Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-09, 22:26
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Jag fattar inte... har man byggt upp norra Europas största fabrik innan man haft teknik eller kunskap för att bygga ett enda fungerande batteri???

Vore det inte mer logiskt att börja i liten skala, och sen bygga ut när man har en fungerande process för att få fram batterierna???
Citera
2024-09-09, 22:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
https://etn.se/index.php/nyheter/706...paciteten.html

Under 2023 producerade man 0.5 promille av det man har som mål. 3000 anställda som producerar 0.05% av det man har som mål. Min fråga är vad alla anställda gör på dagarna, spelar hazardspel och dricker grogg?

Du missade väl en nolla? Det måste väl vara 0,005%?
Citera
2024-09-09, 22:32
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Säkert, i alla fall så når man inte upp till produktionsmålet på långa vägar.
Citera
2024-09-09, 22:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Fömodligen ligger kompetensen inom just batterisektorn. Jag har för mig att de talades om Sydkorea när allt drogs igång.

Sydkorea är en stor batterination och jag vet att många maskinbyggare för just den sektorn ligger i Sydkorea. Vet också att de har en hel avdelning på R&D med bara sydkoreaner på Northvolt Västerås.
Citera
2024-09-09, 22:33
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Säkert, i alla fall så når man inte upp till produktionsmålet på långa vägar.

Är du säker på att de faktiskt haft något produktionsmål?
Känns mest som ett falskt skyltfönster för en sosseregering stödda av Miljömupparna.
Citera
2024-09-09, 22:40
Medlem
Undrar hur Demirok kommenterar detta, han sa ju vid någon partiledardebatt att det skulle bli guld och gröna skogar, önskar media gör en intervju med honom, men det är väl bara att drömma om, hade varit fullt möjligt om någon från högern gjort liknade "utfästelse".
Citera
2024-09-09, 22:41
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Tyvärr så blir felen som skrivs allt värre vartefter & jag vill tillföra så denna siffra med hur mycket de fick fram i takt på 9 månader mot det som är den maximala kapaciteten enligt deras egna siffror.

0.5%

5‰

/
Citera
2024-09-09, 22:44
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Tyvärr så blir felen som skrivs allt värre vartefter & jag vill tillföra så denna siffra med hur mycket de fick fram i takt på 9 månader mot det som är den maximala kapaciteten enligt deras egna siffror.

0.5%

5‰

/

Det låter rimligare.
5 promille har jag en vanlig lördag, medan småpojkarna sover på 0,5 dito...
Citera
2024-09-09, 22:49
Medlem
NorthSNKRs avatar
Om det fallerar helt, så är det kanske läge att bygga om hela schabraket till flygplats (pensionera Falmark) och satsa på elflyg/AI-teknik
Citera
2024-09-09, 22:58
Medlem
jantangrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
OK, så att om fabriken i Sundsvall kommer igång så kommer förutom som nu katoden från fastlands-Kina även anoden från ett annat företag i Kina? Det är planen?

Varför köper inte bara låta europeiska biltillverkare köpa batterierna från Kina (och i begränsad, och minskande, mån Sydkorea och Japan) direkt och slippa alla bortslösade tiotals miljarder, nedsolkade rykte för Sverige (BMW som säger upp beställningar värda ~20 miljarder kronor., våldsamma protester i Quebec), alla "oförklarliga" dödsfall och arbetsskador, utsläpp i vattendrag och luft osv.?

Beroendet av Kina slipper man uppenbarligen inte. Det enda man har är en total brist på konkurrenskraft.

” Varför köper inte bara låta europeiska biltillverkare köpa batterierna från Kina”

Det är det som europeiska biltillverkare gör idag.

Det är det de inte vill göra i framtiden. Det är därför Northvolt finns.

Europeiska och amerikanska politiker betraktar det som ett stort problem att batterimarknaden – som kommer att bli central i framtiden – är så starkt dominerad av Kina idag.

Därför öser amerikanska regeringen gigantiska subventioner över sitt batteriekosystem. Europeiska politiker borde ha svarat när USA startade sitt subventionsprogram IRA. Men nu har vi istället hamnat i läget att det ledande europeiska europeiska battericellsprojektet Northvolt tvingas backa tillbaka i sin utveckling. Det är sorgligt. Det är en #fail för EU.

Battericellsproduktionen är det första steget till att bygga upp ett ekosystem. Northvolt tar emot all hjälp de kan få från kineserna, där batteriproduktion har ett gigantiskt och väletablerat ekosystem.

Det är smart att ta emot det stödet från Kina. Det gör att Northvolt kan komma igång snabbare.

Om du tycker att det går trögt nu för Northvolt att få upp volymproduktionen i Skellefteå, så kan du fundera på hur lång tid det hade tagit om Northvolt hade försökt göra precis allting på egen hand.

Stödet från kinesiska bolag och experter är ovärderligt. De hjälper oss att göra oss mindre beroende av Kina. De lär oss bygga batterier, precis som vi en gång lärde dem bygga elektronik. Den här gången går tekniköverföringen åt andra hållet.
Senast redigerad av jantangring 2024-09-09 kl. 23:08.
Citera
2024-09-09, 23:58
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag fattar inte... har man byggt upp norra Europas största fabrik innan man haft teknik eller kunskap för att bygga ett enda fungerande batteri???

Vore det inte mer logiskt att börja i liten skala, och sen bygga ut när man har en fungerande process för att få fram batterierna???

Ja, man började i fel ände så att säga. Och därför kommer det inte ut några batterier ur fabriken. Men det är inget att vara orolig för. Bara Northvolt får ytterligare några hundra miljarder i lån och bidrag så kan man nog råda bot på den lilla detaljen också.
Citera
2024-09-10, 00:50
Medlem
Ja CATL och BYDs batterifabriker går inte ens på helfart läste jag för ett tag sedan. Tekniska under dom fabrikerna. Northvolt kommer inte ha en chans på Fria marknaden. Ännu. Men med stötta från EU och Sverige så bör fabriken bli självgående om några år. Viktigt Europa har batteriproduktion.

Och ni fattar väl att de kinesiska batteritillverkarna haft sjukt mycket stöd i början ochså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in