2024-09-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag själv är lite "on the fence" när det gäller livslängd. Visst är det lite coolt med något som är kvar länge men samtidigt är förändring bland det viktigaste som pushar oss människor framåt och det svåraste för många att anamma. Traditioner, seder, etc. Väldigt många har svårt att släppa edssa och ibland är de tyvärr skadliga men just för att det är "något vi alltid gjort" eller liknande så har det ett slags skydd i deras tankar.

Nu blev det lite väl filosofiskt men att de funnits länge är väl lite både och tänker jag.
Detta är också relevant. Hur stort är intresset för krogshower idag? Tänker att de hade sin guldålder på 60-70-talet, vilket är halvt århundraden sedan. Trist att innerstaden utarmas dock
Citera
2024-09-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag själv är lite "on the fence" när det gäller livslängd. Visst är det lite coolt med något som är kvar länge men samtidigt är förändring bland det viktigaste som pushar oss människor framåt och det svåraste för många att anamma. Traditioner, seder, etc. Väldigt många har svårt att släppa edssa och ibland är de tyvärr skadliga men just för att det är "något vi alltid gjort" eller liknande så har det ett slags skydd i deras tankar.

Nu blev det lite väl filosofiskt men att de funnits länge är väl lite både och tänker jag.

Precis så är det och ibland utnyttjar ägarna till såna klassiker sin kiltstatus och blir lite slapp

jag tycker hamburger börs var dammigt redan för 15 år sedan

För dyrt också, man tyckte man var värd mer än man var.
ostbrickan till vinet (och showen för 3000 sek för två) innehöll trettio gram ost och 10 gram jordgubbspure och kostade enb den 200 sek
Citera
2024-09-19, 20:32
Medlem
Förmodligen flyttar någon offentligt finansierad verksamhet in i lokalerna. Det är bara dom som har råd med ”marknadshyror”.
Citera
2024-09-19, 20:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Ska bli intressant o se om de får någon ny hyresgäst. O om denne blir långvarig.
Citera
2024-09-19, 20:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusDecman
Detta är också relevant. Hur stort är intresset för krogshower idag? Tänker att de hade sin guldålder på 60-70-talet, vilket är halvt århundraden sedan. Trist att innerstaden utarmas dock

Är inte det där för företags event o sånt de från landsbygden gillar att åka till Stockholm o titta på?
Citera
2024-09-19, 21:59
Medlem
Jag satt bredvid Joe Labero när han skulle trolla med oss, med mynt. Detta var för kanske 20 år sedan.
Trevligare hak finns knapppast som jag minns stället, tråkigt detta.

Men varför denna hyreshöjning, får ägarna verkligen profit på det? Vansinnigt.
Senast redigerad av allvar66 2024-09-19 kl. 22:01.
Citera
2024-09-19, 22:38
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Är väl inga konstigheter om ägaren skyller på det. Allt höjs till överdrivna priser och jag vill nog inte ens veta vad en vanlig lite lokal på Kungsholmen ligger på men kan tänka mig att priset är överdrivet och ocker.
En jätteliten lokal i MOS ligger på typish 200 k i månaden, om Hamburger Börs behöver stänga så är nog hyran högre - misstänker att hyresvärden försökte pressa för mycket och kanske ångrar sig.
Citera
2024-09-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Till saken hör att Hamburger Börs kan inte gå i konkurs.
Hamburgerbörs inget fristående företag utan ägs av Wallmans Group som i sin tur ägs av börsnoterade nöjesjätten Moment Group AB
https://sv.wikipedia.org/wiki/Moment_Group

Därav också orden "stänger ner" för självklart så kan inte Wallmans Group lämna lokalen så länge man har kontrakt såvidare man inte får någon annan att ta över det.
Det står ju också i artikeln att de inte är överens om hyran.
Det här kan helt enkelt vara ett sätt att på allvar få Vasakronan att förstå att hyran måste omförhandlas.

Sen klagar ju VDn för Wallmans Group på att deras 2 shower som skulle gå under hösten fått för lite bokningar. Jaha. Så kan det gå. Man måste ha folk som är intressanta så att folk bokar biljetter.
En trollkarl och Shirley räckte alltså inte.

Den kulturen Sverige hade är döende, det finns ingen humor kvar längre. Den genomsnittliga svensken kollar hellre reels på en skärm och äter hämtmat från foodora än att ta sig ut på någon show.
Citera
2024-09-20, 00:05
Medlem
Comitiums avatar
Hamburger Börs lades ner för decennier sedan. Det är trottoar nu där restaurangen låg.
Citera
2024-09-20, 05:01
Medlem
Jenshalls avatar
Har dom haft svårt med större artister senast tiden eller? En höst med en helt okänd magiker låter ju inte som en publik magnet. Tidigare har väl både Uggla Danny och Strömstedt fyllt lokalerna vecka efter vecka i hyllade shower.
Citera
2024-09-20, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Till saken hör att Hamburger Börs kan inte gå i konkurs.
Hamburgerbörs inget fristående företag utan ägs av Wallmans Group som i sin tur ägs av börsnoterade nöjesjätten Moment Group AB
https://sv.wikipedia.org/wiki/Moment_Group

Därav också orden "stänger ner" för självklart så kan inte Wallmans Group lämna lokalen så länge man har kontrakt såvidare man inte får någon annan att ta över det.
Det står ju också i artikeln att de inte är överens om hyran.
Det här kan helt enkelt vara ett sätt att på allvar få Vasakronan att förstå att hyran måste omförhandlas.

Sen klagar ju VDn för Wallmans Group på att deras 2 shower som skulle gå under hösten fått för lite bokningar. Jaha. Så kan det gå. Man måste ha folk som är intressanta så att folk bokar biljetter.
En trollkarl och Shirley räckte alltså inte.

Hamburger Börs är ett mysterium. När en artist ställer sig på den scenen vet man att han/hon är slut som artist. Valet står mellan att ställa sig där eller på någon Finlandsbåt. Vilka går öht dit? Rimligen är det inbussade weekendturister som inte vet bättre. Jag har bott i Stockholm i 30 år och har aldrig hört någon yppa att de har besökt det etablissemanget.
Citera
2024-09-20, 08:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
En jätteliten lokal i MOS ligger på typish 200 k i månaden, om Hamburger Börs behöver stänga så är nog hyran högre - misstänker att hyresvärden försökte pressa för mycket och kanske ångrar sig.
Det är väl därför så pass mycket är outhyrt på MOS... Och vilka ska hyra Hamburger Börs-lokalerna i stället? Kanske blir det som vanligt, att fastighetsägarna, med de amerikanska pensionsstiftelserna som ruvar i bakgrunden, hellre låter det stå tomt en lägre tid för de vill inte skriva ned "värdet" på fastigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in