2024-08-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananasflickan
Soc bedömer inte planeringsinsats beroende på om du är ”etnisk svensk” eller inte. Herregud. Hamnar man på SIS finns beslut från domstol (FR och troligtvis KR) och det finns behov av vård utifrån ungdomens eget beteende. E hade inte hamnat på SIS om hon inte haft någon form av riskfyllt beteende. Sen kan man ifrågasätta SIS verksamheterna, forskning är ganska tydlig med att ”smittorisken” på både HVB och SIS är stor. Jag blir dock mer förvånad av att R som enbart är 13 år hamnar på SIS, väldigt ovanligt att Soc bedömer behov av SIS för så unga.

Nja, jag är övertygad om att både etnicitet och klass på olika sätt spelar in i möten myndigheter. Vissa grupper har tex svårare att ta tillvara på sina rättigheter, inget nätverk etc. Fördomar genomsyrar hela samhället. Samma fördomar gör att svenska barn kanske inte får det stöd de behöver för att man inte vågar gå emot föräldrarna. Men där kan vi ha olika bild. Jag undrar fortfarande hur man bedömde E’s placering. Din kommentar om R är viktig.
Citera
2024-08-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Vem är andra tjejen?

Ingen aning har inte gått in i liven men råkade snubbla in på hennes konto när jag kollade på Emilias kommentarer på Instagram så såg jag att hon hade live där.
Citera
2024-08-06, 12:03
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes

Intressant, vad får dig att verka tämligen säker på det? För du har ju skrivit det i flera inlägg. Är det något intressant om denna Rs personlighet som du känner till som man skulle kunna få ta del av? Då menar jag inte det om hennes mamma, pappa, LVU-domar etc., utan ngn info du ev. fått till dig på annat sätt.

Citat:
Ja, usch. Nog lutar det åt att hon har mycket med detta att göra. Polisen borde informeras. Hur kan hon inte ha blivit inplockad? Polisen lär väl vid det här laget ha hunnit gå igenom alla telefoner från personerna i gruppchatten och fått fram vem som varit aktiv när, vem som skrivit vad osv..

Jag tillhör inget läger då det verkar svänga fram- och tillbaka, men utifrån kroppsformen på personen på BO i 40s-filmen lutar det åt M utifrån tt-klippet där E & M dansar, fast å andra sidan har jag ingen koll på Rs kroppskonstitution, annat än att ngn i tråden kallade henne dvärg. Sen pratar inte den som håller i kameran & kniven i 40s-klippet skånska, det hörs tydligt. Och ngn här skrev att R pratar skånska.

Det som reflekteras i filmen tror jag snarare är reflexer som kan sitta på just dessa ställen på jackor. Båda ärmarna verkar reflektera ganska lika, vilket inte skulle vara fallet om det var en klocka och ett armband

Tyckte samma med kroppsformen.
Det med dialekter kan vara svårt - finns dialekt kameleonter - syftar tillbaka till behovet av att tillhörighet.

Skulle det absolut kunna vara, låter rimligt.
.

Det är väl grundat på flera olika saker, dels dokumenten kring de två GM's där vi får en inblick i deras liv - måste säga jag enbart läst dem en gång, dels utifrån det psykologiska perspektivet, studier, böcker, vad jag sett och läst här och på andra medier om "GM's och föräldrarna" samt från möten i livet med människor med liknande uppväxter och "hur de blivit".

Jag kommer att försöka hålla det kort så jag inte svävar ut och bort från "mordet", så mitt svar är väldigt förenklat, med betoning att jag läst dokumenten en gång om GM's.
R = MGM1
M= MGM2

MGM2 har utsatt för sexuella och fysiska övergrepp från både sin mamma och hennes partner (s?), Hon har skyfflats runt dels in och ut ur landet, och sen mellan en massa olika hem från början av sitt liv. Och utifrån dokumenten så tolkade jag det som att hon (och hennes syster) inte vill ha någon kontakt med mamman.

MGM1 hamnade i systemet "senare i livet", då menar jag inte att hon har haft det lätt innan, för det tror jag inte alls att hon.
Men skillnaden är dels att R verkat varit/är väldigt sökande att "få kärlek/acceptans/en barn-förälder relation med sina föräldrar".
Hon har en kniv fetisch (kan den komma ifrån att hon ville ha en "skapa ett band" med sin pappa som verkar ha pendlat lite in och ut ur kriminalitet)?
Likaså att hon gått på stöld-trips med sin pappa. Jag tror inte hon var med på dem för att stjäla i sig, utan för att känna att hon och pappa gör något tillsammans. (superförenklat btw)
Med sin mamma så har hon gjort inlägg på TT där hon la en quote " Sometimes all you need is your mum" och en skärmdump där hon skriver Jag älskar dig mamma och får till svar OK .
Jag såg mammans rants som hon skrev till sig EX Iss*m (inte pappan utan en annan man som hon har en yngre dotter med som heter "G") Där mamman hotar/ber/hatar om vartannat - pratar om "familj" osv, men i det nämns inte R överhuvudtaget. Mamman verkar inte räkna R till familj.

Jag tror avsaknaden av en sådan fundamental relation (oavsett om den är hälsosam eller inte) har påverkat R's psyke mer än på M. Indoktrinerats på ett annat sätt. M har haft så många fler år av kaos i sitt liv, och hon är lite äldre. Medans R fortfarande nu vill ha en relation där hon kan bli "nurtured". Det behovet verkar vara enormt för henne. (Titta t.ex på "mamma/pappa- relationen" med Soso på TT)
Så ja jag tror att den saknaden, det sökandet, den önskan har drivits till ett hat och förakt för att hon inte har det.
Och det hatet, och föraktet ser man i den första videon på 40 s - den som håller kniven.

Så, där har du en "förenklad förklaring", och jag är öppen och förstår såklart att jag kan vara 100% fel på det. Det kan ju komma fram 100% att det faktiskt är M som står och hetsar med kniven från det första klippet. Då fallerar min hypotes om att det är R såklart.
Det som jag tycker inte kommer att fallerar är att den med kniven påvisar ett hat "inte utav denna värld", den vill skada, den vill kränka, den njuter och älskar makten som den har där och då..
Det är inte ett "tillfälligt rus" som skapar det tillståndet - utan något som växt fram och skapats/triggats från år av obalans, avsaknad av trygghet och tillhörighet.

Detta är mina spekulationer, och det är det vi alla gör här inne - spekulerar. Och har jag fel, så har jag det. Det är egentligen oviktigt.

Det som är viktigt är att alla de som är delaktiga i mordet av Emili@ (on-site och off-site) blir dömda för det fruktansvärda som de gjort.

Varför skulle personen som skrev det där om "Free melak Free raffe Free soso" vara så korkad och ta med Soso (om detta nu avser den unga flickan på tt) när hon vid tillfället inte ens var misstänkt? Eller har de tagit in henne nu?

Kanske har hon varit inne på förhör? Ingen aning faktiskt.
Tror att den personen och SoSo kanske "är lite högre upp i hierarkin" - men det är en annan diskussion. Vill inte göra detta till världens längsta kommentar

Var inte min avsikt att skriva så här långt men ville ändå förklara "varför" och då kan jag inte korta ner det helt och hållet om jag ska försöka få fram min poäng.

Vem vet, nu när jag skrivit detta så kanske annan fakta och bevis till och med kommit fram...
Återstår att se.
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-06 kl. 12:14.
Citera
2024-08-06, 12:22
Medlem
Vart är videon?
Citera
2024-08-06, 12:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Om det där är filmat på SIS är det nån väldigt light avdelning typ utsluss eller nått, eller avd om dom är under 15år. Ser mer ut som ett HVB. Den fastsatta sängen stämmer men inget annat. Där jag jobbat o andra SIS jag varit på har man inte ens vanliga sängkläder o skulle aldrig få ha massa lösa föremål som mjukisdjur mm.
Men Hässleholm har ju typ 5-6 avd så det skiljer nog i säkerhet/regler beroende på i så fall.

Jepp, light avdelning då dom var under 15 MGM2 fyllde ju just 15 & skulle få byta avd.
Citera
2024-08-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Det är väl grundat på flera olika saker, dels dokumenten kring de två GM's där vi får en inblick i deras liv - måste säga jag enbart läst dem en gång, dels utifrån det psykologiska perspektivet, studier, böcker, vad jag sett och läst här och på andra medier om "GM's och föräldrarna" samt från möten i livet med människor med liknande uppväxter och "hur de blivit".

Jag kommer att försöka hålla det kort så jag inte svävar ut och bort från "mordet", så mitt svar är väldigt förenklat, med betoning att jag läst dokumenten en gång om GM's.
R = MGM1
M= MGM2

MGM2 har utsatt för sexuella och fysiska övergrepp från både sin mamma och hennes partner (s?), Hon har skyfflats runt dels in och ut ur landet, och sen mellan en massa olika hem från början av sitt liv. Och utifrån dokumenten så tolkade jag det som att hon (och hennes syster) inte vill ha någon kontakt med mamman.

MGM1 hamnade i systemet "senare i livet", då menar jag inte att hon har haft det lätt innan, för det tror jag inte alls att hon.
Men skillnaden är dels att R verkat varit/är väldigt sökande att "få kärlek/acceptans/en barn-förälder relation med sina föräldrar".
Hon har en kniv fetisch (kan den komma ifrån att hon ville ha en "skapa ett band" med sin pappa som verkar ha pendlat lite in och ut ur kriminalitet)?
Likaså att hon gått på stöld-trips med sin pappa. Jag tror inte hon var med på dem för att stjäla i sig, utan för att känna att hon och pappa gör något tillsammans. (superförenklat btw)
Med sin mamma så har hon gjort inlägg på TT där hon la en quote " Sometimes all you need is your mum" och en skärmdump där hon skriver Jag älskar dig mamma och får till svar OK .
Jag såg mammans rants som hon skrev till sig EX Iss*m (inte pappan utan en annan man som hon har en yngre dotter med som heter "G") Där mamman hotar/ber/hatar om vartannat - pratar om "familj" osv, men i det nämns inte R överhuvudtaget. Mamman verkar inte räkna R till familj.

Jag tror avsaknaden av en sådan fundamental relation (oavsett om den är hälsosam eller inte) har påverkat R's psyke mer än på M. Indoktrinerats på ett annat sätt. M har haft så många fler år av kaos i sitt liv, och hon är lite äldre. Medans R fortfarande nu vill ha en relation där hon kan bli "nurtured". Det behovet verkar vara enormt för henne. (Titta t.ex på "mamma/pappa- relationen" med Soso på TT)
Så ja jag tror att den saknaden, det sökandet, den önskan har drivits till ett hat och förakt för att hon inte har det.
Och det hatet, och föraktet ser man i den första videon på 40 s - den som håller kniven.

Så, där har du en "förenklad förklaring", och jag är öppen och förstår såklart att jag kan vara 100% fel på det. Det kan ju komma fram 100% att det faktiskt är M som står och hetsar med kniven från det första klippet. Då fallerar min hypotes om att det är R såklart.
Det som jag tycker inte kommer att fallerar är att den med kniven påvisar ett hat "inte utav denna värld", den vill skada, den vill kränka, den njuter och älskar makten som den har där och då..
Det är inte ett "tillfälligt rus" som skapar det tillståndet - utan något som växt fram och skapats/triggats från år av obalans, avsaknad av trygghet och tillhörighet.

Detta är mina spekulationer, och det är det vi alla gör här inne - spekulerar. Och har jag fel, så har jag det. Det är egentligen oviktigt.

Det som är viktigt är att alla de som är delaktiga i mordet av Emili@ (on-site och off-site) blir dömda för det fruktansvärda som de gjort.

Varför skulle personen som skrev det där om "Free melak Free raffe Free soso" vara så korkad och ta med Soso (om detta nu avser den unga flickan på tt) när hon vid tillfället inte ens var misstänkt? Eller har de tagit in henne nu?

Tror att den personen och SoSo kanske "är lite högre upp i hierarkin" - men det är en annan diskussion. Vill inte göra detta till världens längsta kommentar

Var inte min avsikt att skriva så här långt men ville ändå förklara "varför" och då kan jag inte korta ner det helt och hållet om jag ska försöka få fram min poäng.

Vem vet, nu när jag skrivit detta så kanske annan fakta och bevis till och med kommit fram...
Återstår att se.

Bra spekulationer🙏
Jag tror att hon haft mer kontakt med mamman än pappan. Iallafall det man sett utåt på media. En del filmer i nutid och nån för ca 6 månader sen är från mammans lägenhet/område.

Inget alls från pappans.

Läste på TT att hon hotade lärare med sax.

Har fått känslan av en fin tjej egentligen men som hamnat på fel spår pga fel umgänge. En tjej som söker uppmärksamhet och bekräftelse.

Man hör mycket nu, från olika håll.

Rättfärdar absolut inte det hon gjort.
Citera
2024-08-06, 12:40
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Pacc
Nej men är man förälder till barn som har begått ett sånt här kallblodigt brott så skulle nog vem som helst gått ut och bett om ursäkt om deras barn handling självklart. Deras föräldrar är nog i stor skam och mår inte bra kan jag verkligen tippa på

Citat:
Bra spekulationer🙏
Jag tror att hon haft mer kontakt med mamman än pappan. Iallafall det man sett utåt på media. En del filmer i nutid och nån för ca 6 månader sen är från mammans lägenhet/område.

Inget alls från pappans.

Har fått känslan av en fin tjej egentligen men som hamnat på fel spår pga fel umgänge. En tjej som söker uppmärksamhet och bekräftelse.

Vilket styrker min teori att hon fortfarande söker en barn-förälder- relation.

Vilket inte MGM2 verkar göra..

Tror umgänget är en sekundär faktor till hennes beteende/psyke.
Den primära faktorn är relationen med föräldrarna och det genetiska arvet.

(Utan att räkna in faktorer som omplaceringarna hon bott på).
Citera
2024-08-06, 12:57
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
De har på vissa avdelningar tillgång till mobil en timma eller så om dagen. på andra har de iPad (som hemmet kontrollerar) den tiden. På vissa avdelningar finns inte tillgång till digitala enheter alls. Om de får LSU, särskild ungdomsvård som straff för brott sitter de på särskild avdelning med mest restriktioner, mer likt anstalt (fängelse för gemene man).
Tack för det.👍
Skingrar dimman om vad som sannolikt gäller för Rafaella. Dom för unga kraftlösa juridiska konsekvenserna vägs upp av boosten i hierarkin som Tiktok-exponerad och bland ungdomsbuset högt respekterad förnedringsmördare samtidigt som politikerna torgför sin impotens med nya utredningar "när det har fungerat på sämsta möjliga sätt"
Citat:
Utredare: Mordet är ett underbetyg för myndigheterna
Det misstänkta mordet på en 14-årig flicka i Landskrona är ett underbetyg för samhällets vård av unga. Det säger regeringens särskilda utredare Carina Ohlsson till Sveriges Radio Ekot.

– Det har inte fungerat på bästa möjliga sätt. Men samtidigt ska man inte ta ifrån individerna deras eget ansvar, säger Ohlsson som i höstas lade fram en utredning med förslag på förbättringar i samhällets vård av unga.

De två tonårsflickor som är misstänkta för mordet har i perioder varit omhändertagna av sociala myndigheter.
https://omni.se/t/mordet-i-landskron...6-b3970d4d08cb
Citera
2024-08-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tack för det.👍
Skingrar dimman om vad som sannolikt gäller för Rafaella. Dom för unga kraftlösa juridiska konsekvenserna vägs upp av boosten i hierarkin som Tiktok-exponerad och bland ungdomsbuset högt respekterad förnedringsmördare samtidigt som politikerna torgför sin impotens med nya utredningar "när det har fungerat på sämsta möjliga sätt"
Jag tror inte de här flickorna kommer hyllas i något läger, de möter massor av hat på nätet, vilket de inte kan se, men den vanligaste kommentaren på alla deras bilder är nu "smuts", lämnat av tusentals. Det verkar inte vara några som försvarar dem.
Citera
2024-08-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex

R = MGM1
M= MGM2

Återstår att se.
Inget fel i att leka amatörpsykolog så länge man är tydlig med att man gör det, vilket du är. Men dra inte oinitierade slutsatser. Mamma/pappa-kommentaren är en trend och säger nada om deras relation, (däremot är det lite creepy med de epiteten då det handlar om en utseendekomplimang). Vanligt som fan bland ungdomar på sociala medier.
Citera
2024-08-06, 13:36
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Bra spekulationer🙏

Inget alls från pappans.

Ändå har pappan ensamvårdnad om MGM1 sedan länge, varför?
Finns någon dom i FR om att han ska ha ensamvårdnaden om R?
PS: MGM2s pappa då, Han verkar ju bo i Sala med ny fru och nya barn?
Har han ingen som helst kontakt med sina 2 äldre döttrar?
Senast redigerad av nova68 2024-08-06 kl. 13:40.
Citera
2024-08-06, 13:39
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

Nu när jag förstått att det var till Soso själv han skrev tycker jag det är mindre konstigt att han tog med hennes namn i sammanhanget. Det kanske mer var ett sätt att smickra henne än att peka ut henne för något. Hon sitter väl på SIS så nog vill hon bli free.

För övrigt känns det bra att debatten om samhällets ansvar och misslyckande i fallet kommit igång och att ansvariga politiker ställs till svars.

Som jag skrivit tidigare kan man skylla på föräldrarna men det leder ingen vart, mer än att man kan pysa ut lite frustration, för det kommer alltid att finnas människor som misslyckas i föräldrarollen. Att ställa myndigheterna till ansvar däremot kan i de bästa av världar leda till förbättring.
Senast redigerad av HappySadHarry 2024-08-06 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in