Citat:
Så bra att du förstått att det inte finns några rapporter som visar på koppling mellan vaccin och cancer.
Forskningen runt det går dock vidare men till idag finns inga bevis för att det kan orsaka eller påskynda cancer. Alla mediciner till cancerpatienter måste kollas noga då en cancerbehandling beroende på sort kan göra vilken infektion som helst dödlig.
Men för att köra lite off topic, finns en medicin som till och med i FASS anger risk för sköldkörtelcancer men som blev extremt populär efter en idiotinfluencer gick ut med den extrema förträfflighet att man kan gå ner i vikt med denna. Där verkar hela världen blunda för en cancerrisk man sett vid just deras tester innan medicinen släpptes.
Mänskligheten är konstig men att slå alarm till höger och vänster innan man vet fakta är bara skadligt och att snickra ihop små studier för att få ut den egna oron är precis lika skadligt.
Det trycks ut mer av denna medicin än totalt administrerade doser vaccin och mängden som används har skapat en global brist för de som egentligen behöver medicinen för att undvika skador.
För att göra det roligt är medicinen lätt att få tag på utan recept vilket gör att det inte heller rapporteras in.
Så åter, helt ok att inte vilja vaccinera sig men det är inte ok att försöka skapa ovilja på grund av sin egna rädsla.
Forskningen runt det går dock vidare men till idag finns inga bevis för att det kan orsaka eller påskynda cancer. Alla mediciner till cancerpatienter måste kollas noga då en cancerbehandling beroende på sort kan göra vilken infektion som helst dödlig.
Men för att köra lite off topic, finns en medicin som till och med i FASS anger risk för sköldkörtelcancer men som blev extremt populär efter en idiotinfluencer gick ut med den extrema förträfflighet att man kan gå ner i vikt med denna. Där verkar hela världen blunda för en cancerrisk man sett vid just deras tester innan medicinen släpptes.
Mänskligheten är konstig men att slå alarm till höger och vänster innan man vet fakta är bara skadligt och att snickra ihop små studier för att få ut den egna oron är precis lika skadligt.
Det trycks ut mer av denna medicin än totalt administrerade doser vaccin och mängden som används har skapat en global brist för de som egentligen behöver medicinen för att undvika skador.
För att göra det roligt är medicinen lätt att få tag på utan recept vilket gör att det inte heller rapporteras in.
Så åter, helt ok att inte vilja vaccinera sig men det är inte ok att försöka skapa ovilja på grund av sin egna rädsla.
Ja, vi verkar överens om detta, dels att det inte finns bevis för cancer av Covid-mRNA-vaccinen men också att forskningen går vidare. Ännu vet vi inte vad IgG4-nivåerna beror på. Blir intressant att se hur man ser på mRNA-vaccinet i höst.
Jag uppskattade din "off topic" som jag tror ändå är högst relevant också för Covid antivaxxare, men jag skulle vilja vända på det och tala om samhällets ansvar. Jag tittar just nu på SVT:s vaccinkrigarna, har du sett den? Kanske intresserar dig annars https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna Jag har bara sett halva ännu, men jag tror det räcker för att skriva det jag nu ska: Att den person som i programmet beskrivs som drivande i antivaccinfrågor lyckas skulle jag säga beror på att det finns ett förtroende-utrymme. Tänk dig om en person med hennes drivkraft hade arbetat låt säga på FHM. Men sådana eldsjälar har vi nog inte längre på arbetsplatserna, och när vi har sådana så tuktas de antagligen av HR och mellanchefer till att inte sticka ut.
Vi har myriarder "kommunikatörer" i Sverige och myriarder "pedagoger" och "coacher" och annat löst folk som borde sättas i hederligt arbete, för de syns aldrig till och uppenbarligen klarar ingen av dessa "stjärnor" att förmedla trovärdig information kring exempelvis vaccin.
Så skyll inte på influensers menar jag.
Lägg sedan på det hur man inom läkarvården har missbrukat sitt förtroende. Vi kan ta Karolinska Institutet som exempel, med Macchiarini-skandalen, de skenande kostnaderna, frysen som förstördes för ett år sedan eftersom ingen reagerade på larmet varvid vävnadsprover för 500 miljoner förstördes...
När sånt här sker blir det liksom bara tyst. Men det hjälper inte att vara tyst, för det är inte genom tystnad man skapar förtroende.
Låt mig ta ett till exempel. Mellan 1920 och 1965 behandlades 25.000 barn i Sverige mot födelsemärken med hjälp av strålning på Sahlgrenska universitetssjukhuset och Radiumhemmet på Karolinska sjukhuset i Stockholm.
I en doktorsavhandling 2004 visades att barnen på grund av detta fick en 20% högre cancerrisk. När avhandlingen kom hade 1392 av barnen fått cancer. Undrar hur siffran ser ut idag, risken att utveckla cancer efter behandlingen är livslång: https://www.svd.se/a/113e7708-8662-3...ade-cancerrisk
Artikeln ovan är den enda jag hittat om detta faktum.
Vi kan ta många exempel på saker som läkarvetenskapen gjort för att minska sitt förtroende. I sina memoarer berättar den geniale läkaren och författaren Lars Gyllensten om hur han upptäckte att Karolinska Institiutet utförde helt onödiga experiment på gravida. Det beskrivs i en artikel i Läkartidningen:
Inom Karolinska institutet kritiserade han röntgenfilmning av normala förlossningar med syftet att studera barnets passage genom cervixkanalen i livmodern. Han ansåg att dessa undersökningar från etisk synpunkt var synnerligen tveksamma. Av etiska skäl ogillade han också uppsamlingen av lymfa med dess immunceller ur ductus thoracicus på patienter utan att detta hade något terapeutiskt syfte. https://lakartidningen.se/aktuellt/k...skare-av-rang/Så jag tror att till exempel forskarvärlden skulle vinna på att diskutera sin egen roll i antivaxxarnas ökande skara istället för att bara skylla på dessa, för det ger inget seriöst intryck när man så att säga saknar självkritik.