2024-08-21, 16:15
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Enligt inslaget i SvT:

Det ska ha skett precis när bussen svängt ut från bussterminalen, säger Fredrik Andersson, vakthavande befäl hos polisen.

Bussen var alltså inte ens kvar på bussterminalen i så fall men du tycker alltså att busschauffören ska börja tjafsa med någon som missat bussen på Drottningholmsvägen? Ska man kunna vinka in bussen i rondellen också, för att vara lite schysst liksom.

Enl vittnesmål i gruppen släpades han en bit. Låter dock mer troligt att det smällde precis när bussen ska åka ut som du säger.
Citera
2024-08-21, 16:19
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Är man dum i huvudet så får kroppen lida.
Media borde gå ut med att det var hans eget fel - då han sprang efter bussjäveln och försökte stoppa den innan han blev påkörd.
Exakt. Chauffören markerar genom att fortsätta köra när han ställer sig framför bussen, att han inte kan åka med för att chauffören redan har lämnat hållplatsen. Istället för att vilja förstå vad chauffören vill ha sagt och gå därifrån börjar han springa bredvid bussen och bankar på dörren.

Chauffören har gjort vad han ska enligt reglerna, att inte släppa på någon som har missat bussen och han ska därför bli helt fri från skuld.
Citera
2024-08-21, 16:20
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Enligt inslaget i SvT:

Det ska ha skett precis när bussen svängt ut från bussterminalen, säger Fredrik Andersson, vakthavande befäl hos polisen.

Bussen var alltså inte ens kvar på bussterminalen i så fall men du tycker alltså att busschauffören ska börja tjafsa med någon som missat bussen på Drottningholmsvägen? Ska man kunna vinka in bussen i rondellen också, för att vara lite schysst liksom.

Jag har inte bevittnat situationen, jag säger bara att det inte är hugget i sten att chauffören inte kan klandras för saken. Även om gångtrafikanter beter sig som idioter, har man som yrkesförare ett ansvar att framföra fordonet säkert så ingen riskerar att skadas eller dö. Om en idiot vistas på körbanan där han inte ska vara så är det också rimligt att man kontrollerar sin omgivning innan man kör vidare som förare, inte minst när man vet att det nyss var en gångtrafikant där han inte skulle vara. Det är ganska så basic att man ska scanna av omgivningen och checka döda vinkeln när man kör vidare efter man har stannat.
Citera
2024-08-21, 16:26
Medlem
Det här geniet AI expert fr**ik Lö***en blev överkörd (av kebab tekniker?)
Citera
2024-08-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det är ganska så basic att man ska scanna av omgivningen och checka döda vinkeln när man kör vidare efter man har stannat.
Du har aldrig funderat på varför det heter döda vinkeln? Men visst, chaffören borde såklart klivit ur bussen, kontrollerat att ingen befann sig i döda vinkeln, som ju är svår eller rent av omöjlig att se, och sedan hoppas att ingen kliver in där innan han hunnit åka vidare.
Citera
2024-08-21, 16:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nils-hermelin
Av bilderna att dömma ser det ut att vara här
https://maps.app.goo.gl/TEYxubK1zG4urv2q9

det är ju trafikljus där. Sprang han ut fast det var röd gubbe tro ellee körde bussen mot rött?
Citera
2024-08-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Otroligt korkat att ställa sig framför bussen för att försöka stoppa den och sen springa längs med framdörren och banka på den Bussen har lämnat hållplatsen och du får vänta 15 min till nästa. Big deal
Kanske på väg till någon jobbintervju ?
Citera
2024-08-21, 16:48
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Jag har inte bevittnat situationen, jag säger bara att det inte är hugget i sten att chauffören inte kan klandras för saken. Även om gångtrafikanter beter sig som idioter, har man som yrkesförare ett ansvar att framföra fordonet säkert så ingen riskerar att skadas eller dö. Om en idiot vistas på körbanan där han inte ska vara så är det också rimligt att man kontrollerar sin omgivning innan man kör vidare som förare, inte minst när man vet att det nyss var en gångtrafikant där han inte skulle vara. Det är ganska så basic att man ska scanna av omgivningen och checka döda vinkeln när man kör vidare efter man har stannat.
Ingen vettig vuxen person springer efter en buss man precis missat utan man väntar till nästa man kan åka med.

Chauffören hade kunnat stannat bussen och gått ur och börjat en diskussion med FL på gatan mitt i trafiken och förklara att han inte kan åka med och försäkra sig om att FL lämnade platsen innan han kunde köra vidare. Men, varför skulle han göra det?
Citera
2024-08-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.961
Tjenare jag va fan ett vittne till olyckan mannen har sprungit över buss torget i Brommaplan och försökt stoppa bussen för han ville hoppa på så mannen ställer sig framför bussen och försöker stanna den men busschauffören börjar återigen köra så fort mannen har flyttat på sig då springer mannen längs bussen vid höger sida av färdriktning och då antar jag att han måste ha snubblat eller fastnar under täcket och de då han hamnar under bussen. Bussen av någon anledning fortsätter och kör men stanna efter mannen har blivit påkörda av de andra hjulet (mitten hjulet) på den blåa bussen så dom är lite längre sen när jag vandrar till scenen där han ligger fastklämd under så ser man att han i princip vikt på mitten och fått hela ryggraden uppskrapad och blöder kraftigt o de är olyckan mannen överlevde inte

Blev han påkörd av en sådan här buss med hjulen i mitten?
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qi...e1251357aeb-lq

Vart blödde han ifrån? Var han inte medveten när ni kom fram? Kom ambulansen snabbt? Hur gick de bort honom?
Citera
2024-08-21, 16:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aaairam
Den gick inte mot Ekerö, då hade den åkt åt andra hållet. Troligtvis linje 176/177 som går max var 15e minut på kvällen.

vad är det för linje? varför då så bråttom om den går var 15e minut.
Citera
2024-08-21, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av D.961
Jo jo chauffören såg han såg att busschauffören viftade med handen att han skulle flytta på sig om jag nu minns rätt men som sagt så sprang ju mannen till bussens dörr och bankade och då har han hamnat under bussen

såg du hur chauffören såg ur. Yngre, äldre? babbe?
Citera
2024-08-21, 16:57
Medlem
exoticspices avatar
Han kommer tydligen från Dalarna. Där kanske det funkar att ställa sig framför bussen, springa efter den och banka på rutorna för att komma med men där går ju inte bussarna var 15:minut heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in