• 10
  • 19
  • 20
  • 21
  • 30
2024-08-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Om jag tolkar trådens vittnen samt diverse spekulationer:

Han hade ställt sig framför bussen för att försöka stoppa den. Därefter går han åt sidan (i hopp om att bli upplockad?) men chauffören kör vidare och tänker att den potentielle passageraren givit upp. Det har också blivit rejält mörkt ute, klockan är snart 22. Mannen springer dock längs med bussen, snavar i mörkret på trottoarkanten och hamnar under det mittersta hjulparet. Tragedin är ett faktum. Ett ögonblicks verk.

Vet ej om mannen var påverkad av något och/eller hade anlag för road rage.

Sorgligt och helt onödigt.
Fick en teori nu! Den döda ställde sig framför bussen... chauffören visade med gester väck med dig, men autistisk som han var misstolka han det som gå till dörren och kom.in sen pang
Citera
2024-08-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Jo, han forskade på LiTH om AI https://liu.se/medarbetare/frelo91

Väldigt tråkigt; vi behöver fler som honom.

Hög IQ men inte speciellt street smart, om man säger.
"Kastad under bussen" är en anglosism för någon som behöver offras för att andra skall gå fria. Fredrik fixade det själv.
Citera
2024-08-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Hög IQ men inte speciellt street smart, om man säger

Han borde lyssnat på sin geni-kollega Einstein som sade att tid är en envis illusion. Han hade inte behövt stressa till bussen
Citera
2024-08-21, 22:46
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Enda anledningen jag kan se någon springa efter en buss är om man glömt något värdefullt ombord, om detta nu stämmer att han sprang efter bussen.

Enda anledningen vet jag inte, om man ska någonstans och missar bussen och kommer försent så är det en väl så god anledning. Är föraren inte på dåligt humör är chansen hög att man släpps på. Inte minst så sent på kvällen en vardag så kan det vara ett bra tag till nästa går. Har däremot aldrig sett att någon hoppar framför bussen för att stanna den. Bara att man springer längs trottoarkanten och hoppas på det bästa.

En annan tanke som kom upp är att hans agerande kanske föregicks av att han var utsatt för en obehaglig situation. Något ungdomsgäng kanske strök omkring där mitt i natten och försökte råna honom. Han såg ut som någon som ett par kriminella slynglar skulle uppfatta som ett lätt byte. Rädsla får människor att agera irrationellt, och en instinktiv tanke för Fredrik kanske var att komma bort från situationen till vilket pris som helst. Jag får för mig att det kan vara rätt ödsligt där en vardag närmare midnatt. Desperat försöker han stanna bussen, men föraren uppfattar inte den hotfulla situationen utan tänker bara att det är något dumt fyllo som ohyfsat försöker stanna bussen för att han var sen.

Vad gjorde han ens vid Brommaplan vid den tiden?

EDIT

Nevermind. TS skrev att det skedde nyligen runt 23:30, men larmet kom in före 22 på kvällen. Bör ha varit betydligt mycket mer folk i rörelse då. Så rånteorin känns inte lika trolig med det i beaktande.
Senast redigerad av StorTuffBiker 2024-08-21 kl. 22:53.
Citera
2024-08-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Jo, han forskade på LiTH om AI https://liu.se/medarbetare/frelo91

Väldigt tråkigt; vi behöver fler som honom.

Väldigt länge sedan han gjorde någon publikation dock, men visst har han uträttat mer än de flesta och TV tog ju sin tid.
Citera
2024-08-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Bör ha varit linje 177 avg 21.43, ledbuss. Kan ha varit en duktigt försenad linje 117, men mindre troligt.

Måste varit 177, 117 är aldrig ledbuss och heller inte blå.
Citera
2024-08-21, 23:30
Medlem
De positiva är väl att det mycket sannolikt finns kameraövervakning ombord och utanför bussen vid dörrarna om det är liknande bussar som finns i GBG. Det negativa är väl att dessa inspelningar endast sparas i något dygn och att dessa kameror ofta är sönderslagna eller nedklottrade. Vi civila kommer hur som helst sannolikt aldrig få tillgång till materialet, och lika bra det kanske.
Citera
2024-08-21, 23:32
Medlem
oboyskeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad gjorde Fredrik i Stockholm och var bodde han när han skulle ta bussen från Brommaplan?

Han var här pga ett projekt i Solna!
Citera
2024-08-21, 23:36
Medlem
Yoghurtbyxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravelerOfNight
Om någon snubblar in under en buss för att de springer precis bredvid en bil och bankar på den, hur är det då busschaufförens fel tänkte du?

"Nejmen vadå busschauffören borde ha fattat att han skulle slänga sig på bussen om han inte slösade allas andra tid på bussen för att någon självupptagen filur var sen!".

Träffade honom på Universitetet, väldigt hypad personlighet men väldigt lite faktisk innovation bakom. Tyvärr är han någon form av frontman för Mensa men tyvärr skulle jag snarare säga att han var upplyft än otrolig. Bara att läsa hans publikationer, t.e.x hur omskriven han blev när han hade ett virtuellt luciatåg kontra när andra forskare för Linköping uppfann en av de vanligaste navigeringsmetoderna för självkörande bilar. Av respekt håller jag truten i mensagrupperna där folk känner honom personligen, men ja, överhypad.

Nu kanske det är så att det finns andra saker än akademiska meriter som spelar roll för folk. Han har jobbat mycket med att engagera och inspirera barn osv
Citera
2024-08-21, 23:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Tänk på att det här var vid 22 på kvällen och att bussarna inte går så ofta.
Många från Brommaplan går var 30 minut så jag kan förstå att han vill med bussen men det är ju lite dumt att försöka springa framför bussen

Busschaufförer är ett speciellt släkte.

Man får alltid vara beredd på att de gasar på som om det vore ett rally, tar minsta möjliga marginal till stolpar och parkerade bilar, ökar hastigheten in i en korsning om en personbil råkar köra ut, kör avsiktligt ryckigt så att folk ska flyga bakåt som skadeskjutna fåglar flaxande med armarna eller störta framåt och slå i huvudet. Man är inte sällan pressad mot en stolpe av g-krafterna. Idag var det en som jävlades med en gumma som knappt kunde gå, stängde dörren två gånger när hon försökte gå av ...

Eller så ser de inte plinget och vägrar öppna dörren när man ska hoppa av.

Vet inte hur många jag sett som springer jämsides och knackar. Säkerligen ser chauffören en i backspegeln och stänger dörren precis när man kommer fram efter en maxlöpning. I rusningstid, visst, men kvällstid?

Eller så kör de förbi hållplatsen ifall man råkar titta åt fel håll.

Var gipsad för några år sedan, men chauffören vägrade släppa ombord mig för att jag gick sakta.

Dörren stängdes mitt i ansiktet.

Skulle ha mer förtroende för en T-1000 som kör än random busschaufför. Några är mänskliga dock.

För egen del kan jag efter tusentals resor ALLA deras knep. De tror de ska få en att ramla, men nej!

Har sett både ung och gammal kana över golvet. Skenstoppet är en klassiker.

Ett proffstips: Håll hårt i stolpen tills HELA "bollen" ligger stilla.

Men men, det är ett tufft jobb. Man torde bli härdad och avtrubbad. Buss ska från A till B.
Citera
2024-08-21, 23:42
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboysked
Han var här pga ett projekt i Solna!
Tack.
Citera
2024-08-21, 23:49
Medlem
Tragiskt. Verkar ha varit en bra grabb. Han måste haft en otrolig otur.

I Stockholm släpper bussarna bara på folk vid hållplatserna. Många vägar är hårt trafikerade och det är så klart livsfarligt att springa ut i trafiken för att försöka komma med en buss.

Min erfarenhet av trafiken i Stockholm är att det är ett under att inte fler olyckor sker.
Citera
  • 10
  • 19
  • 20
  • 21
  • 30

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in