2024-09-09, 17:20
Medlem
wwrs avatar
Hela denna uppskjutning r skum. Varfr kommer inte kontinuerliga officiella vderbedmningar? Varfr skall privatpersoner genomfra ett uppdrag som r mer riskfyllt?

Jag kollade just p Everyday Astronaut som flg samma jet som Polaris crew anvnde. Man frgar sig varfr han inte flg med miljardren. Flyger eller ger ens miljardren jetplanen. Om miljardren flyger planen borde det framg tydligt av bildmaterialet. Jag kollade dock inte hela.

Sg en diskussion om ISS. En orsak att man inte kan ha fr mnga astronauter dr r att det mste finnas omedelbar hemtransport fr alla vid en ndsituation.
Senast redigerad av wwr 2024-09-09 kl. 17:24.
Citera
2024-09-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Den tropiska stormen Francine riskerar vl att stlla till det, kan man tycka.

https://www.nhc.noaa.gov/

Det r nd hoppingivande. Diverse bloggers sger nu att chansen till start i morgon r 40%...

Fler verkar ocks lgga ut att det sker i morgon.
Citera
2024-09-10, 03:15
Medlem
wwrs avatar
Flera medier tror p uppskjutning idag. Men jag undrar ...

Kennedy Space Center har slutat slja skdarbiljetter till Polaris Dawn pga "det flytande uppskjutningsdatumet" 🤣🤣🤣

Citat:
DUE TO THE FLUIDITY OF THE LAUNCH DATE, NO LAUNCH VIEWING OPPORTUNITIES WILL BE AVAILABLE.

https://www.kennedyspacecenter.com/l...9-polaris-dawn

Blir det uppskjutning? Eller inte? Eller fr vi se en version frbttrad med datorgrafik 😁
Senast redigerad av wwr 2024-09-10 kl. 03:20.
Citera
2024-09-10, 08:51
Medlem
wwrs avatar
48 minuter till uppskjutning

https://www.youtube.com/live/cAs5qzu9VwQ
Citera
2024-09-10, 09:05
Medlem
Doctors avatar
SpaceX sa p radion till besttningen att bsta frutsttningarna vdermssigt var frsta fnstret idag. Nu skippade de det s vdret lr bli smre fr de resterande idag. Det blir nog ingen flygning idag.
Citera
2024-09-10, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
48 minuter till uppskjutning

https://www.youtube.com/live/cAs5qzu9VwQ
Och s vart ven denna uppskjutning uppskjuten - till ca kvart ver elva idag svensk tid...
Citera
2024-09-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
SpaceX sa p radion till besttningen att bsta frutsttningarna vdermssigt var frsta fnstret idag. Nu skippade de det s vdret lr bli smre fr de resterande idag. Det blir nog ingen flygning idag.

En timme och 15 minuter till start just nu. Man brukar bryta nedrkningen 50 minuter fre start och stta ny tid.
Citera
2024-09-10, 10:53
Medlem
Doctors avatar
Nu r det 30 minuter kvar. Eftersom de har tankat raketen s blir det d eller inte alls idag.
Citera
2024-09-10, 11:35
Medlem
Jack.Elams avatar
SECO1 n s lnge gr det bra men jag kommer nog vara nervs fram tills att dom ska landa och fallskrmarna vecklar ut sig.

Men tills dess, rymdpromenader (S gott som) och se vad rymddrkterna gr fr, dom kommer se mycket anvndning dom kommande ren p Mars.
Citera
2024-09-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
SECO1 n s lnge gr det bra men jag kommer nog vara nervs fram tills att dom ska landa och fallskrmarna vecklar ut sig.

Men tills dess, rymdpromenader (S gott som) och se vad rymddrkterna gr fr, dom kommer se mycket anvndning dom kommande ren p Mars.

Apollo-astronauterna skall ha blivit ganska dammiga p mnen. Jag skulle tro man vidareutvecklar SpaceX:s nya rymddrkter fr att motverka att dammet fastnar. Kanske ett glattare ytmaterial. Samma med att g ut p Mars knar.

Men det r bra att det finns konkurrens ven inom konstruktionen av rymddrkter.
Citera
2024-09-10, 22:19
Medlem
Enligt SpaceX:s hemsida skall rymdpromenaderna brja genomfras p torsdagen den 12 september kl 08:23 svensk tid.

Det kommer att g att flja i flera youtube-kanaler, troligen snder ocks SpaceX direkt. Man har ocks en back-up dagen efter om ngot skulle tillstta vid frsta frsket.

Nsta frd i Polaris Dawn mission skall bli en frd i bana ver polerna. Detta tycker jag r lite bortkastad tid. Visserligen har det aldrig utfrts men jag vill att rymdforskningen inte skall riktas mot jorden utan mot rymden.

Jag skulle grna se mer experiment med friflygning frn farkosten, flera kilometrar med hjlp av rymdskotrar eller dylikt. Riktig science fiction.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2024-09-10 kl. 22:27.
Citera
2024-09-11, 06:53
Medlem
wwrs avatar
Musk skyller helt frseningen i Starships senaste flygning p att myndigheterna inte givit tillstnd.

Man skulle grna vilja hra myndigheternas svar p varfr de, som Musk sger, bara inte utfrdat tillstndet.

Men den diskussionen mellan Musks fretag och myndigheterna fr vi sllan hra. Vi fr bara hra hur myndigheterna frdrjer.

Om det bara krvs att ett dokument stmplas s vore det ju skandal om detta skulle sinka USA:s mnprogram i mnader.

Citat:
Musk outlined that "Starship is, the next of Starship is ready to fly. We are waiting for regulatory approval, you know." Quipping at the slow regulatory process for Starship flight five, he added, "it really should not be possible to build a giant rocket faster than paper can move from one desk to another."

https://wccftech.com/elon-musk-break...light-5-delay/
Senast redigerad av wwr 2024-09-11 kl. 07:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in