• 1
  • 2
2024-09-19, 18:01
Medlem
Tjena! Jag har blivit omplacerad på grund av hyresvärden som sade upp avtalet med butiken. Alla mina fina ex-kollegor blev av med sina jobb eller omplacerade precis som mig. Det är en stor butikskedja som finns överallt i Sverige.

Jag mår så dåligt av mina giftiga chefer som gaslightar mig hela tiden. De visar ingen respekt. Ingen arbetsglädje på jobbet. Jag vill bara rymma från stället varje gång jag jobbar. Jag har fått en mycket större arbetsbörda jämfört med vad jag hade förut. Det tar också en mycket längre tid för mig att pendla till jobbet (3 timmars resa totalt). Efter ett antal försök för att byta jobb så har jag haft en slutintervju med en arbetsgivare som är mycket intresserad av att anställa mig, men jag har 2 månaders uppsägningstid enligt kollektivavtalet på min arbetsplats.

Finns det något bra sätt att säga upp mig tidgare än uppsägningstiden ifall de erbjuder mig jobb? Jag har 9 betalda semesterdagar och 3 kompensationsdagar kvar, men 6 veckor känns jättemycket. Den arbetsgivaren som är mycket intresserad av mig vill tillsätta personal så snabbt som möjligt.

Jag tror inte min chef låter mig gå tidigare än 6 veckor då jag är ansvarig för många olika saker.
Citera
2024-09-19, 18:03
Medlem
Jantejantejantes avatar
Du tar chefen runt kragen trycker upp mot väggen och säger: nu får det vara nog din jävla slavdrivare, tack och adjö!
Citera
2024-09-19, 18:12
Medlem
Prata med dina nya arbetsgivare och förklara läget, är det en vettig arbetsgivare så kan dom nog vänta ut tiden du har uppsägningstid kvar.

Om du inte lyckas gå tidigare än 2 månader. Eller så gör du som ovanstående sade.
Citera
2024-09-19, 18:13
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Tjena! Jag har blivit omplacerad på grund av hyresvärden som sade upp avtalet med butiken. Alla mina fina ex-kollegor blev av med sina jobb eller omplacerade precis som mig. Det är en stor butikskedja som finns överallt i Sverige.

Jag mår så dåligt av mina giftiga chefer som gaslightar mig hela tiden. De visar ingen respekt. Ingen arbetsglädje på jobbet. Jag vill bara rymma från stället varje gång jag jobbar. Jag har fått en mycket större arbetsbörda jämfört med vad jag hade förut. Det tar också en mycket längre tid för mig att pendla till jobbet (3 timmars resa totalt). Efter ett antal försök för att byta jobb så har jag haft en slutintervju med en arbetsgivare som är mycket intresserad av att anställa mig, men jag har 2 månaders uppsägningstid enligt kollektivavtalet på min arbetsplats.

Finns det något bra sätt att säga upp mig tidgare än uppsägningstiden ifall de erbjuder mig jobb? Jag har 9 betalda semesterdagar och 3 kompensationsdagar kvar, men 6 veckor känns jättemycket. Den arbetsgivaren som är mycket intresserad av mig vill tillsätta personal så snabbt som möjligt.

Jag tror inte min chef låter mig gå tidigare än 6 veckor då jag är ansvarig för många olika saker.
Jag antar du redan tackat ja till omplaceringen officiellt? Vad hade du för pendlingstid innan?
Citera
2024-09-19, 18:16
Medlem
Citat:

Du säger till den nya arbetsgivaren att du har 2 månader uppsägningstid minus innestående semesterdagar och sedan får den nya arbetsgivaren acceptera det. Tänk på att arbetsgivare har tidsperspektiv och även om de säger de vill ha en nu, så räknar de kallt med att det tar tid att förbereda att någon ny börjar. Det är pappersarbete, de ska se till att din nya plats är förberedd och så vidare.

Men börja hos din nuvarande arbetsgivare att ta ut semester i slutet på den 2 månaders tid, få det beviljat och sedan säga upp dig och då kan du förhandla om att få sluta tidigare.

Det ger att du kan ge beskedet till nya arbetsgivaren att inom 6 veckor kan jag börja, kanske tidigare om min nuvarande arbetsgivare tillåter det.

Ju snabbare den nya arbetsgivaren vill ha dig på plats, desto snabbare ser de att du skriver på anställningsavtal. I samma veva säger du upp dig på din nuvarande plats.
Citera
2024-09-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jag antar du redan tackat ja till omplaceringen officiellt? Vad hade du för pendlingstid innan?

1.5 timme totalt.
Citera
2024-09-19, 18:32
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Du kan gå på dagen om du vill och strunta i uppsägningstiden helt eller delvis.

Din nuvarande arbetsgivare har då rätt att behålla en del av din innestående lön.

Kolla med facket vad som gäller på din arbetsplats.

Har du råd att förlora intjänad semester, lön, komptimmar med mera så kan du gå på dagen om du vill.
Citera
2024-09-19, 18:32
Medlem
Citat:
Jag mår så dåligt av mina giftiga chefer som gaslightar mig hela tiden. De visar ingen respekt. Ingen arbetsglädje på jobbet.

Det är inte så att de egentligen vill bli av med dig och att det är därför de håller på så här?
Citera
2024-09-19, 18:54
Medlem
Eponumoss avatar
TS kolla upp med ditt fackförbund så du inte gör något dumt när du säger upp dig och inte strular till det, inte får ersättning när du är arbetslös så som du förväntar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är inte så att de egentligen vill bli av med dig och att det är därför de håller på så här?
Det är klart de vill, jag skulle inte vilja ha en anställd som TS.
Citera
2024-09-19, 19:30
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Du kan gå på dagen om du vill och strunta i uppsägningstiden helt eller delvis.

Din nuvarande arbetsgivare har då rätt att behålla en del av din innestående lön.

Kolla med facket vad som gäller på din arbetsplats.

Har du råd att förlora intjänad semester, lön, komptimmar med mera så kan du gå på dagen om du vill.
Huruvida arbetsgivaren kommer att begära skadestånd utöver det du nämner är svårt att säga, men det är absolut en möjlighet.

Man är fri att gå på samma sätt som man alltid är fri att bryta mot ett avtal. Men ett avtalsbrott är det.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-09-19 kl. 19:33.
Citera
2024-09-19, 19:38
Medlem
noyellowhatss avatar
Skriv på anställningsavtal med den nya arbetsgivaren.
När det är klart meddelar du nuvarande arbetsgivare att du, från det det datum du kommit överens om med den nya, slutsr från den dagen och inte kommer att dyka upp.
Men se fasen till att du först har nya anställningsavtalet på ett av bägge parterunderskrivet anställningsavtal.

Har själv varit i den situationen.
Senast redigerad av noyellowhats 2024-09-19 kl. 19:41.
Citera
2024-09-19, 19:44
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Skriv på anställningsavtal med den nya arbetsgivaren.
När det är klart meddelar du nuvarande arbetsgivare att du, från det det datum du kommit överens om med den nya, slutsr från den dagen och inte kommer att dyka upp.
Men se fasen till att du först har nya anställningsavtalet på ett av bägge parterunderskrivet anställningsavtal.

Har själv varit i den situationen.
Som jag skrev ovan så finns det möjlighet för den förra arbetsgivaren att kräva skadestånd om man gör så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in