Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-13, 02:08
Medlem
Brunnberg är väl rädd att han ska falla i glömska om det kommer nya Vanhedens. Personligen tycker jag att bara var de tre, fyra första filmerna som var något att titta på. Karaktären Rocky kunda man däremot ha slopat. Sedan när Gösta Ekman inte ville vara med längre blev fimerna riktigt dåliga.
Citera
2024-09-13, 03:46
Medlem
Man förstår att Brunnberg vill skydda de här klassiska karaktärerna från att exploateras hur som helst utan hänsyn till originalen, men för mindre än ett år sedan lät det helt annorlunda från herr Brunnberg:
Citat:
Ulf Brunnberg, som spelade ”Vanheden” i de första filmerna ser det som positivt att det kommer fler filmer.

– Det är bara intressant att se att det är några som utmanar sig själva med att göra det. Det tycker jag är intressant. Jag skulle aldrig vågat göra det och jag hade tackat nej rakt av – om jag hade suttit i motsvarande situation, säger Brunnberg.

Han känner sig däremot smickrad att filmserien nästan blivit till ”en institution”.

Om han tror att regissören Eddie Åhgren kommer att lyckas eller inte vill han inte svara på.

– Det kan jag inte säga någonting om. Men det är bara att önska dem lycka till, säger den tidigare skådespelaren.
(...)
När den nya filmen får premiär hoppas Ulf Brunnberg både på att kunna se den – och att den blir bra.

– Det gör jag verkligen. Svensk bio behöver det. Publiken behöver det, säger han.

https://www.expressen.se/noje/ulf-br...i-nya-jonsson/

Att han nu tycks vilja stoppa filmen är en minst sagt märklig tvärvändning.
Senast redigerad av DiPresso 2024-09-13 kl. 03:58.
Citera
2024-09-13, 12:49
Medlem
Varför tog han inte rätten till namnet Ragnar Vanheden?
Citera
2024-09-13, 15:41
Medlem
J.H.s avatar
Det är sjukt vad filmerna var lika.
Han siktar nog på förlikning och att han får en del av intäkterna.
https://youtu.be/wqMvuibQQNY?feature=shared
Citera
2024-09-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiji777
Jag förstår inte varför man vill göra nya Jönsson-ligan filmer. Det ligger liksom helt fel i tiden. De gamla filmerna gjordes när Sverige fortfarande var etniskt homogent och Jönsson-ligan var ändå någorlunda realistiskt om ni förstår vad jag menar. En tid då de värsta våldsfallen var ganska sällsynta även om de skedde. Nu våldtas ju var och varannan kvinna / flicka och bostäder sprejas av kulor från automatpistoler av allt mer brutala gäng.
Det jag vill komma till är att Jönssonligan, det är inget som hör hemma i dagens Sverige - det hör till det gamla Sverige. Det finns inte längre någon koppling till eller inget igenkännande från oss som ändå minns det gamla Sverige (till och med jag även om jag inte är så gammal). Det är också varför jag än idag kan uppskatta att se på de gamla Jönssonligan då de visar ett Sverige som inte längre finns.

Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Eftersom Jönsson-ligan filmerna aldrig har haft något som helst med våldsfall att göra, så kan man dra slutsatsen att du aldrig har sett någon av filmerna, inte kan något som svensk kultur och förmodligen aldrig ens besökt Sverige.

Meh. Nu var det ju inte jag som skrev inlägget men jag har tänkt samma sak, och du missar poängen helt.

Jönssonligan är inga förhärdade förbrytare som är kapabla till grova våldsdåd, och redan i kontexten det gamla Sverige hade de varit helt vilsekomna tillsammans med Militärligan, Lars-Inge Svartenbrandt, Clark Olofsson eller de kriminella delarna av Hells Angels. Men de har åtminstone det gemensamt att deras brott till allra största delen riktar sig mot banker och storföretag, i Jönssonligans fall allra helst mot Wall-Enberg som själv är en riktig skummis. De framstår som underdogs som har ett slags moral och oftast inte är mer omoraliska än dem de stjäl från.

På 1980-talet var de grövsta våldsdåden så pass sällsynta att man kunde hoppa över dem, de behövde inte ingå i kontexten "Sveriges kriminella värld".

Idag är den kriminella världen mycket värre och domineras av babbar. Många av dem, inte bara ett fåtal, är kapabla till vilka illdåd som helst och de riktar sig mycket oftare mot vanligt folk. Då blir diskrepansen helt enkelt för stor mellan Jönssonligan och resten av den kriminella världen, åtminstone för mig. Sickan i fängelse tillsammans med Shottaz och Filterlösa grabbar funkar liksom inte.

Med svenska brottslingar på 1980-talet kan man tänka sig att Jönssonligans reaktioner ifall de erbjudits att vara med på ett bankrån hade varit att tycka synd om kassörskorna och tycka att det var över gränsen, men samtidigt någonstans beundra de tuffare kriminella för att de vågade. Deras reaktioner på babbegäng som skjuter varandra, och i förekommande fall oskyldiga, på öppen gata, våldtar till höger och vänster, och gör "tuffa" rappvideos som hyllas av statstelevisionen, är däremot... nej, som sagt, diskrepansen mellan deras brottslighet och den verkliga brottsligheten i dagens Sverige blir helt enkelt för stor. Det funkar inte, inte för mig i alla fall.
Citera
2024-09-13, 17:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-k...6-51738bc888b8

Han verkar bitter. Jag gillar de gamla jönsonligan filmerna men de var ju också för att tjäna pengar och inte något konstnärligt projekt. Känns mest som han är bitter över att inte vara aktuell själv längre. Tycker dock de kunde ha skrivit in honom och dynamit harry i någon senior roll där de nya jönsligan kunde försöka dra lärdom av. Hade ju varit ett snyggt sätt att få båda vara med och en övergång till nyare tider.

robert gustavsson och jonas karlsson är ju ädnå ok svenska skådespelare.
Citera
2024-09-13, 18:01
Moderator
Rassas avatar
Justerat rubrik. Utgående rubrik: ”Vanheden” försöker stoppa nya Jönssonliganfilmen /Moderator
Citera
2024-09-14, 09:20
Medlem
psaks avatar
Det här är alltså tredje nyversionen av Jönssonligan på nio år. Det är väl det mest intressanta. Vi ska nog aldrig mer klaga på Hollywoods dåliga fantasi
Citera
2024-09-16, 20:26
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Och Brunnberg var med i tre av de dåliga filmerna som kom efter Mallorca

Haha!

Ja, det får Brunnberg stå för. Men enligt min bild av Brunnberg (OG-Jönsson canon) har han helt rätt.
Citera
2024-09-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Heja Uffe, de ska inte slå mynt av vad andra byggt upp. De får skapa sina egna karaktärer.

Han skrev väl inte manuset?
Citera
2024-09-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Han skrev väl inte manuset?
Karaktärerna äger skådespelarna som gjort dem. Märk väl att de svenska inte är kopior av de danska. Men sen finns det många svenska kopior.
Citera
2024-09-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Karaktärerna äger skådespelarna som gjort dem. Märk väl att de svenska inte är kopior av de danska. Men sen finns det många svenska kopior.

Det har jag aldrig hört förut. Är det reglerat i kontrakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in