Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Det är straffet som var gällande när brottet begick som avgör preskriptionstiden(utom för vissa specifika brott)
Ändrades lagen efter ditt brott begicks så bör preskriptionstiden vara 2år.
Du skrev att din advokat sade att "dom preskriberas först år2027."
Menar du att han sade att brottet preskriberas 2027? Eller sade han att din DOM preskriberas 2027?
Även det du skrev om vad som hände i April är otydligt, du skriver både att du inte varit delgiven och att det väckts åtal.
okej tack jag var otydlig så här var det:
vi börjar med det min advokat sa det var nu i maj när det gått 2 år sedan brottet då ringde jag han och sa "nu har det gått 2 år är det preskriberat?"
då sa han jag ska kolla upp det och återkomma så sa han nej dessa olaga hoten preskriberas efter 5 år så först 2027.
(och nu när jag fått reda på straff skärpningsrna som hände förra året tänker jag att han bara öppnade lagboken såg olaga hot ger 2 års fängelse, det preskriberas först 2027 efter 5 år, och att han då missat att det vid brottstillfället hade ett max straff av 1 år)
och det var så här att det var inbokad en tid för rättegång men den blev aldrig av för jag inte blivit delgiven.
men bara det att rättegången ställdes in pga av att jag inte var där det tyder ju på att jag inte är delgiven för annars kunde dom ju bara dömt mig utan mig närvarande tycker jag ju.
det var ju anledningen att jag inte gick jag ville bara inte medverka och ville att dom skickar hem en böter till mig efter rättegången men nu blev den inte av och sen har jag inte hört nåt.
nu är jag i Asien och tänkte flyga till Sverige men vill ju inte bli gripen på Arlanda. därför jag försöker kolla upp detta nu.
och jag kan tillägga att jag inte har blivit dömd utan mig närvarande det har jag kollar upp.
men du ska ha tack som fan. det blev lite krångligt men enklast är nog om jag ringer min advokat bara 😂 trode jag kunde hitta ett enkelt svar på FB ikväll bara.