Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Hej,
För nästan tio år sedan gjorde jag misstaget att begå ett våldsbrott. Det är inget jag är stolt över, och det har självklart påverkat mitt liv sedan dess.
Det är inte synd om mig, och jag önskar att jag kunde vrida tillbaka tiden. Jag har förändrats och lärt mig mycket sedan dess, och det har varit en dyrköpt läxa.
Trots allt som har hänt kan jag bara göra mitt bästa för att söka jobb och leva ett vanligt liv. Jag är inte någon yrkeskriminell, och jag har inte begått eller begår några brott längre.
Det rör sig om ett våldsbrott, inget sexuellt brott eller misshandel. Det handlar heller inte om mord eller liknande. Men ändå är jag orolig för att min bakgrund ska påverka mina chanser till arbete.
Jag har sökt ett jobb som jag verkligen vill ha och tror att jag kan få, om bara mitt belastningsregister var rent. Jag kommer att behöva visa upp ett utdrag från registret. Det kan leda till ett nej, men brottet begicks för nio år sedan. Jag undrar om arbetsgivaren kan ta hänsyn till att det hände för så länge sedan, eller om det ändå kommer att leda till ett avslag.
Hur strikta brukar arbetsgivare vara i sådana här fall?
Det har trots allt gått nio år. Kan de se det ur ett sådant perspektiv, eller är ett nej att vänta ändå?
Företaget är känd och stort.
Om det är ett stort och känt företag så är problemet HR, inte chefen.
Klart det är synd om dig.
Vad har ett våldsbrott för 10 år sedan med att du söker jobb nu? Inget.
Men så ser inte vissa arbetsgivare på saken.
De kan ta hänsyn till det, men det kan ändå leda till ett avslag.
Om du läser trådar på flashback så ser du att folk inte får jobb för brott som redan har preskriberats för att de förekommer i Verifieras databaser som säljs till HR-syste där brott inte gallras alls från 2008.
Läste om en kille som inte fick sitt drömjobb för ett brott som han begick när han var 17 år, vilket var preskriberat.
Han 29 år med masterutbildning och sökte jobbet.