Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Ja, restvärde 55% efter 3år och 8-9000 mil är en kalkyl som för det mesta har stämt väl in över tid historiskt för bensin och dieselbilar. De senaste 4-5 åren har varit totalt jojjo med begagnatpriserna. Idag rusar nybilspriserna på fossilbilar fortfarande, en ökning med 30% de senaste 3åren för många populära modeller och det verkar inte stanna där. Det förutspås en ytterligare prisökning med ca 10% för EURO7 normen 2025, ev. ytterligare prishöjningar med inflationen och svag kronkurs kan ju förväntas också.
Elbilar är helt tvärtom, där ser vi en mycket och tydligt stark trend till det motsatta att nybilspriserna istället sjunker rejält.
Marknaden jublar över svindyra fossilbilar för tillfället, men det kommer att vända och ganska rejält också.
Var hittar man dessa skitbilliga elbilar? Det verkar vara vissa bilmodeller som har tappat värde (Tänker på dig Porsche Taycan) men andra håller värdet lite väl bra.
Ok før att Norge är ett mer moget elbilsland men jag kollade på priset før min Kona (Premium, sollucka, metallic, stora batteriet, 8000 mil, 2020, nypris 367000 NOK) där ligger priserna på 250-280 på Finn.no (Blocket men seriøst), det betyder en värdeminskning på 25-30% på drygt fyra år. Det känns inte som något ras, snarare motsatt. Førklaringen som jag ser det är inte ologisk, modellen finns inte längre, namnbrodern är en større bil, som kostar mer. Då føljer prisningen av Kona 2020 sin egen logik,
Att begagnatpriserna sjunker på identiska modeller när den identiska modellens nypris sjunker är ju inget unikt. Det vore snarast unikt om de inte gjørde det.
Drivare bakom prissänkningarna på nybilarna är dels lägre materialkostnader, inte minst batteripriserna har ju halverats på kort tid, och att hypepriser och subsidieringsdopning har førsvunnit.