2024-08-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Och dessa incels är ju den perfekta arbetaren med den absolut bästa arbetsmoralen man kan tänka sig!

Nä förbjud all denna övervakning. Vi klarade oss bra innan 2005 genom att man säkerhets kollade personal gentemot Säpo förr. Då var det inte kört för en fjortis som körde en trimmad moppe att kunna få chansen till ett arbete som mekaniker eller lastbilschaufför. Nu är du tvärlurad!

Nja, det är bra att vi har detta. Det är ett bra verktyg för att sålla bort de man verkligen inte vill ha. Det är också något som görs fortlöpande medan man arbetar och förhoppningsvis fångar man upp de som är på väg åt fel håller eller kan utgöra en fara för arbetsplatsen.

Som vanligt är det oftast inte systemet det är fel på utan hund et nyttjas. Det jag är emot är denna absurda nolltolerans mot precis allt. Ungefär som att vad du än ska göra ska du ha ett fläckfritt förflutet. Eller så åker du ut på öronen om det upptäcks att du anlitade svart arbetskraft sommaren -95. Det har blivit så jäkla präktigt.
Citera
2024-08-21, 09:36
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Nja, det är bra att vi har detta. Det är ett bra verktyg för att sålla bort de man verkligen inte vill ha. Det är också något som görs fortlöpande medan man arbetar och förhoppningsvis fångar man upp de som är på väg åt fel håller eller kan utgöra en fara för arbetsplatsen.

Som vanligt är det oftast inte systemet det är fel på utan hund et nyttjas. Det jag är emot är denna absurda nolltolerans mot precis allt. Ungefär som att vad du än ska göra ska du ha ett fläckfritt förflutet. Eller så åker du ut på öronen om det upptäcks att du anlitade svart arbetskraft sommaren -95. Det har blivit så jäkla präktigt.

Varför är det bra att alla ska kunna veta allt om alla?
Att en person har en dom på sig är mellan den personen och staten.
Har personen avtjänat sitt straff så har den det. Och det är bara kontraproduktivt att hålla på med dubbel bestraffning.
Citera
2024-08-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Varför är det bra att alla ska kunna veta allt om alla?
Att en person har en dom på sig är mellan den personen och staten.
Har personen avtjänat sitt straff så har den det. Och det är bara kontraproduktivt att hålla på med dubbel bestraffning.

Jo precis. Har man avtjänat sitt straff så är man ju fri. Hysterin med bakgrundskontroller och diverse värdegrundstrams håller sakta men säkert på att göra Sverige till något i stil med DDR och sovjetunionen.
Citera
2024-09-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack

Solla bort de du verkligen inte vill ha genom att sparka någon som levererar på sin provanställning?
I princip varenda chef som får sparken för sexuella trakasserier har ett fläckfritt förflutet.
Citera
2024-09-26, 13:30
Medlem
Chansa och visa arbetsgivaren sitt registerutdrag från polisen?

Hej,

För nästan tio år sedan gjorde jag misstaget att begå ett våldsbrott. Det är inget jag är stolt över, och det har självklart påverkat mitt liv sedan dess.

Det är inte synd om mig, och jag önskar att jag kunde vrida tillbaka tiden. Jag har förändrats och lärt mig mycket sedan dess, och det har varit en dyrköpt läxa.

Trots allt som har hänt kan jag bara göra mitt bästa för att söka jobb och leva ett vanligt liv. Jag är inte någon yrkeskriminell, och jag har inte begått eller begår några brott längre.

Det rör sig om ett våldsbrott, inget sexuellt brott eller misshandel. Det handlar heller inte om mord eller liknande. Men ändå är jag orolig för att min bakgrund ska påverka mina chanser till arbete.

Jag har sökt ett jobb som jag verkligen vill ha och tror att jag kan få, om bara mitt belastningsregister var rent. Jag kommer att behöva visa upp ett utdrag från registret. Det kan leda till ett nej, men brottet begicks för nio år sedan. Jag undrar om arbetsgivaren kan ta hänsyn till att det hände för så länge sedan, eller om det ändå kommer att leda till ett avslag.

Hur strikta brukar arbetsgivare vara i sådana här fall?

Det har trots allt gått nio år. Kan de se det ur ett sådant perspektiv, eller är ett nej att vänta ändå?

Företaget är känd och stort.
Citera
2024-09-26, 13:37
Medlem
Yinool0401s avatar
Du vet att du kan ånga upp kuvertet och bara plocka bort sida 2 och sen sätta brevet i press mellan böcker.

Jag löste det och det tog typ 3 minuter.

Beställ 5 st exemplar så tar du det som blev bäst. Vattenkokare är det enda som du behöver.

PMa mig för djupare instruktioner men det bör räcka såhär.
Citera
2024-09-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej,

För nästan tio år sedan gjorde jag misstaget att begå ett våldsbrott. Det är inget jag är stolt över, och det har självklart påverkat mitt liv sedan dess.

Det är inte synd om mig, och jag önskar att jag kunde vrida tillbaka tiden. Jag har förändrats och lärt mig mycket sedan dess, och det har varit en dyrköpt läxa.

Trots allt som har hänt kan jag bara göra mitt bästa för att söka jobb och leva ett vanligt liv. Jag är inte någon yrkeskriminell, och jag har inte begått eller begår några brott längre.

Det rör sig om ett våldsbrott, inget sexuellt brott eller misshandel. Det handlar heller inte om mord eller liknande. Men ändå är jag orolig för att min bakgrund ska påverka mina chanser till arbete.

Jag har sökt ett jobb som jag verkligen vill ha och tror att jag kan få, om bara mitt belastningsregister var rent. Jag kommer att behöva visa upp ett utdrag från registret. Det kan leda till ett nej, men brottet begicks för nio år sedan. Jag undrar om arbetsgivaren kan ta hänsyn till att det hände för så länge sedan, eller om det ändå kommer att leda till ett avslag.

Hur strikta brukar arbetsgivare vara i sådana här fall?

Det har trots allt gått nio år. Kan de se det ur ett sådant perspektiv, eller är ett nej att vänta ändå?

Företaget är känd och stort.

Om det är ett stort och känt företag så är problemet HR, inte chefen.
Klart det är synd om dig.
Vad har ett våldsbrott för 10 år sedan med att du söker jobb nu? Inget.
Men så ser inte vissa arbetsgivare på saken.

De kan ta hänsyn till det, men det kan ändå leda till ett avslag.
Om du läser trådar på flashback så ser du att folk inte får jobb för brott som redan har preskriberats för att de förekommer i Verifieras databaser som säljs till HR-syste där brott inte gallras alls från 2008.

Läste om en kille som inte fick sitt drömjobb för ett brott som han begick när han var 17 år, vilket var preskriberat.
Han 29 år med masterutbildning och sökte jobbet.
Senast redigerad av BlackRockInc 2024-09-26 kl. 13:52.
Citera
2024-09-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Klart det är synd om dig.

De kan ta hänsyn till det, men det kan ändå leda till ett avslag.
Om du läser trådar på flashback så ser du att folk inte får jobb för brott som redan har preskriberats för att de förekommer i Veriferas databaser som säljs till HR där brott inte gallras alls från 2008.
Så fin människa du verkar vara som skriver att det visst är synd om mig.

Så synd att HR inte glömmer detta i sådan fall. Jag blir orolig. Chansen är mindre att få jobbet om jag inte ger arbetsgivaren registerutdraget. Får väl kanske köra en chansning.
Citera
2024-09-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

att de förekommer i Verifieras databaser som säljs till HR-syste där brott inte gallras alls från 2008..
Vad är dessa veriferas databaserr för någontign?

Är det LEXBASE och MrKoll du tänker på?
Citera
2024-09-26, 14:01
Medlem
Citat:
Så fin människa du verkar vara som skriver att det visst är synd om mig.

Så synd att HR inte glömmer detta i sådan fall. Jag blir orolig. Chansen är mindre att få jobbet om jag inte ger arbetsgivaren registerutdraget. Får väl kanske köra en chansning.
Men 10 år gamla brott syns väl inte på ett registerutdrag?
Citera
2024-09-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Men 10 år gamla brott syns väl inte på ett registerutdrag?
Detta är nio år sedan.
Citera
2024-09-26, 14:09
Medlem
Citat:
Vad är dessa veriferas databaserr för någontign?

Är det LEXBASE och MrKoll du tänker på?

Verifiera är lexbase.
Verifiera säljer uppgifterna till företag.
Lexbase fokuserar på privatpersoner.

Det är bara ett av många företag min vän.

Läs mer här (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR.
Senast redigerad av BlackRockInc 2024-09-26 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in