2024-08-22, 15:18
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.961
Tjenare jag va fan ett vittne till olyckan mannen har sprungit över buss torget i Brommaplan och försökt stoppa bussen för han ville hoppa på så mannen ställer sig framför bussen och försöker stanna den men busschauffören börjar återigen köra så fort mannen har flyttat på sig då springer mannen längs bussen vid höger sida av färdriktning och då antar jag att han måste ha snubblat eller fastnar under täcket och de då han hamnar under bussen. Bussen av någon anledning fortsätter och kör men stanna efter mannen har blivit påkörda av de andra hjulet (mitten hjulet) på den blåa bussen så dom är lite längre sen när jag vandrar till scenen där han ligger fastklämd under så ser man att han i princip vikt på mitten och fått hela ryggraden uppskrapad och blöder kraftigt o de är olyckan mannen överlevde inte

Citat:
Jo jo chauffören såg han såg att busschauffören viftade med handen att han skulle flytta på sig om jag nu minns rätt men som sagt så sprang ju mannen till bussens dörr och bankade och då har han hamnat under bussen

Citat:
Nej inte riktigt sån buss det var 176/177 så inte riktigt en sån buss, börjat tog min lilla promenad till där bussen hade stannat så låg han typ viken på mitten och uppskrapad rygg så man kunde se ryggraden av mitt samtal med min flickvän gick de åtminstone 3-4 minuter innan OV var där och spärrade området sen ytterligare nån minut tills ambulansen brandkår och polis var närvarande men fick info av polis att han inte överlevde

Citat:
En äldre man blatte var han men när jag kollade in i bussen var han ej distraherad av något när den döde springer framför bussen

Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Blev han alltså påkörd av bussens front, efter att bussen svängt ut från området?

Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Försöker å förstå men jag kan verkligen inte se hur denna "olycka" ska ha gått till.

Han ställde sig framför bussen och sen springer han bredvid bussen jäms med den när den kör och ramlar på något sätt in under den??

Har han stått framför bussen för å stanna den så måste den ju ha stått still. Och sen börjat köra när han kommer upp på sidan?
Då är de ju busschaufförens fel som börjat köra kan jag tycka.

Eller har han sprungit "över vägen" framför bussen när den börjat åka, i ett försök att hinna med den och sen hamnar under den när han springer jäms med den?

Enligt ett ögonvittne i tidningen så hade han kommit till platsen en stund efter då de var räddningstjänst där. Och då hade det hängt en "landstinget fillt" över ena bakdäcket.

Hur långt han bussen åka innan den stannade? Släpades han med eller kördes han över helt?

Här är vittnesmålen vi har.

EDIT: flashbacks citeringsfunktion är knasigt, fick med det mesta iaf. Nu löser vi mysteriet om var han var på väg, och från vilket håll han kom (rondell eller tunnelbana)
Citera
2024-08-22, 15:43
Medlem
Kedoxs avatar
Nej, fyfan vad tragiskt.

En människa som använde sina autistiska förmågor på rätt sätt.
Riktigt intelligent och gjorde stora framsteg inom sitt område. En stor förlust. Såna finns det inte många på miljonen.
Citera
2024-08-22, 16:36
Medlem
Sluta säga att Fredrik var autistisk. Det var han inte. Jag kände honom. Han hade INTE autism.
Citera
2024-08-22, 16:50
Medlem
KronPelles avatar
Citat:
– Det är få förunnat att vara så enormt duktiga på teknik och programmering, att förstå framtiden och framför allt AI. Han har betytt så enormt mycket för barn, framför allt för särbegåvade barn som jag brukar kalla för överintelligenta.
Men att vänta 15-30 min till nästa buss vore idiotiskt?
Citera
2024-08-22, 16:54
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyBranch
Ni har ju fan ingen aning!
Den här killen hade högre IQ än er 2 tillsammans som snackar om Darwin award. Fredriks bortgång är en tragedi och en förlust för mänskligheten!
Om ni inte hade varit hemmasittande incels så hade ni vetat att ibland är man jävligt stressad. Att snubbla till då är ett ögonblicksverk Som kan gå fort och få förödande konsekvenser.

Högre IQ men ändå är det jag som sitter här vid liv.
Märkligt det där. Det är precis som att IQ inte har något med saken att göra.

Darwinism at it's finest. Inget annat.
Citera
2024-08-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Var han autistisk eller? Nyfiken på din uppfattning om honom.

Nej. Han hade inte autism. Jag kände honom.
Citera
2024-08-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Nej, fyfan vad tragiskt.

En människa som använde sina autistiska förmågor på rätt sätt.
Riktigt intelligent och gjorde stora framsteg inom sitt område. En stor förlust. Såna finns det inte många på miljonen.

Fredrik hade inte autism.
Citera
2024-08-22, 17:02
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
"Fel" är det väl inte att ha autism. Har man det så har man det. Fredrik hade det inte. Jag har umgåtts en del med autistiska personer och jag vet mycket väl hur det tillståndet yttrar sig. Jag har umgåtts mycket med Fredrik. Han hade inte autism. Så sluta skriv det. Det håller på att bli en trådsanning, men det är fel. Det stämmer inte.
Beklagar att du har förlorat din vän.

Hur tänker du om det som har hänt, om vad han gjorde på Brommaplan? Var han en person med impulsivt beteende? Hade han ett personlighetsdrag som hade fallenhet för att göra något utan att tänka på konsekvenserna?
Citera
2024-08-22, 17:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Är allmänt känt att bussar i Stockholm inte stannar när man missar dem. Han måste ha varit alkoholpåverkad eftersom impulskontrollen inte verkar ha infunnit sig. Om bussen körde vidare efter han ställt sig framför den borde väl han ändå haft bättre omdöme än att envisas och springa efter den? Givetvis oerhört tragiskt att en ung man med en sådan ljus framtid får sätta livet till pga. av den kulturen som råder för busschaufförer i Stockholm. Han kanske var stressad, hade en tid att passa etc. SL:s ledning lär ju heller inte få en tankeställare över pressen de lägger på sina chauförrer. Chaufförerna blir väl istället kastade framför bussen när det väl händer en olycka.
Ladd är nog nästan helt klart, givet händelseförloppet.

Alkohol kan vi nog avskriva.
Citera
2024-08-22, 17:18
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Nej. Han hade inte autism. Jag kände honom.

Fick det intrycket. Oavsett fruktansvärt tragiskt.

En varm människa som både verkade ha högt EQ & IQ. Träffade honom vid ett tillfälle i Linköping.
Citera
2024-08-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Beklagar att du har förlorat din vän.

Hur tänker du om det som har hänt, om vad han gjorde på Brommaplan? Var han en person med impulsivt beteende? Hade han ett personlighetsdrag som hade fallenhet för att göra något utan att tänka på konsekvenserna?

Jag vill inte outa mig eller min relation till Fredrik för mycket, så jag tar det lite allmänt.

Fredrik bodde i Linköping men var (i jobbet) på resande fot väldigt ofta. Inte minst till Stockholm. Det skulle inte förvåna mig om han var där i snitt en gång i veckan. Han åkte nästan alltid kollektivt och visste definitivt hur man åkte buss i Stockholm.

Han var inte särskilt impulsivt lagd. Han fick inte panik av varken det ena eller det andra, han hanterade komplexa situationer med stort lugn. Jag är ganska förvånad över vittnesmålet som gör gällande att han sprungit ut framför en buss, och sedan sprungit vid sidan av den.

Det jag vet är att han inte hade körkort. Jag tror inte ens att han övningskört. Det kan ha gjort att han inte förstod var de döda vinklarna finns. Det kan ha spelat in, kanske.
Citera
2024-08-22, 17:20
Avstängd
Citat:
Jag vill inte outa mig eller min relation till Fredrik för mycket, så jag tar det lite allmänt.

Fredrik bodde i Linköping men var (i jobbet) på resande fot väldigt ofta. Inte minst till Stockholm. Det skulle inte förvåna mig om han var där i snitt en gång i veckan. Han åkte nästan alltid kollektivt och visste definitivt hur man åkte buss i Stockholm.

Han var inte särskilt impulsivt lagd. Han fick inte panik av varken det ena eller det andra, han hanterade komplexa situationer med stort lugn. Jag är ganska förvånad över vittnesmålet som gör gällande att han sprungit ut framför en buss, och sedan sprungit vid sidan av den.

Det jag vet är att han inte hade körkort. Jag tror inte ens att han övningskört. Det kan ha gjort att han inte förstod var de döda vinklarna finns. Det kan ha spelat in, kanske.
Folk som sniffar ladd tror ofta att de kan stoppa bussar med sin kropp.

Jag vet det av egen erfarenhet som bussförare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in