Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-05, 14:03
  #49
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det tekniska problem du menar kommer uppstå? I så fall måste det väl vara så att elbilar skulle vara tekniskt sämre och dyrare att sköta än en bensin/dieselbil? Varför i så fall? Batteriet?
Ja främst batteriet men även många andra fel. En vän leasar en MG och den var i princip ny när han hämtade ut den. Det är konstanta problem hela tiden och inget litet lätt som han själv kan fixa utan han måste lämna in den. Han hatar biljäveln.
Citera
2024-08-05, 14:27
  #50
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Elbilar är ekonomiska, men har sina begränsningar. Man bör avstå om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. Sen är det liten inlärningstid med ny teknik, en del har svårt för detta och vill byta tillbaks till fosilbilar. Jag har haft elbil i ca 5 år, 5st bl.a. Nissan Leaf 24,och en laddhybrid. Kvar har familjen 2 elbilar. Men även vanlig fosilbil.
Kommer alltid ha minst 1 elbil pga billiga mil. Men skulle aldrig köpa en ny elbil för mer än 400.000kr då det finns så bra begagnade för 350.000 Rekomenderar Kona och E-niro med de stora batterierna, samt äldre tesla model S.
Snacket om batterier som ej håller är skitsnack, Finns teslor som gått 60.000mil med 1 batteri. Det vara bara första generationen elbilar som Nissan Leaf som hade problem och då främst i varma klimat. Hade en sådan som tappat 15% på 6år. Men den dög bra till det vi använde den till pendling till jobb i stan. Man får välja elbil efter behov. Kör du mer än 30 mil om dagen och inte har tid snabbladda är det inget för dig. Men att starta dagen med bilen fulladdad hemma med el för 2-3kr /milen är gött. Moderna elbilar har räckvidd sommartid ca 45mil, vintertid ca 30mil, men det går ju alltid snabbladda under piss o fika paus.
PS teslas batterigaranti är 8år, min är 8år och tappat ca 3% räckvidd.
Läste om en Tesla som gått 70.000 mil och hade 75% kvar av batteriet,om jag minns rätt.

Jag är nyfiken på vad du fått betala på försäkringen.(Ja jag vet att det varierar beroende på var man bor och rlängd)
Citera
2024-08-05, 14:34
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Att den finns till salu för 400K betyder väl inget förrän den är såld? Tror på grisnit nu i höst när många leasingavtal löper ut. Blev du erbjuden att köpa loss bilen och i så fall till vilket pris? Bekanta har berättat att de erbjudande de fått varit föga lockande.

Nej men det vore ju lite konstigt om VW annonserar ut bilar till priser som ingen vill betala.

Och nej, jag blev inte erbjuden att köpa ut den. Säljaren tyckte till och med att det vore en dålig idé.
Citera
2024-08-05, 15:50
  #52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skulle tro att begagnatpriserna kommer att falla ganska rejält dom kommande åren. Det är nog extremt få som är villiga att betala några 250-300K för en beggad elbil med 20k mil på mätaren och tveksamt batteri och osäker garanti. När nivån kommer ner i 100-150K kanske fler vågar chansa. Så kommer det att gå men samtidigt halverar det nybilsförsäljningen då andrahandsvärdet sjunker till den nivå som marknaden är villig att betala.
Citera
2024-08-05, 15:58
  #53
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Nej men det vore ju lite konstigt om VW annonserar ut bilar till priser som ingen vill betala.

Och nej, jag blev inte erbjuden att köpa ut den. Säljaren tyckte till och med att det vore en dålig idé.
Jag tror inte att bomben briserat riktigt än. De försöker väl hålla färgen in i det sista. Vi får se vartåt det barkar.
Citera
2024-08-05, 16:36
  #54
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skulle tro att begagnatpriserna kommer att falla ganska rejält dom kommande åren. Det är nog extremt få som är villiga att betala några 250-300K för en beggad elbil med 20k mil på mätaren och tveksamt batteri och osäker garanti. När nivån kommer ner i 100-150K kanske fler vågar chansa. Så kommer det att gå men samtidigt halverar det nybilsförsäljningen då andrahandsvärdet sjunker till den nivå som marknaden är villig att betala.

Den dyraste komponenten, batteriet, utvecklas snabbt.
Prestandan bli bättre, tillverkningsprocessen mer hållbar och kostnaden sjunker.
Då blir nya batteribilar billigare.
Därför tror jag den kan ta ett tag innan begagnatmarknaden stabiliseras prismässigt.

Teslas prissänkningar och räntekamapanj på MY slog nog hårt åt marknaden för begagnade Tesla.

Det är nog en god ide att leasa med garanterat restvärde just nu. Om det går att hitta en bil till en rimlig kostnad förstås.
Citera
2024-08-05, 17:27
  #55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Den dyraste komponenten, batteriet, utvecklas snabbt.
Prestandan bli bättre, tillverkningsprocessen mer hållbar och kostnaden sjunker.
Då blir nya batteribilar billigare.
Därför tror jag den kan ta ett tag innan begagnatmarknaden stabiliseras prismässigt.

Teslas prissänkningar och räntekamapanj på MY slog nog hårt åt marknaden för begagnade Tesla.

Det är nog en god ide att leasa med garanterat restvärde just nu. Om det går att hitta en bil till en rimlig kostnad förstås.
Nej, det där är rent skitsnack. Batterierna utvecklas inte snabbt, knappt nått alls. Numera kör dom flesta inklusive Tesla med dom energifattiga LFP batterierna i sina standard range modeller. En gammal teknik son är sämre, men givetvis billigare tillverkningskostnader. Det är inte utveckling, det är avveckling. Det har inte hänt nått med litiumbatterierna dom senaste tio åren annat än att skaleffekter gjort dom billigare.
Citera
2024-08-05, 18:05
  #56
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Nej men det vore ju lite konstigt om VW annonserar ut bilar till priser som ingen vill betala.
Hur länge har Hedin försökt kränga Honkqi till fruktansvärda överpriser ??

Självklart hoppas man ju på att någon ska vara dum nog att nappa , se bara på alla Teslaägare som fått se sin nyköpta bil sjunka i värde med hundratals tusen efter prissänkningar på nybilarna
Citera
2024-08-05, 18:31
  #57
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej, det där är rent skitsnack. Batterierna utvecklas inte snabbt, knappt nått alls. Numera kör dom flesta inklusive Tesla med dom energifattiga LFP batterierna i sina standard range modeller. En gammal teknik son är sämre, men givetvis billigare tillverkningskostnader. Det är inte utveckling, det är avveckling. Det har inte hänt nått med litiumbatterierna dom senaste tio åren annat än att skaleffekter gjort dom billigare.
Rent krasst har det inte hänt speciellt mycket sedan tidigt 70-tal då nuvarande teknik uppfanns .
Sedan tog det ca 20 år att få igång en fungerande produkt och få ut den på marknaden .
Några revolutionerande nya batterier lär inte dyka upp på marknaden under min livstid oavsett hur högt tonläge elbilskyrkans profeter på detta forum har .

Visst finns det många skrivbordsprodukter med på papperet fabulösa prestanda men tills de finns i verkligheten ligger batteribilarna långt efter i räckvidd , åker man bara korta sträckor eller bor där det finns laddare överallt kan man självklart hanka sig fram ändå .

En bekant leasar en EX40 med 70kWh batteri , vi skulle till hans sommarstuga veckan före midsommar för att klippa gräset och köra röjsåg .
Han har 10 mil till stugan och vi hade en självgående gräsklippare och en röjsåg på den lilla EU-släpen och 2 personer i bilen , ändå höll vi inte på att klara oss hem igen .

Nånting måste ju vara rejält fel med elbilarna då deras förbrukning skenar på detta sätt , den där lilla släpen märks ju inte alls då jag drar den med D5:an , förbrukningen blir snarare lägre eftersom jag inte kör i "glesbygdsfarten" 120 med släpen utan bara 80-90 .
Citera
2024-08-05, 19:13
  #58
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Läste om en Tesla som gått 70.000 mil och hade 75% kvar av batteriet,om jag minns rätt.

Jag är nyfiken på vad du fått betala på försäkringen.(Ja jag vet att det varierar beroende på var man bor och rlängd)
2800kr per halvår för halvförsäkring. Teslamodel S.
Citera
2024-08-05, 20:58
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Det är inte enbart oro över batterierna som medför ett vingligt andrahandsvärde utan även snabb teknikutveckling där t o m större tillverkare kan behöva ”strypa” tillverkningen tillfälligt.

MB EQA går fortsatt köpa ny men att efter tre år och dryga 2000 mil körda förlora 100 000 kr i värde känns inte som välkänd tysk kvalitet riktigt.

https://bilweb.se/stockholms-lan/mer...2-suv-11079588

Gamla audi e-tron och mercedes elbilar har haft ganska kraftiga värdetapp. De är inte bra nog räckviddsmässigt.
En samtida sketen MG ZS spöar dem på det elbilstekniska.
Citera
2024-08-05, 22:04
  #60
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Gamla audi e-tron och mercedes elbilar har haft ganska kraftiga värdetapp. De är inte bra nog räckviddsmässigt.
En samtida sketen MG ZS spöar dem på det elbilstekniska.
Om den nu inte står stilla och väntar på reservdelar som aldrig dyker upp .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in