2024-08-06, 13:42
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Inget fel i att leka amatörpsykolog så länge man är tydlig med att man gör det, vilket du är. Men dra inte oinitierade slutsatser. Mamma/pappa-kommentaren är en trend och säger nada om deras relation, (däremot är det lite creepy med de epiteten då det handlar om en utseendekomplimang). Vanligt som fan bland ungdomar på sociala medier.

Det är väl lite det man gör när man spekulerar i teorier.
Jag var lika tydlig med att det jag skrev är en simplifierad teori då jag inte sitter och skriver en avhandling av något slag.

Tackar ändå för din "på ytan generaliserade" input.
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-06 kl. 13:46.
Citera
2024-08-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ja, usch. Nog lutar det åt att hon har mycket med detta att göra. Polisen borde informeras. Hur kan hon inte ha blivit inplockad? Polisen lär väl vid det här laget ha hunnit gå igenom alla telefoner från personerna i gruppchatten och fått fram vem som varit aktiv när, vem som skrivit vad osv..

”Hur kan hon inte ha blivit inplockad?”
Finns ett mycket enkelt svar, hon sitter redan på SIS & är inplockad.
Nog har hon blivit förhörd & mobil/surfplatta speglats (även raderat material)
Men korkat nog har hon åter börjat med sina TTs och lämnar kommentarer på andras TT och insta, vilket gör att polisen får ännu mera ledtrådar och en klarare bild av vad som föregick innan mordet,
Citera
2024-08-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hmm….
Inte för att försvara MGM1 den 13åriga flickan, men undran har väckt efter genomläsning av de domar som finns, om den ensamme vårdnadshavaren (pappan) & LVU/SIS placeringarna.
Det uppstår tumult & pappan ringer och anmäler henne för knivhot mot honom.
MGM1 åker in på akut LVU placering och de 2 vittnena berättar att pappan slagit dottern.
Efter en tids vistelse på LVU berättar hon att andra uppmuntrat henne, så hon ska få skadestånd.
Men pappan döms till skadestånd & hon slipper inte ut från LVU hemmet!
Vad vet vi egentligen om de 2 som vittnat & MGM1 säger ha instruerat henne hur hon får det?
Domen mot pappan om ofredande, ger ingen som helst bakgrund till varför han gjort detta.
En nästan 18årig tjej som umgås mycket med en 12åring, något stämmer inte
Vad vet vi om henne egentligen, försökte pappa stoppa ett osunt umgänge & skydda dottern?
Instruerades hon att bli springis, togs dottern med till olämpliga platser med olämpligt umgänge, fick hon tag på sånt en 12åring inte ska använda/bruka och blev hon uppmuntrad att göra saker?
MGM1 slipper inte ut från LVU hemmet utan hamnar sen på SIS hem, något pappa försöker få bort henne ifrån så den lättledda dottern inte hamnar i värre umgänge?
MGM1 var inte den som blev kallad hora, det är fastslaget redan nån dag efteråt.
Men MGM2 som blivit förolämpad och kallad hora, det var en sanning som sved illa och hon inte ville andra skulle höra för då fick hon inte längre den respekt hon tyckte hon förtjänade!
MGM2 själv lurade dit BO men behövde en lydig hjälpreda för att genomföra de planerade dådet.
Någon lämplig som såg upp till henne och gav respekt åt henne som äldre och erfaren, någon som kunde styras & fås att begå våldshandlingar denne inte kunde inse eller förstå vidden av.

Hade pappan fått ut MGM1 från SIS hemmet eller hon bara varit på LVU hade detta aldrig inträffat.
Hon är nu en 13årig mördare som aldrig mer kommer att kunna bli lycklig.

Ligger något i det Nova skrivit långt tidigare i tråden.
Inte heller för att jag försvarar någon, men det finns mycket annat bakom.
MGM1 vistades en mycket kort tid på SIS hemmet och kom inte in i gänget.
Citera
2024-08-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tack för det.👍
Skingrar dimman om vad som sannolikt gäller för Rafaella. Dom för unga kraftlösa juridiska konsekvenserna vägs upp av boosten i hierarkin som Tiktok-exponerad och bland ungdomsbuset högt respekterad förnedringsmördare samtidigt som politikerna torgför sin impotens med nya utredningar "när det har fungerat på sämsta möjliga sätt"
https://omni.se/t/mordet-i-landskron...6-b3970d4d08cb

Jag har suttit och scrollat runt lite på tiktok i den här umgängeskretsen med mördarna, deras vänner, vilka de följer osv. Det här är ju verkligen inte samhällets elit vi har att göra med. Det är ett klientel som jag knappt trodde fanns i Sverige. Fjortisar som håller på att låtsas vara gangsters, maskerar sig, spelar in någon fjantig gangsterrapp, klär sig opassande osv.

Det här är folk i en ålder som har alla möjligheter att välja vart de vill ta vägen i livet, men istället för att drömma om att bli läkare, advokat eller t.o.m sitta i kassan på Ica, så väljer de att drömma om att bli kriminella.
Citera
2024-08-06, 14:22
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag tror inte de här flickorna kommer hyllas i något läger, de möter massor av hat på nätet, vilket de inte kan se, men den vanligaste kommentaren på alla deras bilder är nu "smuts", lämnat av tusentals. Det verkar inte vara några som försvarar dem.

Prestigen i att offentligt förnedringsavrätta en ovän visar sig, till skillnad från det öppna avståndstagandet, i hennes nära umgänge över tid och är inte att tolka som försvar. Givet Rafaellas vålds-Cv så står nog (erbjudanden om?) nya offer på tur när hon är rymmen nästa gång - och det är hon snart. Det är inte sista gången vi hör av henne.
Senast redigerad av Taggad 2024-08-06 kl. 14:35.
Citera
2024-08-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Prestigen i att offentligt förnedringsavrätta en ovän visar sig, till skillnad från det öppna avståndstagandet, i hennes nära umgänge över tid och är inte att tolka som försvar. Givet Rafaellas vålds-Cv så står nog (erbjudanden om?) nya offer på tur när hon är rymmen nästa gång - och det är hon snart. Det är inte sista gången vi hör av henne.

Jag tänker också att de på sikt kommer att få stor "respekt" av sina likasinnade. Däremot kommer Svensson/gemene man tycka att de gjort något fruktansvärt och inte vilja ha med dem att göra. Är vi säkra på att det inte bara är alla dessa Svenssons som skrivit "smuts".

Om man redan som 13-åring mördar en annan människa blir det nog svårt att "komma på rätt köl" igen. Så jag tror som du att vi kommer att få höra mer om henne i framtiden.
Citera
2024-08-06, 15:16
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hmm….
Inte för att försvara MGM1 den 13åriga flickan, men undran har väckt efter genomläsning av de domar som finns, om den ensamme vårdnadshavaren (pappan) & LVU/SIS placeringarna.
Det uppstår tumult & pappan ringer och anmäler henne för knivhot mot honom.
MGM1 åker in på akut LVU placering och de 2 vittnena berättar att pappan slagit dottern.
Efter en tids vistelse på LVU berättar hon att andra uppmuntrat henne, så hon ska få skadestånd.
Men pappan döms till skadestånd & hon slipper inte ut från LVU hemmet!
Vad vet vi egentligen om de 2 som vittnat & MGM1 säger ha instruerat henne hur hon får det?
Domen mot pappan om ofredande, ger ingen som helst bakgrund till varför han gjort detta.
En nästan 18årig tjej som umgås mycket med en 12åring, något stämmer inte
Vad vet vi om henne egentligen, försökte pappa stoppa ett osunt umgänge & skydda dottern?
Instruerades hon att bli springis, togs dottern med till olämpliga platser med olämpligt umgänge, fick hon tag på sånt en 12åring inte ska använda/bruka och blev hon uppmuntrad att göra saker?
MGM1 slipper inte ut från LVU hemmet utan hamnar sen på SIS hem, något pappa försöker få bort henne ifrån så den lättledda dottern inte hamnar i värre umgänge?
MGM1 var inte den som blev kallad hora, det är fastslaget redan nån dag efteråt.
Men MGM2 som blivit förolämpad och kallad hora, det var en sanning som sved illa och hon inte ville andra skulle höra för då fick hon inte längre den respekt hon tyckte hon förtjänade!
MGM2 själv lurade dit BO men behövde en lydig hjälpreda för att genomföra de planerade dådet.
Någon lämplig som såg upp till henne och gav respekt åt henne som äldre och erfaren, någon som kunde styras & fås att begå våldshandlingar denne inte kunde inse eller förstå vidden av.

Hade pappan fått ut MGM1 från SIS hemmet eller hon bara varit på LVU hade detta aldrig inträffat.
Hon är nu en 13årig mördare som aldrig mer kommer att kunna bli lycklig.

Var har det blivit fastslaget att MGM2 blivit kallad för hora och att det är henne som det syftas till är "horan som satte igång hela händelseförloppet"?

Veterligen ingenstans, utan det är spekulationer och antaganden från osäkra källor.

MGM2 har säkerligen kallats hora, det har nog alla i mördar-chatten blivit.

Skillnaden är att den X som blev kallad hora är troligen den som alla i gänget ser upp till. Deras "chef".
Och det tror inte jag är MGM2.

M*y* var snabb på att slänga henne under bussen i alla sina TT's - vilket i en hierarki inte brukar ske (om inte personen i fråga själv vill ta över topp-positionen ) - vilket nedrogade, deprimerade M*y* högst troligen varken vill eller ens har kompetensen till att göra utifrån hennes svammel i inläggen som hon nu plockat bort.

Den lydiga hjälpredan MGM1 håller jag med dig om att hon är.

Hon ville visa hur loyal hon är till den som hon ser upp till, någon som fyller det hon inte fått från sina föräldrar - alltså inte MGM2 (som för mig bara är en henchmen, delaktig absolut - men inte hjärnan bakom planet av mordet).

Spekulativt, om MGM2 är "chefen" varför fanns det då behov av att rapportera in till sina undersåtar i och under mordet.
Utan det hade kunnat delas dagen därpå när allt var "över".

Det sägs i en av klippen :

[Vi älskar dig men vi måste göra detta]

Låter inte som något i en "chefsroll" hade behövt varken säga eller rättfärdiga.
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-06 kl. 16:14.
Citera
2024-08-06, 15:29
Medlem
Citat:

Det som reflekteras i filmen tror jag snarare är reflexer som kan sitta på just dessa ställen på jackor. Båda ärmarna verkar reflektera ganska lika, vilket inte skulle vara fallet om det var en klocka och ett armband.

Svarar mig själv
Syns i andra filmen att det är ett par Nike-handskar där själva swoosh-loggan reflekterar.

Så var detta utrett. Inga smycken alltså.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2024-08-06 kl. 15:32.
Citera
2024-08-06, 15:45
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har suttit och scrollat runt lite på tiktok i den här umgängeskretsen med mördarna, deras vänner, vilka de följer osv. Det här är ju verkligen inte samhällets elit vi har att göra med. Det är ett klientel som jag knappt trodde fanns i Sverige. Fjortisar som håller på att låtsas vara gangsters, maskerar sig, spelar in någon fjantig gangsterrapp, klär sig opassande osv.

Det här är folk i en ålder som har alla möjligheter att välja vart de vill ta vägen i livet, men istället för att drömma om att bli läkare, advokat eller t.o.m sitta i kassan på Ica, så väljer de att drömma om att bli kriminella.
Jag har gjort detsamma men min slutsats är annorlunda, dessvärre, för jag tycker det är mycket vanligt att ungarna spelar gangsterrappare i sina TTs och poserar, vare sig de är från Djursholm eller Flempan. Sen kan man konstatera att flickorna verkar mer lika över klassgränserna i det, men kanske beror det på att TT främst är tjejernas app i de lägre åldrarna?
Citera
2024-08-06, 15:48
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Svarar mig själv
Syns i andra filmen att det är ett par Nike-handskar där själva swoosh-loggan reflekterar.

Jag läste i ett kommentarsfält på TT där en av de andra flickorna försvarade R med att hon blivit tvingad att göra "det" och en annan tjej svarade "ja men hon var ändå den som gjorde det". Har någon annan sett det? Det verkar vara konsensus i kommentarsfälten bland de bekanta tjejerna och killarna att det är MGM1 som sitter på E i filmerna?
Citera
2024-08-06, 16:00
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Svarar mig själv

Tack.
Citera
2024-08-06, 16:07
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag läste i ett kommentarsfält på TT där en av de andra flickorna försvarade R med att hon blivit tvingad att göra "det" och en annan tjej svarade "ja men hon var ändå den som gjorde det". Har någon annan sett det? Det verkar vara konsensus i kommentarsfälten bland de bekanta tjejerna och killarna att det är MGM1 som sitter på E i filmerna?

Minns du möjligtvis vems TT du såg det på?

Ja det verkar vara konsensus.

Men bara för att en massa barn sitter i ett konsensus så betyder det egentligen ingenting.
Det räcker med att en började "lägga skuld" på MGM2 för att "massan"- som även där spekulerar/antar - skulle följa den "sanningen".
(Vilket M*y* var väl den första som slängde hennes under bussen och i stort sett gjorde allt för att frånta MGM1 allt ansvar/skuld).
*- a

Barn generellt är väl sällan källkritiska vill jag påstå.
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-06 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in