Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Har fått höra av en person i min närhet ett eventuellt händelseförlopp. Detta är typ femtehandsinformation så en rejäl nypa salt krävs. Men familjen ska tydligen ha stått parkerad på gräset intill ån och pappan och sonen fiskade medans mamman satt kvar i bilen med den sovande flickan. Sedan, förmodligen när de skulle åka därifrån, ska sonen på något sätt ha råkat koppla ur parkeringsbromsen vilket fick bilen att rulla. Sonen ska alltså ha suttit i passagerarsätet.

Tack för att du delar med dig, även om vi får ta uppgifterna med försiktighet som du skriver.

Det scenariot kräver ju att växellådan är i friläge dessutom. Känns ju jättemärkligt om pappan satt i bilen och ändå inte lyckades få stopp på den.

Alternativt scenario skulle kunna vara att han kopplar ur, men att han kommer på att han behöver göra ngt utanför bilen, stänga en dörr t.ex. och kliver ut samtidigt som barnet sätter bilen i rullning. Sen springer ikapp och hoppar in men hinner inte göra ngt mer innan bilen far över kanten.
Med en vuxen till i baksätet känns det ändå sjukt osannolikt.

Låter däremot troligt att de båda (pappa + son) satt fram. Det var så jag såg det framför mig från början.

18-åringen lär ju ha blivit collateral damage.
Citera
2024-08-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Ja man vill ju verkligen veta mer om person nummer 5. Det känns inte som en familjemedlem utifrån det knapphändiga som går att läsa sig till.

Såhär skriver Gp:

Enligt Region Östergötland har även en femte person förts till sjukhus i samband med olyckan. Personen ska vara lindrigt skadad och kunde skickas hem. Det är oklart hur personen fått sina skador.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/bi...8-9f3b11af67af

Oklart hur personen fått sina skador? Kan personen ha varit utanför bilen men blivit påkörd i samband med detta eller något? Eller hamnat i vattnet? Var personen ens med i bilen? Hen kanske är kopplad till olyckan men inte familjen då? Eller har jag missat något? Bara skummat tråden.
Citera
2024-08-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frede1610
Skulle en barnfamilj verkligen ta med sina två småbarn för att övningsköra?

Jag vet en som övningskörde med alla sina barn i bilen. Men då hade hon övningskört rätt länge. Men ändå. Jag hade inte gjort det.
Citera
2024-08-08, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Hur djupt är vattnet vid kajkanten (eller vad man ska kalla det) där bilen sjönk? Hela bilen verkar ju försvunnit under ytan i allafall. Men hade man med enkelhet kunnat dyka ned, och öppna dörrar?

Jag har rattat en båt där en gång, vill minnas 4+ m i mitten av ån någonstans där, innan man åtminstone kommer ut i sjön. Är ju kanal, 4-5 i mitten, runt 3+ två tre meter från kanten. sunkig botten med massa bråte,spritflaskor,cyklar etc. Hittade en djävla massa insulinnålar förr vid dykning. ( otrevlig plats att dyka på). Går inte att jämföra med Bahamas grottorna precis..

Folk pratade om kört ut med vilje, men bilen hamnade bara maximalt en billängd ut i ån, inklusive när den sjönk. Måste ju mer eller mindre rullat ner. Ser inga skador på fronten heller, förutom en spräckt vindruta. ( eventuella benspark? Panik)

Mannen verkar ha kommit upp snabbt, men vad är det för karl om man får fråga? Ett vittne hinner lägga ner allt och hoppa i sjön med fullt beklädd och rädda kvinnan och ena barnet?
Spelar ingen roll om jag hade puff hamnat med bilen i sjön som sjunker på under 10sek. Jag hade inte lämnat bilen förens båda ungarna samt kvinnan är påväg upp till ytan.
Kanske bara är jag som med säkerhet skulle reagera så?

Var han/de påverkade?
Kia Sportr är en riktig pissbil men alla bilar har väl ett skyddat elsystem för veva ner rutorna vid vattenkontakt? Min har iallafall.. Borde väl vara lag.
Ska bli intressant att ev kunna hitta någon FUP på denna för naturligtvis har polisen upprättad anmälan om brott eftersom bilen togs i beslag.
Var det någon som såg exakt vad som hände?
Citera
2024-08-08, 07:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är nog återigen en olycka där föraren tryckt på fel pedal och bilen "skenade".
Citera
2024-08-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenLovesThat
Jag har rattat en båt där en gång, vill minnas 4+ m i mitten av ån någonstans där, innan man åtminstone kommer ut i sjön. Är ju kanal, 4-5 i mitten, runt 3+ två tre meter från kanten. sunkig botten med massa bråte,spritflaskor,cyklar etc. Hittade en djävla massa insulinnålar förr vid dykning. ( otrevlig plats att dyka på). Går inte att jämföra med Bahamas grottorna precis..

Folk pratade om kört ut med vilje, men bilen hamnade bara maximalt en billängd ut i ån, inklusive när den sjönk. Måste ju mer eller mindre rullat ner. Ser inga skador på fronten heller, förutom en spräckt vindruta. ( eventuella benspark? Panik)

Mannen verkar ha kommit upp snabbt, men vad är det för karl om man får fråga? Ett vittne hinner lägga ner allt och hoppa i sjön med fullt beklädd och rädda kvinnan och ena barnet?
Spelar ingen roll om jag hade puff hamnat med bilen i sjön som sjunker på under 10sek. Jag hade inte lämnat bilen förens båda ungarna samt kvinnan är påväg upp till ytan.
Kanske bara är jag som med säkerhet skulle reagera så?

Var han/de påverkade?
Kia Sportr är en riktig pissbil men alla bilar har väl ett skyddat elsystem för veva ner rutorna vid vattenkontakt? Min har iallafall.. Borde väl vara lag.
Ska bli intressant att ev kunna hitta någon FUP på denna för naturligtvis har polisen upprättad anmälan om brott eftersom bilen togs i beslag.
Var det någon som såg exakt vad som hände?

Det har (tyvärr) inte framkommit mycket information alls. De olika medierna har också rapporterat väldigt olika.

Hjälteinsatsen har av några beskrivits som att Payman dök ner och räddade kvinna + barn. Men av andra beskrivits det som att han enbart hjälpte pappan att ta upp sonen (sonen och pappan kom upp först) och att räddningstjänsten fridök för att ta upp kvinna och barn.

Vissa medier har skrivit att det var 4 st inblandade i olyckan, andra har skrivit 5.

Hade hoppats att det skulle ha framkommit fler vittnesuppgifter här.

Jag håller med dig om att bilen tycks ha rullat över kanten med tanke på att den verkar ha legat precis intill kajkanten.

Kvinnan och barnet vårdas fortfarande för livshotande skador och läget är kritiskt för de båda. Tragiskt!

Gick det inte att få upp dörrarna bak eller vad ?? Jag har också så svårt att förstå att man inte lyckades få upp dem innan räddningstjänsten kom till platsen. SÅ djupt kan bilen inte ha legat precis vid kajkanten.
Senast redigerad av trazdockans 2024-08-08 kl. 08:49.
Citera
2024-08-08, 09:01
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Det har (tyvärr) inte framkommit mycket information alls. De olika medierna har också rapporterat väldigt olika.

Hjälteinsatsen har av några beskrivits som att Payman dök ner och räddade kvinna + barn. Men av andra beskrivits det som att han enbart hjälpte pappan att ta upp sonen (sonen och pappan kom upp först) och att räddningstjänsten fridök för att ta upp kvinna och barn.

Vissa medier har skrivit att det var 4 st inblandade i olyckan, andra har skrivit 5.

Hade hoppats att det skulle ha framkommit fler vittnesuppgifter här.

Jag håller med dig om att bilen tycks ha rullat över kanten med tanke på att den verkar ha legat precis intill kajkanten.

Kvinnan och barnet vårdas fortfarande för livshotande skador och läget är kritiskt för de båda. Tragiskt!

Gick det inte att få upp dörrarna bak eller vad ?? Jag har också så svårt att förstå att man inte lyckades få upp dem innan räddningstjänsten kom till platsen. SÅ djupt kan bilen inte ha legat precis vid kajkanten.
Det är rätt djupt där. Var där igår och fiskade precis där bilen hade åkt i. Uselt siktdjup dessutom.
En bil sjunker rätt snabbt och om vattnet stiger en viss nivå över dörrarna är de i princip omöjliga att öppna.
Citera
2024-08-08, 09:19
Medlem
Är ju cykelväg/gångväg där så vad gjorde bilen där?
Citera
2024-08-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
de flesta hyfsat moderna bilar har ju en parkeringsbromsknapp bara men den låses inte upp utan den kopplas ur när man startar motorn. Satt pappan i förarsätet och pojken ändå på nåt sätt hade kommit åt knappen hade han bara kunnat dra i knappen för att låsa framfarten.

Ja eller så måste man trycka ner bromspedalen för att elektriska handbromsen ska släppa, bara tryck/dra i knappen händer inget.
Men de är klart att som någon skrev, Pappan sätter sig i bilen trycker ner bromspedalen å den lilla pojken samtidigt tryck/drar i knappen men tex bakdörr inte stängts ordentligt samt har barnlös i så pappan hoppar ur för att stänga dörren. Bilen börjar rulla men pappan hinner bara i bilen men inte få stopp innan den är i vattnet, kanske med dörren fortfarande öppen så sjunker den även snabbt. Barnlås bak går dörrarna inte heller öppna inifrån baksätet.
Senast redigerad av 2an 2024-08-08 kl. 09:38.
Citera
2024-08-08, 09:42
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Är ju cykelväg/gångväg där så vad gjorde bilen där?
Parkerad på gräset i samband med fiske, enligt rykte. Dock har jag svårt att få ihop det. Jag är där ofta, igår senast, och kan inte förstå varför man skulle ställa sig i en brant så nära ån. Finns betydligt bättre platser några stenkast bort.
Citera
2024-08-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja eller så måste man trycka ner bromspedalen för att elektriska handbromsen ska släppa, bara tryck/dra i knappen händer inget.
Men de är klart att som någon skrev, Pappan sätter sig i bilen trycker ner bromspedalen å den lilla pojken samtidigt tryck/drar i knappen men tex bakdörr inte stängts ordentligt samt har barnlös i så pappan hoppar ur för att stänga dörren. Bilen börjar rulla men pappan hinner bara i bilen men inte få stopp innan den är i vattnet, kanske med dörren fortfarande öppen så sjunker den även snabbt. Barnlås bak går dörrarna inte heller öppna inifrån baksätet.

Tror också på ett scenario med barnlås bak...

Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Parkerad på gräset i samband med fiske, enligt rykte. Dock har jag svårt att få ihop det. Jag är där ofta, igår senast, och kan inte förstå varför man skulle ställa sig i en brant så nära ån. Finns betydligt bättre platser några stenkast bort.

Brukar det hända att bilar parkerar på gräset intill ån? Är det något som man får göra?
Citera
2024-08-08, 09:55
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Tror också på ett scenario med barnlås bak...

Brukar det hända att bilar parkerar på gräset intill ån? Är det något som man får göra?
Kan inte minnas att jag sett nån göra det. Finns ju en stor asfalterad plätt precis intill huset men där kan jag inte tänka mig att det sluttar så mycket att en bil skulle börja rulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in