Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-07, 20:42
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vet inte ens var det betyder, och orkar ej söka nu.

Koagulerat skulle jag säga att ytan på testvattnet hade gjort.
Mister superfysiker vet inte ens vad anod och katod är. Så överbevisat att du är okunnig. Även det högstadiekunskaper. Jaja, vi får hämta mer popcorn och invänta fler floskler.
Citera
2024-09-08, 16:18
  #146
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det må vara enkelt, men jag ställer mig skeptisk till att du var en av dom få som visste hur ett 9 volt batteri och två skedar kan få vätgas ur ett glas kranvatten.

Nej det är inte fantasier om du kan återproducera ett test och få samma resultat varje gång. För då är det vetenskapens bevis som du inte vill acceptera.
Det är inte ens en vetenskapsteori när en testmetod har bevisat något. Det är ren vetenskapsfakta.. efter att testets resultat är synliga.
Du är fan helt galen du. Att jag inte skulle veta vad en enkel elektrolys är. Det är du som har absolut noll koll på den enklaste naturvetenskapen, inte jag. Jag har flera gånger givit dig möjlighet att lösa en uppgift för att demonstrera din kunskap, men du bommade.
Citera
2024-09-08, 16:24
  #147
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Mister superfysiker vet inte ens vad anod och katod är. Så överbevisat att du är okunnig. Även det högstadiekunskaper. Jaja, vi får hämta mer popcorn och invänta fler floskler.
Demonstrera nu dina basala kunskaper i kemi genom att korrekt svara på detta problem:
Vad är pH-värdet i en vattenlösning där hydroxidkoncentrationen är 50 nanomolar? Svara nu på den jäklar frågan. Förklara även hur du räknat. Givet hur kaxig och mästrande du är så är det absolut inte läge att misslyckas med kalkylen. Räkna!
Citera
2024-09-08, 17:03
  #148
Avstängd
Odovacers avatar
.
Citera
2024-09-09, 15:35
  #149
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
.

Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Demonstrera nu dina basala kunskaper i kemi genom att korrekt svara på detta problem:
Vad är pH-värdet i en vattenlösning där hydroxidkoncentrationen är 50 nanomolar? Svara nu på den jäklar frågan. Förklara även hur du räknat. Givet hur kaxig och mästrande du är så är det absolut inte läge att misslyckas med kalkylen. Räkna!
Aj jag ber så hemskt mycket om ursäkt, Tobbex73. Jag skrev till fel person. Slarvade i copy/paste-arbetet. Du verkar väl insatt och ändå ödmjuk så du förtjänade absolut inte denna kommentar. Ett stort förlåt.
Citera
2024-09-09, 15:37
  #150
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det må vara enkelt, men jag ställer mig skeptisk till att du var en av dom få som visste hur ett 9 volt batteri och två skedar kan få vätgas ur ett glas kranvatten.

Nej det är inte fantasier om du kan återproducera ett test och få samma resultat varje gång. För då är det vetenskapens bevis som du inte vill acceptera.
Det är inte ens en vetenskapsteori när en testmetod har bevisat något. Det är ren vetenskapsfakta.. efter att testets resultat är synliga.
Demonstrera nu dina basala kunskaper i kemi genom att korrekt svara på detta problem:
Vad är pH-värdet i en vattenlösning där hydroxidkoncentrationen är 50 nanomolar? Svara nu på den jäklar frågan. Förklara även hur du räknat. Givet hur kaxig och mästrande du är så är det absolut inte läge att misslyckas med kalkylen. Räkna!
Citera
2024-09-09, 19:15
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdasdasdL2
Tänkte ifall jag skulle posta i medicin o hälsa men testar här. Ja, nån som känner av samma problem i den numera muslimska/ukrainska orten?

Kan för övrigt bidra med observationen av att senaste året regelbundet ha sett en hysterisk cirkulering av diverse "vattenpersonal" (i brist på bättre ord) som mäter, installerar, kontrollerar och sätter nya lås på mätningsrören mm. Verkar lite uppiskad stämning kring vattnet här och pumpstationerna tycks diskret ronderas av säkerhetspersonal som ej gjorts förut. Verkar vara hostila gangstersnubbar i samarbete med myndigheterna? Har försökt prata med flera olika bland annat mätkillarna men de spelar dumma, vill inte svara och/eller inte säger nåt som om de lajvar skyddsvakter på skyddsobjekt, diverse omärkta bilar.

Ja och de där 'polska' fiskegubbarna som senaste 50 åren alltid manimenat små vitfisk och ätit fångsten efteråt t.om de har försvunnit? Tror jag såg fiskfjäll på en sten förra året senast. Några år sedan sattes det upp skyltar på 3 eller 4 olika språk runt Marabou-fabriken i väsby att hela jävla vattnet megaförgiftat med PCB och grejer. Men trots att vattnet hänger ihop i hela norrort så finns det bara max en handfull utplacerade skyltar lokalt, som om inte skiten sprider sig?

Där barnfamiljer brukar bada är det uppsatta meme-skyltar med smilyes och emojis från myndigheterna där man informeras upp till fyra eller 5 stjärnor angående badkvalitén, ofta ligger det på en stark tvåa eller trea, men ibland drar de till med en fyra eller till och med femma, ja, det är lite "hipp som happ" och skylten (hälften av ett A4-papper) består av en typ 70cm lång träpinne som blåser omkull vid lite vind typ.

Vad är det som händer? Jag vågar inte dricka kranvattnet längre. Köttet i de stora butikerna ska vi inte ens prata om, jag vågar inte längre äta svenskt kött, det är direkt livsfarligt och ingen bland personalen har någonsin hört nån som blivit sjuk av köttet nånsin, men man hör så jävla många i orten som blivit sjuka ändå. Ofta har de en snygg tjej som front som kör blondinbella-stuket, men när man frågar mer så skickar de fram nån tattuerad motorcykelkille att spänna biceps nära ens ansikte. Man kan tro det är en satir på Rysslands 90-tal, eller nån form av fluid KOD 291.

Tycker dessutom att vattnet beter sig märkligt när en kokar upp det, som om kemikalier bränner av vid ytan? Närmst en psykadelisk upplevelse.

Är det en konspiration? Självklart diskuterar jag inte med "Sverige har aldrig varit tryggare"-svenskarna, jag är ju "psyksjuk". Hur långt ifrån är vi där vatten på dunk blir standardiserat i svenska hushåll? Känner det är väldigt nära nu. Kan man själv mäta vattenkvalitén med diverse instrument? Jag ska inte fly utomlands utan kommer bo kvar i orten tills jag dör.


Nej, jag är inte narkotikapåverkad. Heja systembolaget, mångkultur, feminism, ukraina och sånt. Kan vi diskutera nu? Tack!

Köp vattenreningssystem
Du har tex från kina ( väldigt bra ) prefilter 0,45 um för större partiklar tex hårdmetaller sen ultrafilter 0.001um filter sen går det igenom aktivt kol filter
Väldigt effektivt och du behåller mineralerna, extremt gott vatten
Prefilter

https://m.alibaba.com/x/AxTDGM?ck=pdp

Aktivt kol* um 0.001 filter

https://m.alibaba.com/x/AxTDNf?ck=pdp
Denna annvänder jag i huset.

Annars får du använda Reverse osmosis detta är endast för att koppla in för dricksvatten ( detta tar även bort mineralerna dock )
Detta är bland det bästa om du sen lägger till tex Himalaya salt eller naturligt sjösalt som är oraffinerat ( orört)
https://m.alibaba.com/x/AxTDDn?ck=pdp

denna har jag till rent dricksvatten

Ps hitta ett Reverse osmosis för hela huset med dock bara 500l/h
https://m.alibaba.com/x/AxTD56?ck=pdp
__________________
Senast redigerad av Superburkeen 2024-09-09 kl. 19:18.
Citera
2024-09-11, 15:40
  #152
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Du har tex från kina ( väldigt bra ) prefilter 0,45 um för större partiklar tex hårdmetaller sen ultrafilter 0.001um filter sen går det igenom aktivt kol filter

Hårdmetaller är vad jag kan läsa kompositer med keramer. Hur kan dessa lösas upp i vatten? Kan du nämna några metallkomplex med dessa hårdmetaller som är vattenlösliga? Eller är det som dispersion de finns i vattnet?

Enligt Wikipedia:
Citat:
Hårdmetall är en keramförstärkt-metallmatriskomposit och är ett mycket hårt material, vars huvudsakliga användningsområden är till verktyg, exempelvis för skärande bearbetning [1], borrkronor eller slitgods.
Citera
2024-09-11, 15:53
  #153
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det må vara enkelt, men jag ställer mig skeptisk till att du var en av dom få som visste hur ett 9 volt batteri och två skedar kan få vätgas ur ett glas kranvatten.
Vad får dig att ställa dig skeptisk till detta? Jag har genomgående i flera trådar här demonstrerat att jag har neturvetenskapliga kunskaper på universitetsnivå. Varför skulle jag inte veta hur man gör en elkektrolys, något man lärde sig i högstadiet?
Citera
2024-09-11, 17:41
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Hårdmetaller är vad jag kan läsa kompositer med keramer. Hur kan dessa lösas upp i vatten? Kan du nämna några metallkomplex med dessa hårdmetaller som är vattenlösliga? Eller är det som dispersion de finns i vattnet?

Enligt Wikipedia:

Heavy metals (HMs) are defined as those elements having an atomic number greater than 20 and atomic density above 5 g cm− 3 and must exhibit the properties of metal

Dissolved metal concentration is determined by filtering a water sample through 0.45 uM filter.

Skrev att dom filtreras bort inte löses upp ?
Citera
2024-09-11, 17:51
  #155
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Heavy metals (HMs) are defined as those elements having an atomic number greater than 20 and atomic density above 5 g cm− 3 and must exhibit the properties of metal

Dissolved metal concentration is determined by filtering a water sample through 0.45 uM filter.

Skrev att dom filtreras bort inte löses upp ?
"Heavy metals" är väl snarare det vi kallar tungmetaller på svenska. Men OK, jag greppar vad du menar. Men du menar att de förekommer som metallfragment, inte joniserade? Finns det i dricksvatten i någon utsträckning?
Citera
2024-09-11, 17:52
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
"Heavy metals" är väl snarare det vi kallar tungmetaller på svenska. Men OK, jag greppar vad du menar. Men du menar att de förekommer som metallfragment, inte joniserade? Finns det i dricksvatten i någon utsträckning?
Ber om ursäkt för det, skrev fel.
Det finns, det samlas i mitt filter så mans er det tydligt ( filtret har en glas ruta så att säga )
Vet dock inte i vilken mängd per /l tex
Men har hellre filter och får bort allt istället för att få i mig en liten mängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in