Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-03, 16:42
  #1
Medlem
Tillhör det mer vanligheter eller ovanligheterna?

Gällande den här anmälningsskyldigheten.. https://www.transportstyrelsen.se/sv...ngsskyldighet/

Pratar alltså inte om när någon kört rattfull utan när någon sökt vård för något, lämnar blodprover, visar sig ha hög alkoholkonsumtion, har körkort.

(Klart det vore skoj om frågan gällde mig själv, men det är lite jobbigare då det är jag som rekommenderade en vän att söka upp sjukvården, ovetandes om att de skulle kolla levervärden för ärendet, och jag som kommer få höra i evig tid att det är mitt fel om han blir av med körkortet).
Citera
2024-09-03, 16:43
  #2
Medlem
Silltunnas avatar
Vet ej hur vanligt, men jag skulle aldrig ta risken att vara ärlig inför en läkare gällande mitt alkoholbruk.
Citera
2024-09-03, 16:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Tillhör det mer vanligheter eller ovanligheterna?

Gällande den här anmälningsskyldigheten.. https://www.transportstyrelsen.se/sv...ngsskyldighet/

Pratar alltså inte om när någon kört rattfull utan när någon sökt vård för något, lämnar blodprover, visar sig ha hög alkoholkonsumtion, har körkort.

(Klart det vore skoj om frågan gällde mig själv, men det är lite jobbigare då det är jag som rekommenderade en vän att söka upp sjukvården, ovetandes om att de skulle kolla levervärden för ärendet, och jag som kommer få höra i evig tid att det är mitt fel om han blir av med körkortet).

Skulle gissa att det är rätt ovanligt eftersom det verkar vara så att läkare är rätt återhållsamma med att fullgöra den skyldigheten, tyvärr kanske. Argumentet är ju att det ju skadar läkare-patient-relationen så att patienten kanske drar sig för att söka vård och det är den balansgången man antagligen försöker gå.

Vad gäller alkoholbruk så är det i sig inte något som per automatik gör en olämplig som förare och inte något som läkaren därmed behöver rapportera in. Inte ens ett ganska kraftigt bruk behöver inte vara det, det är frågan om patienten kan hålla isär alkoholdrickande och bilkörande vilket det är rätt många som kan göra.
Citera
2024-09-03, 16:56
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Har din vän en personlig relation till läkaren (vald läkare inom primärvården) Är det större chans den ser mellan fingrarna, en AT-läkare/Stafettläkare som är det vanliga i dag inom primärvården (hälsocentral) är större risk. Hade jag alkoholproblem och var beroende av körkort skulle jag inte lämna leverprover.

Att de anmäler till transportstyrelsen betyder inget för dem, men kan betyda allt för en själv. De är enligt lag skyldiga att göra det, men de gör olika beroende på vilken läkare och beroende på var du bor. inget går att säga säkert.
Citera
2024-09-03, 17:04
  #5
Medlem
Förut hade vi läkarsekretess nu har vi anmälnings plikt. För att folk skall undvika söka vård.
Citera
2024-09-03, 17:14
  #6
Medlem
AndersABs avatar
Google hur mycket rekommenderat är innan du fyller i blanketten.
Äter regelbundet och fibrer.
Sen kan dom göra sitta jobb.

Notera detta rekommenderat underlaget är baserat på alla dem som ljuger i blanketten.
Citera
2024-09-03, 17:27
  #7
Medlem
Om du kommer in aktivt alkoholpåverkad och berättar att du kört hit, ja självklart anmäler jag. Alternativt om du berättar för mig att du dricker dagligen, jag träffar dig på beroendeakuten akut abstinent, och du arbetar som lastbilschaufför, hade jag anmält.

Annars om du lämnar ett prov som visar en förhöjd alkoholkonsumtion men annars verkar redig och säger att du dricker efter jobbet/när du inte kör tänker jag inte anmäla, hur ska jag kunna veta om du är påverkad när du kör eller ej. Risken är nog låg, de situationer jag varit med om har varit allvarliga missbruk. Jag tror folk gravt underskattar både hur många som söker pga alkoholproblem, och hur lite vi egentligen bryr oss
__________________
Senast redigerad av snoppkudde 2024-09-03 kl. 17:34.
Citera
2024-09-03, 18:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde
Om du kommer in aktivt alkoholpåverkad och berättar att du kört hit, ja självklart anmäler jag. Alternativt om du berättar för mig att du dricker dagligen, jag träffar dig på beroendeakuten akut abstinent, och du arbetar som lastbilschaufför, hade jag anmält.

Annars om du lämnar ett prov som visar en förhöjd alkoholkonsumtion men annars verkar redig och säger att du dricker efter jobbet/när du inte kör tänker jag inte anmäla, hur ska jag kunna veta om du är påverkad när du kör eller ej. Risken är nog låg, de situationer jag varit med om har varit allvarliga missbruk. Jag tror folk gravt underskattar både hur många som söker pga alkoholproblem, och hur lite vi egentligen bryr oss

Det gäller min partner som sökte för depression, han dricker på helgerna men väldigt stora mängder då. Han fick lämna blodprover direkt (igår, så var ju precis efter helgen med) och har inget arbete där han hanterar fordon. Men han kör till och från jobbet som är måndag till fredag. Kan tänka mig att levervärdena ser för jävliga ut. I synnerhet på en måndag. Vad tror du? Kommer det anmälas?
Citera
2024-09-03, 18:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Det gäller min partner som sökte för depression, han dricker på helgerna men väldigt stora mängder då. Han fick lämna blodprover direkt (igår, så var ju precis efter helgen med) och har inget arbete där han hanterar fordon. Men han kör till och från jobbet som är måndag till fredag. Kan tänka mig att levervärdena ser för jävliga ut. I synnerhet på en måndag. Vad tror du? Kommer det anmälas?

Nope. Med brasklappen att alla läkare gör individuella bedömningar, men jag har svårt att tänka mig det iallafall. De är intresserade av två saker: 1. en bekräftelse av att patienten dricker för mycket vilket försvårar depressionen och dess behandling, säkerligen har de lagt till prover som visar på regelrätt alkoholkonsumtion över tid utan att bara visa hur levern är påverkad, samt 2. ett kvitto på att kroppen tar stryk av alkoholkonsumtionen (då tittar man på både lever och hur stora de röda blodkropparna är), och hur allvarlig denna påverkan är.

Så länge ingenting tyder på att patienten kör full finns det egentligen ingenting som tyder på att dess alkoholkonsumtion skulle vara farligt för trafiken.
Citera
2024-09-03, 19:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Det gäller min partner som sökte för depression, han dricker på helgerna men väldigt stora mängder då. Han fick lämna blodprover direkt (igår, så var ju precis efter helgen med) och har inget arbete där han hanterar fordon. Men han kör till och från jobbet som är måndag till fredag. Kan tänka mig att levervärdena ser för jävliga ut. I synnerhet på en måndag. Vad tror du? Kommer det anmälas?

Om folk vill behålla körkort, licenser och familj (barn) ska man absolut inte, på några som helst villkor, yppa någonting inför en läkare som kombinerar depression med stor alkoholkonsumtion. Du förlorar allt!
Inom vården och socialomsorgen finns det ingenting som heter sekretess eller tystnadsplikt när det gäller mot andra myndigheter. Både vården och socialomsorgen letar efter defekter på dig som patient. Båda har hela matriser som är till för att bocka av beteenden som t.ex. kan vara orosmarkörer för dina barn.

Så ja, det kommer att anmälas till transportstyrelsen OCH till socialtjänsten. Denna kombination av orosmarkörer anmäls alltid till socialtjänsten då läkare alltid anser att det finns en oro för suicidid.
Citera
2024-09-03, 19:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Tillhör det mer vanligheter eller ovanligheterna?

Gällande den här anmälningsskyldigheten.. https://www.transportstyrelsen.se/sv...ngsskyldighet/

Pratar alltså inte om när någon kört rattfull utan när någon sökt vård för något, lämnar blodprover, visar sig ha hög alkoholkonsumtion, har körkort.

(Klart det vore skoj om frågan gällde mig själv, men det är lite jobbigare då det är jag som rekommenderade en vän att söka upp sjukvården, ovetandes om att de skulle kolla levervärden för ärendet, och jag som kommer få höra i evig tid att det är mitt fel om han blir av med körkortet).

Jag hade fram tills för 2år och 6 månader sen ett kraftigt missbruk av opiater/benso/amfetamin. Fick suboxone från beroendemottagningen och gick dit för att hämta min medicin/lämna pissprov varje dag, då jag aldrig lyckades hålla mig nykter. Tog överdos och hamnade på MAVA (Medicinska Akutvårdsavdelningen). Fått orosanmälan till socialtjänsten av MAVA, polis och beroendemottagningen. Ca 4 eller 5 utredningar om LVM-placering som dock alltid lades ned.
Beroendemottagningen va väl medvetna om att jag hade körkort och ibland körde bil, men fick under alla mina år med missbruk inte ett enda brev från transportstyrelsen.

Torskade tillslut på drograttfylla men pga att jag nekade på plats och vägrade urinprov, lämnade endast blodprov som ska på analys och eftersom jag nekade brott behövde det gå upp i rätten, fick tackvare att jag nekade behålla lappen i väntan på rättegång.
Strax innan min rättegång i Sverige torskade jag i ett land utanför EU och satt inne 2år och 3månader så det tog ca 3 år för mig att dömas för drograttfyllan så transportsyrelsen tyckte det räckte med en varning på 5år! (Hade amfetamin, benso och metamfetamin i blodet)

Medans en vän som kom hem efter 6 månader i Thailand och sökte vård för besvär med prostatan fick lämna ett PETH-prov. Provet visade på hög alkoholkonsumtion. Han har nu lämnat två prover och ett tredje och sista kommer snart, bara för att läkaren inte skulle anmäla resultatet till transportstyrelsen..

Fick en LOB (alkohol då, ej droger) när jag va 18 och precis tagit körkort, har för mig jag fick ett brev från transportstyrelsen då att "ajabaja, skärpning nu" osv.

Så min spontana känsla är att det är fan nästan värre inom sjukvården med alkohol än droger, tror även att allt har att göra med vilken läkare du träffar!

Sorry för lite OT och långt (första^^)inlägg! (Mitt tips är, släpp alkoholen och börja knarka eller bli nykter om du vill ha lappen kvar )
__________________
Senast redigerad av ParadiseJokkmokk 2024-09-03 kl. 19:58.
Citera
2024-09-03, 20:03
  #12
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Läkare brukar vad jag vet inte anmäla direkt alkoholmissbruk. Att en person har problem med alkohol ger ju visserligen statistiskt större risk att en rattfylla inträffar men det innebär ju inte att man är en fara bakom ratten om man ser till att vara nykter då man kör. Har man däremot haft en stroke eller liknande så skrivs det rätt så omgående. Och transportstyrelsen har vad jag vet egna läkare som kontrollerar det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in