Citat:
Ursprungligen postat av
Kaiji777
Jag förstår inte varför man vill göra nya Jönsson-ligan filmer. Det ligger liksom helt fel i tiden. De gamla filmerna gjordes när Sverige fortfarande var etniskt homogent och Jönsson-ligan var ändå någorlunda realistiskt om ni förstår vad jag menar. En tid då de värsta våldsfallen var ganska sällsynta även om de skedde. Nu våldtas ju var och varannan kvinna / flicka och bostäder sprejas av kulor från automatpistoler av allt mer brutala gäng.
Det jag vill komma till är att Jönssonligan, det är inget som hör hemma i dagens Sverige - det hör till det gamla Sverige. Det finns inte längre någon koppling till eller inget igenkännande från oss som ändå minns det gamla Sverige (till och med jag även om jag inte är så gammal). Det är också varför jag än idag kan uppskatta att se på de gamla Jönssonligan då de visar ett Sverige som inte längre finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
birgerfurugaard
Eftersom Jönsson-ligan filmerna aldrig har haft något som helst med våldsfall att göra, så kan man dra slutsatsen att du aldrig har sett någon av filmerna, inte kan något som svensk kultur och förmodligen aldrig ens besökt Sverige.
Meh. Nu var det ju inte jag som skrev inlägget men jag har tänkt samma sak, och du missar poängen helt.
Jönssonligan är inga förhärdade förbrytare som är kapabla till grova våldsdåd, och redan i kontexten det gamla Sverige hade de varit helt vilsekomna tillsammans med Militärligan, Lars-Inge Svartenbrandt, Clark Olofsson eller de kriminella delarna av Hells Angels. Men de har åtminstone det gemensamt att deras brott till allra största delen riktar sig mot banker och storföretag, i Jönssonligans fall allra helst mot Wall-Enberg som själv är en riktig skummis. De framstår som underdogs som har ett slags moral och oftast inte är mer omoraliska än dem de stjäl från.
På 1980-talet var de grövsta våldsdåden så pass sällsynta att man kunde hoppa över dem, de behövde inte ingå i kontexten "Sveriges kriminella värld".
Idag är den kriminella världen mycket värre och domineras av babbar. Många av dem, inte bara ett fåtal, är kapabla till vilka illdåd som helst och de riktar sig mycket oftare mot vanligt folk. Då blir diskrepansen helt enkelt för stor mellan Jönssonligan och resten av den kriminella världen, åtminstone för mig. Sickan i fängelse tillsammans med Shottaz och Filterlösa grabbar funkar liksom inte.
Med svenska brottslingar på 1980-talet kan man tänka sig att Jönssonligans reaktioner ifall de erbjudits att vara med på ett bankrån hade varit att tycka synd om kassörskorna och tycka att det var över gränsen, men samtidigt någonstans beundra de tuffare kriminella för att de vågade. Deras reaktioner på babbegäng som skjuter varandra, och i förekommande fall oskyldiga, på öppen gata, våldtar till höger och vänster, och gör "tuffa" rappvideos som hyllas av statstelevisionen, är däremot... nej, som sagt, diskrepansen mellan deras brottslighet och den verkliga brottsligheten i dagens Sverige blir helt enkelt för stor. Det funkar inte, inte för mig i alla fall.