Den där typen får mig att tänka på Michael Jackson när han sjunger låtar som Bad och Beat It, en man vars hela väsen liksom skriker förvuxet barn sjunger med pipig röst att han är en hård jävel och att det är bäst man sticker därifrån fort som fan om man inte vill ha kopiösa mängder stryk. Precis den känslan med Stakset, det är liksom en pimpinett och tillgjort "hård" barnslighet över hur han för sig och talar som gör honom så komisk i dessa sammanhang. Trailern var sjukt rolig men jag tror nog det hela bara håller för just en trailer, alldeles för klent för en hel film.
Tydligen är det en judisk film, inte en svensk. Inte minst är ju Rapace och Webb med (?) Någon Rapaport också, eller Sjöholm eller någon av de andra som alltid ska stå i rampljuset?
Svar: nej, det kommer inte vara sämsta judiska filmen någonsin. Inte bästa heller.
Men Miseria, alltså...jag skulle tveka att gå och se en film som heter det. Betala för elände? Då ska det vara något särskilt bra filmkonstverk.
Sämsta svenska film...jag kan inte komma på vilken det skulle vara. Har säkert inte sett den. Någon föreslog Göta Kanal 3 som kandidat till det priset men jag vet inte det heller.
Eftersom Sebastian Stakset är med så är det ju en norsk film.
Om man ska göra en film om någon förortsgangster-uppkomling är det väl 1000% trovärdigare att rollbesätta någon ung kille med arabiska eller afrikanska rötter inte EN nära på 40-årig Sebastian Stakset som spelar whigger. Filmen kan vara hur lökig som helst, men att sätta en medelåldersgubbe i rollen som strulig kille är otroligt skumt på riktigt.
Först är samtliga karaktärer och skådisar 20 år för gamla för den här filmen. Menar inte att åldersmobba nån, vi blir alla äldre. Men hallå, lite realism i gangstavärlden kanske? För lite perspektiv så har Sverige brottsaktiva barn födda på 10-talet. Vi har 09r i häktena. Barn mördar eller hinner bli nationellt kända rappare och själva mördade - innan sin 18-årsdag. Såklart jättesorgligt, men så det ser den svenska kriminaliteten ut idag. Därför blir det lite weird att filmen består av...
Sebbe Stakset: Inte för att jag är något fan, men kan ändå tycka lite synd om honom för grejen är att en film med och om honom hade faktiskt funkat - om den kommit ut för tio år sedan. När Ånger & kamp kom ut 2012 blev det faktiskt en riktig hype runt Sebbe och Kartellen. Hade någon då varit snabb och fattat det så hade de kunnat börja filmen direkt. Hade man sedan lyckats matcha lansering med när Sebbe blev frälst och avslutat filmen där hade det funkat. Men eftersom det inte hände borde man gjort det mer realistiskt och tagit en kille högst 20 år i denna film.
Amanda Renberg: The love interest borde varit en 16-årig Maysa Chouba-kopia som röker på och klagar på att tiktok blivit så tråkigt. Inte en osminkad blondin född 87.
Ola Rapace: Jag tror han lider av en sjukdom som kallas komplex.
Liam Norberg: 80-talet ringde och vill ha tillbaka sina telefonkiosker och tioöringar.
Sen hela grejen vad filmen handlar om. Folk överlag är trötta på kriminalitet och kriminella. Alla filmer och serier har redan gjorts. Ingen tycker de är coola eller synd om dem. Och absolut ingen tror på denna fake-kristendomen. Hade varit tusen gång mer realistiskt om de hade konverterat till islam, både i verkligheten och på film. Sen undrar jag även varför man inte ens använder Kartellens musik i trailern? Superskumt att man anser att Sebbe Staks liv ska bli film för att han var en rappare, men man snor Einars musik?
Till sist, vem har betalat för detta kalaset? Är det Alex Ceesays rikedomar kanske? Eller är det något slags filmstöd? Tror jag tar tillbaka det jag argumenterade för i en annan tråd, att vi ska ha kulturstöd.
Eller var det Gud som sponsrade?
Haha, snacka om att överanalysera denna b-rulle. Främst är det ju sjukt dåligt skådespeleri och foto. Att någon är mycket äldre än rollen egentligen åsyftar är inget nytt (t.ex. grease handlade om gymnasieelever och spelades av 30-åringar) men behöver inte vara ett problem. Visst hade det varit mer realistiskt med islam men stakset vill väl ha in lite av sin egen sensmoral. Och vore ju trots allt bättre att de blev frälsta, muslimer verkar fortsätta med sin kriminella bana eller bli terrorister.
Den där typen får mig att tänka på Michael Jackson när han sjunger låtar som Bad och Beat It, en man vars hela väsen liksom skriker förvuxet barn sjunger med pipig röst att han är en hård jävel och att det är bäst man sticker därifrån fort som fan om man inte vill ha kopiösa mängder stryk. Precis den känslan med Stakset, det är liksom en pimpinett och tillgjort "hård" barnslighet över hur han för sig och talar som gör honom så komisk i dessa sammanhang. Trailern var sjukt rolig men jag tror nog det hela bara håller för just en trailer, alldeles för klent för en hel film.
Håller med, den ljusa rösten, de stora runda blå ögonen som en förvuxen emil i Lönneberga. Hjälper ju inte att han känns/ser lite korkad och bortkommen ut. men skenet kan ju bedra, han har väl ett rigoröst brottsregister.
Eftersom Sebastian Stakset är med så är det ju en norsk film.
+1
Oljemiljarderna kommer inte rädda laxodlarna från att dras ner i denna välvattnade surmyr.
På fredag är det premiär så Kulturnytt passar på att intervju författaren.
Han var så gripen av filmen när han fick se den färdig att han ”tog ett återfall”.
+1
Oljemiljarderna kommer inte rädda laxodlarna från att dras ner i denna välvattnade surmyr.
På fredag är det premiär så Kulturnytt passar på att intervju författaren.
Han var så gripen av filmen när han fick se den färdig att han ”tog ett återfall”.
Har sett den. Börjar lite ostrukturerad, men filmen tar sig och Rapace gör en bra insats. Ger en trovärdig bild av våldet idag och en annan bild än man vanligtvis ser. Nytt perspektiv, helt klart sevärd.
Sebastian den vite svenske medelklassrapparen låter ju förjävligt rolig alltså. Vilken skådis sen hahaha… sjukt usel trailern är men filmen blir nog en kassakossa. Vem finansierar sånt här. SVT, rånarpengar eller vad fasen. Klart man undrar hur detta är möjligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!