Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Vissa aktiefonder har säte i Luxemburg. Varför?
Kan någon på ett enkelt sätt förklara för och nackdelar med detta jämfört med svenska fonder. Gärna med enkla exempel på värdestegring och utdelning. Vem vinner och vem förlorar? Spararen, banken, den svenska staten, Luxemburg?
Främsta skälet lär vara fördelaktiga skatteregler för fondbolag i Luxemburg, de är bl.a. undantagna från bolagsskatt. Istället betalar de någon årlig skatt på nettotillgångarna på typ 0,01 %, om jag minns rätt. I teorin skulle man ju kunna hoppas att det kom spararen till del i form av sänkta avgifter, men i praktiken tror jag knappast något fondbolag som valt att flytta befintliga svenskreggade fonder till Luxemburg sänkt avgifterna...
Som någon redan varit inne på är det också en nackdel för fondinnehavaren vad det gäller källskatt på utdelningar för innehav i länder där Luxemburg inte har liknande dubbelbeskattningsavtal som Sverige har, t.ex. med USA.
Ett motiv som fondbolagen själva använder är att de vill tillgängliggöra fonderna för utländska investerare och att det då är mer effektivt och enklare att ha fonden registrerad i Luxemburg. Typiskt sett erbjuder de då fonden i olika andelsklasser handlad även i annan valuta än SEK. Långt ifrån alla som gör det dock, men jag tror t.ex. SEB gör det med merparten av sina Luxemburg-reggade fonder.