• 7
  • 8
2024-09-13, 19:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Naturen är otroligt cynisk. Kolla bara katten som långsamt plågar ihjäl musen bara för att få leka av sig lite. Det finns egentligen inga bättre eller sämre former av liv.

Sanna ord. Alla är lika usla, som Ferlin säger i en av sina många bittra dikter.
Citera
2024-09-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Tycker du själv det finns mycket utrymme till optimism i denna sjuka värld så måste du ju leva i grav förnekelse.

Och det händer ändå bra saker också. Men det ska jag inte behöva överförtydliga för någon.

Var det bättre att vara en slav i antikens Rom, bli offrad av Azteker, vara träl hos vikingar eller livegen bonde på medeltiden?

Då kanske du hävdar livet alltid har varit dåligt men få människor i dagens Sverige, har det i närheten av så dåligt som de livsöden jag nämnde ovan...

Så är det egentligen inte lite bortskämt av de flesta att klaga i dagens västvärld?
Senast redigerad av Snobird 2024-09-13 kl. 22:18.
Citera
2024-09-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Sanna ord. Alla är lika usla, som Ferlin säger i en av sina många bittra dikter.

Är det inte snarare så att djur inte kan vara onda, då att benämnas med beteckningen kräver en förståelse av begreppet?

Men man kan kanske hävda att det katten gör ändå är "ont" trots det inte förstår sitt handlande, då den utsätter musen för onödigt lidande. Det är i kanske så fall en form av "kosmisk ondska" som har sin grund i själva naturens eller verklighetens beskaffenhet?
Citera
2024-09-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag vill hävda att människans förmåga att hålla fred och samarbeta vida överstiger våra tendenser till våld och konflikt.

Dessutom. Om människan varit genuint ond, eller "dålig" som du säger, då skulle både du och jag betraktat krig och konflikt som något normalt och inget att uppröras av.

Men det är ju tvärtom. Vi uppmärksammar våld och krig just på grund av att vi tycker det är så obehagligt. Och vi försummar att uppmärksamma fred och samarbete just på grund av att vi tar det för givet.

Vi kan vara fredliga absolut. Hela veckan har jag iakttagit och levt i fullständig fred på min arbetsplats, i trafiken, i salladsbutiken, i familjen och överallt där jag vistats.

Fred och samarbete är normaltillståndet. Krig och konflikt är undantaget som får oss att reagera med obehag.

Jag håller helt med och jag menar inte heller att människan nödvändigtvis är dålig heller, men trots allt har denna tendens till krig och våldshandlingar följt människan genom historien.

Men det är lite som en variant på teodice-problemet... Om människan är god och i grunden fredlig varifrån kommer då onda eller våldsamma handlingar?
Citera
2024-09-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottoskorvar
Ja! Svag, ömtålig, klen, långsam, ingen uthållighet mm mm.

Menar du människan? Människor är ganska tåliga varelser som ibland överlever saker på en sådan nivå, det kallas "medicinska mirakel".

Och ingen uthållighet? Vet du inte att det är precis ett av områdena där människan är överlägsen många djur? Både rovdjur och bytesdjur i naturen kan i många fall springa snabbare än människor. Fast människor kan springa ganska snabbt längre, varför detta har använts som en jakt-teknik. Jägare brukade förr i tiden ibland springa efter ett djur de jagade tills det nöttes ut...
Citera
2024-09-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag håller helt med och jag menar inte heller att människan nödvändigtvis är dålig heller, men trots allt har denna tendens till krig och våldshandlingar följt människan genom historien.

Men det är lite som en variant på teodice-problemet... Om människan är god och i grunden fredlig varifrån kommer då onda eller våldsamma handlingar?

Jag tänker nog att människan har kapacitet till både goda och onda handlingar.

Och framförallt. Att både du och jag betraktar våld och krig som något ont som helst bör undvikas vittnar om människans i alla fall goda intentioner.

Våld och krig har absolut följt människan genom historien. Men fred och samarbete har följt oss mycket mycket mer.
Citera
2024-09-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag tänker nog att människan har kapacitet till både goda och onda handlingar.

Och framförallt. Att både du och jag betraktar våld och krig som något ont som helst bör undvikas vittnar om människans i alla fall goda intentioner.

Våld och krig har absolut följt människan genom historien. Men fred och samarbete har följt oss mycket mycket mer.

Visst, och krig kan vara elände men det kan ändå vara nödvändigt att försvara sitt land. Förr i tiden så erövrades ju någons land efter en konflikt, om man inte slog tillbaka.

Idag så är ju pga olika allianser och annat, militärmakt mest till för att bevaka ens land eller skrämma bort potentiella fiender.

Det som är lite skrämmande är att krig sen länge knappt kan föras mellan de stora aktörerna, utan att det riskerar att smälla till ordentligt... Därför har under decennier, mest proxy-krig förts där mäktigare nationer varit involverade...

Men krig har för de flesta i de flesta länder inte heller tidigare varit direkt ett eftersträvansvärt tillstånd...

Fast apropå detta så hände faktiskt något i.o.m. WW1. Det var ett krig som pga nya vapen, teknologier och metoder blev mycket värre än de deltagande räknat med. T.ex. så var erfarenheterna av stridsgas så hemska, att ingen av sidorna vågade använda det under WW2....

I.o.m. WW2 kom en annan förändring genom bombningar och även att bomba civila. Även de allierade gjorde saker (utöver Hiroshima) som det diskuteras om det bör räknas som krigsbrott...
Citera
2024-09-14, 00:51
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Var det bättre att vara en slav i antikens Rom, bli offrad av Azteker, vara träl hos vikingar eller livegen bonde på medeltiden?

Då kanske du hävdar livet alltid har varit dåligt men få människor i dagens Sverige, har det i närheten av så dåligt som de livsöden jag nämnde ovan...

Så är det egentligen inte lite bortskämt av de flesta att klaga i dagens västvärld?

Och nu börjar relativiseringen om det förflutna och hur hemskt det var så var nöjd med det här moraset.

Nej. Jag hade inte velat leva då heller. Jag tycker hela vår existens varit tragisk och smutsig.
Citera
2024-09-14, 01:04
Medlem
Människan är uppfinningsrik när det gäller att gynna den egna arten, men resten av djurvärlden, förutom kackerlackor, tycker nog att människan är en ganska ålig varelse.
Citera
2024-09-14, 09:06
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Människans historia är inte på något vis kantad av det du påstår.

De senaste tretusen åren möjligen, men det är inte på lång väg ”människans historia”.

Historisk tid syftar på den nedtecknade historieskrivningen. Perioden innan dess kallas sådeles förhistoria.

Skandinavisk historia börjar runt år 1000 efter kristus.

Vilken period innan 3000 år sedan syftar du på som är nedtecknad, och hur avviker den från trådstarten?
Senast redigerad av dickachu 2024-09-14 kl. 09:09.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in