Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-19, 00:19
Moderator
Popesizes avatar
Gick igenom en av mina lådor med tidningar i veckan, för att försöka skapa ordning i samlandet.
Upptäckte då att flera av dem hade en väldigt kort utgivningsperiod. Vi pratar om på sin höjd tre år och kanske runt 35 nummer som mest. Mer vanligt var kanske mellan 10-20 nummer under en kortare period.

Vilka tidningar var det, och varför lades de ner. Det vanligaste var väl för dåliga försäljningssiffror, misstänker jag. Men det fanns även andra historier bakom ibland.
Ta t.ex Bacon&Ägg-tidningen av bland andra Patrik Norrman och Jonas Darnell. Den här innehöll, förutom titelserien, James Hund, Cordon Bleu, Röde hund och flera andra serier som skapats av dessa två och deras vänner.
Ja, tidningen lades ned pga vikande försäljningssiffror. Men Norrman har berättat att killarna själva inte orkade hänga med i utgivningstakten, samtidigt som de skötte allt runt den, och hade troligtvis bara orkat med ytterligare några nummer innan de bränt ut sig.
Totalt utkom 12 nummer av tidningen (två nummer 1995, sex nummer 1996 och fyra nummer 1997).

Arne Anka av Schibstedt gavs ut med fyra nummer under 2009.

Zits har kommit ut i två omgångar som egen serietidning. 2007 och 2014.
Fyra nummer under första omgången. Osäker på antalet nummer andra omgången. Jag har fyra av dem i alla fall

Usagi Yojimbo gavs ut av Epix under åren 1991-1992 med totalt elva nummer

Groo svärdbäraren hade åtta nummer under åren 84-85

Tidningen Bizarro gavs ut under åren 1993-1995, och innehöll en udda blandning av politisk satir och serier och humorserier. 19 nummer totalt, innan de lade ner den.
Ett nytt försök gjordes under åren 2003-2004 med nio nummer.
Vilket gör att den hamnar nästan på gränsen för mina egna uppsatta regler.

Vilka flera tidningar hade en kort och rask period? och varför lades de ned?
För att detta inte enbart ska bli en listtråd -Kan vi spekulera lite i varför de inte räckte till längre?
Citera
2024-09-19, 01:11
Medlem
Statsminister2030s avatar
Vad gäller serien 84-85 sä fanns det ju fortfarande en väldigt massa olika serietidningar att "slåss" emot. Tidningar som Buster o Fantomen hade ju som mest upplagor som var sexsiffriga och vissa nummer som Fantomens bröllop såldes i otroliga mängder.

På nittiotalet mattades intresset för serietidningar och priset höjdes. Det gjorde att bara de största överlevde. Jag tror inte tillräckligt många var intresserade att börja följa en för dem okänd serie, eller ens köpa ett nummer av den serietidningen när priserna gick upp.

Innan Nintendo slog igenom I mitten på 80talet så var barn hänvisade till 1an och 2an om de ville ha underhållning framflr tv:n, och där var Hacke Hackspett några minuter i Godmorgon Sverige på lördagar och 10 minuter Rosa Pantern nån gång varannan månad. Ungarna var utsvultna efter tecknat.
Citera
2024-09-19, 01:56
Medlem
Hannitys avatar
Förr fanns det ju verkligen hur mycket serietidningar som helst. Ofta försökte man kasha in på populära filmer och TV-serier. Både Bamse och Goliat började som tecknade filmer innan de fick en serietidning. Men dessa var ju lyckade till skillnad från t.ex. serietidningen som baserades på TV-serien om samen Mika.
Zorro, ALF, V, Action Force, Ninja Turtles, Greve Duckula och Nils Holgersson är andra exempel jag kommer ihåg, som blev kortvariga. Även Simpsons hade en svensk serietidning som kom ut i 30 nummer 2001-2004.
Citera
2024-09-19, 02:35
Medlem
Fanns ju en serietidning om Nacka Skoglund. Tecknad av Durch ( osäker på både namn och stavning ). Kom ut i två exemplar. Numer kan man inte köpa serietidningar längre. Mest repriser.
Citera
2024-09-19, 03:08
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Fanns ju en serietidning om Nacka Skoglund. Tecknad av Durch ( osäker på både namn och stavning ). Kom ut i två exemplar. Numer kan man inte köpa serietidningar längre. Mest repriser.

Här gäller det att hänga me’!

Börje Dorch…

Tre exemplar under 1975.

Jag antar att tidningen lades ner eftersom huvudpersonen dog….
Citera
2024-09-19, 06:48
Medlem
olasvenssons avatar
Fanns en serietidning som hette Peo. Peo var en korkat negerbarn och som hade en utomjording till kompis. Den tidningen fanns inte i så många år.
Citera
2024-09-19, 07:10
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Fanns en serietidning som hette Peo. Peo var en korkat negerbarn och som hade en utomjording till kompis. Den tidningen fanns inte i så många år.
Åh ja... Lite drygt tio år, om än i olika publikationer, är inte vad jag skulle kalla direkt kort utgivning.
Citera
2024-09-19, 07:21
Medlem
Ördögs avatar
Det finns på wickedpedian listor på alla serietidningar som utkommit i Sverige, decennium för decennium. Och där kan man se, att de flesta publikationerna blivit rätt så kortlivade. Det är sannerligen något att begrunda - varför har Kalle Anka, Fantomen och Bamse klarat sig, men det stora flertalet försvunnit?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931959)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931969)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931979)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931989)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931999)

Detta är ett nödtorftigt ändrat inlägg från den här tråden.

(FB) Är serier på väg att dö ut i Sverige?
Senast redigerad av Ördög 2024-09-19 kl. 07:50.
Citera
2024-09-19, 07:29
Medlem
lone stars avatar
En tidning jag låste som ung,Conan, försvann efter nåt år. Kommer också ihåg att det fanns små i storleken, pockettidningar med tecknade serier förlagda till andra världskriget(krigsstories). Fanns flera stycken att välja på i vanliga livsmedelsaffärer.
Citera
2024-09-19, 07:31
Medlem
Två av de tre omgångarna som Svenska Serier hade får nog räknas som korta.

1979-82 och 2015 (gästserier i 91:an i två år till).

Intresset från allmänheten och sannolikt kulturstöd var bäst 1987-96.

https://seriewikin.serieframjandet.s...Svenska_Serier
Citera
2024-09-19, 08:44
Medlem
Man-At-Armss avatar
Inferno lades ner efter elva nummer. Inferno var en av många Epix-tidningar som det gick dåligt för, trots att tidningen innehåller serier som "Hellblazer" och "Sandman".
Ohållbara distributionsavtal är en förklaring till att serien lades ner, men Horst Schröder (förläggaren på Epix) är inte direkt känd som duktig på att marknadsföra. Dock erkänd, med all rätt, som en eldsjäl.
Sen är omslagen till Inferno mardrömslikt surrealistiska och det kanske inte heller var något bra försäljningsknep .
Jag tror att förläggares vilja att ge ut vissa serier gått före tankesättet utbud och efterfrågan.
Citera
2024-09-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns på wickedpedian listor på alla serietidningar som utkommit i Sverige, decennium för decennium. Och där kan man se, att de flesta publikationerna blivit rätt så kortlivade. Det är sannerligen något att begrunda - varför har Kalle Anka, Fantomen och Bamse klarat sig, men det stora flertalet försvunnit?
+1 på det.
Med all respekt för Popsize så är frågan ändå lite feltänkt. Att tidningar kom och gick var standard och frågan är just snarare varför vissa överlevde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in