högst hos kvinnor mellan 21-23. En kvinnas hjärna anses vara färdigmogen vid den åldern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in