Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-01, 16:15
  #1
Medlem
Tråknicks avatar
Grabben har metylfenidat och vill inte ta den längre för att han inte tycker den hjälper. Såklart helt ok med oss föräldrar. Han menar att han bara blir tyst, alltså pratar mindre och det har ingen annan effekt menar han.

När jag tar samma medicin blir jag tvärtom mycket mer aktiv, pratsam och lägger mig i allting, tar mycket plats liksom. Detta uppskattas av folk jag träffar för jag blir också mer rolig, skrattar mycket och får andra att skratta.

Det jag undrar är om medicinen är rätt för mig i sådant fall livet blir ju väldigt mycket mer skoj men det är väl inte det den är till för, jag blir liksom inte mer bemägen att läsa böcker, plugga eller så, snarare tvärtom.
Citera
2024-09-01, 16:20
  #2
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Grabben har metylfenidat och vill inte ta den längre för att han inte tycker den hjälper. Såklart helt ok med oss föräldrar. Han menar att han bara blir tyst, alltså pratar mindre och det har ingen annan effekt menar han.

När jag tar samma medicin blir jag tvärtom mycket mer aktiv, pratsam och lägger mig i allting, tar mycket plats liksom. Detta uppskattas av folk jag träffar för jag blir också mer rolig, skrattar mycket och får andra att skratta.

Det jag undrar är om medicinen är rätt för mig i sådant fall livet blir ju väldigt mycket mer skoj men det är väl inte det den är till för, jag blir liksom inte mer bemägen att läsa böcker, plugga eller så, snarare tvärtom.

För att du inte har ADHD och då får man bara en lätt amfetamineffekt. Är ju toppen att ha hemma till sociala sammanhang då.
Citera
2024-09-01, 16:43
  #3
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Grabben har metylfenidat och vill inte ta den längre för att han inte tycker den hjälper. Såklart helt ok med oss föräldrar. Han menar att han bara blir tyst, alltså pratar mindre och det har ingen annan effekt menar han.

När jag tar samma medicin blir jag tvärtom mycket mer aktiv, pratsam och lägger mig i allting, tar mycket plats liksom. Detta uppskattas av folk jag träffar för jag blir också mer rolig, skrattar mycket och får andra att skratta.

Det jag undrar är om medicinen är rätt för mig i sådant fall livet blir ju väldigt mycket mer skoj men det är väl inte det den är till för, jag blir liksom inte mer bemägen att läsa böcker, plugga eller så, snarare tvärtom.
Medicinen fungerar korrekt, han måste ta den och anpassa sig till sitt nya jag. Han behöver få struktur och ramverk bestående av disciplin och fasta rutiner och ni föräldrar måste stödja och hjälpa honom att klara av livet med medicinen.

Om ni låter honom fatta detta beslut själv förråder ni honom.

Barn ska inte bestämma sådant de inte förstår, deras hjärna är helt känslostyrd och saknar den övergripande logik och effektivitet i att se långsiktigt och göra kvalificerade val mellan ’bra’ och ’dåligt’, till helt säkert ungefär 25 årsåldern i ditt barns fall.
Citera
2024-09-01, 16:50
  #4
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
För att du inte har ADHD och då får man bara en lätt amfetamineffekt. Är ju toppen att ha hemma till sociala sammanhang då.

Jag är diagnostiserad med medelsvår ADHD.
Citera
2024-09-01, 16:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Grabben har metylfenidat och vill inte ta den längre för att han inte tycker den hjälper. Såklart helt ok med oss föräldrar. Han menar att han bara blir tyst, alltså pratar mindre och det har ingen annan effekt menar han.

När jag tar samma medicin blir jag tvärtom mycket mer aktiv, pratsam och lägger mig i allting, tar mycket plats liksom. Detta uppskattas av folk jag träffar för jag blir också mer rolig, skrattar mycket och får andra att skratta.

Det jag undrar är om medicinen är rätt för mig i sådant fall livet blir ju väldigt mycket mer skoj men det är väl inte det den är till för, jag blir liksom inte mer bemägen att läsa böcker, plugga eller så, snarare tvärtom.
Det är en ganska vanlig reaktion för någon med ADHD att bli tyst och stillsam på medicinen. Provat att sänka dosen? Kan också vara bra att enbart äta den under skoldagar och ha paus på helgen så man får vara sitt vanliga jag när man är ledig.
Han kanske är för ung för att utvärdera effekten på koncentrationen..?
Citera
2024-09-01, 17:57
  #6
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.poplitea
Det är en ganska vanlig reaktion för någon med ADHD att bli tyst och stillsam på medicinen. Provat att sänka dosen? Kan också vara bra att enbart äta den under skoldagar och ha paus på helgen så man får vara sitt vanliga jag när man är ledig.
Han kanske är för ung för att utvärdera effekten på koncentrationen..?

Han är 15, han har aldrig tagit den på so.rar eller helger.
Citera
2024-09-01, 18:44
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag är diagnostiserad med medelsvår ADHD.
Grabben då?
Citera
2024-09-01, 19:06
  #8
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan reagera olika på medicinen trots att man har samma diagnos. Man kan ha full blown ADHD och ändå bli skyhög av behandlingen. Då är den riktigt olämplig. Medicinen ska hjälpa en att fungera. Blir man för tyst är det inte bra heller.
Citera
2024-09-01, 19:30
  #9
Medlem
Marimus avatar
Ni är individuella utifrån exempelvis hur mycket, för läkemedlet, enzymer era gener kodar för.

Den som har en mindre nivå enzymer i kroppen kommer ha kvar läkemedlet i högre nivåer under en längre tid. Den som har en hög nivå enzymer bryter ned läkemedlet snabbare.

Vissa läkemedel fungerar endast under vissa nivåer, där en dos av läkemedlet ges för att uppnå dessa.

Ytterligare en aspekt kan vara att läkemedlet i sig behöver brytas ned, och där en av dess metabola nedbrytningsprodukter är det faktiskt verksamma ämnet.

Då kommer detta med den individuella metabolismen in igen. Individer med en metabolism "på lägre varv" löper större risk att överdosera på läkemedlet och individer med en metabolism på högvarv löper en större risk att underdosera.

Enzymerna som bryts ned av läkemedlet skapas utifrån hur mycket av individens genetiska material (DNA) som transkriberas. Även här kan yttre faktorer såsom miljö och annat påverka; att mer eller mindre transkription av enzymer sker.
Citera
2024-09-01, 19:48
  #10
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Grabben då?

Vad jag vet är det "bara" ADHD, själv skulle jag säga att vi är ungefär lika påverkade.
Citera
2024-09-01, 19:59
  #11
Medlem
Det kan räcka med att finjustera dosen och när på dygnet doserna ska tas.
Citera
2024-09-01, 21:03
  #12
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in