Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Får testa det, tack!

Något man måste tänka på gällande skatt? Det blir ca 4k som jag kommer föra över till mitt privatkonto.

Tack!

Testade detta med men det fungerar inte, får följande meddelande:
"Add a bank account that supports SEPA. Supports up to 3 transfers per day. Use these details to transfer euros from your bank account to Coinbase."

Kan inte lägga till någon annan metod och verkar inte som att Swedbank stöder SEPA.

Dessutom har jag gjort det du beskriver men det var för några år sedan. Dock samma kort.
Okej då vet jag inte. Jag har aldrig betalt skatt på pengar jag tagit ut från coinbase och har använt det flera år, rätt eller fel. Det ska ju skattas säger proffsen.
Citera
2024-09-23, 17:52
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Okej då vet jag inte. Jag har aldrig betalt skatt på pengar jag tagit ut från coinbase och har använt det flera år, rätt eller fel. Det ska ju skattas säger proffsen.
Fattar! Antar då också att du inte har Swedbank utan plockar ut pengarna på något annat sätt?

Jag har skaffat PayPal nu och kopplat mitt kreditkort men fungerar inte heller att lägga till det som lösning. Coinbase godkänner inte det som kort.

Frågade ChatGPT också om jag kan kan få en guide för att få ut pengarna till Swedbank och fick denna info:
Citat:
"För att överföra pengar från Coinbase till ditt Swedbank-konto behöver du genomföra en så kallad SEPA-överföring (Single Euro Payments Area), vilket är en standard för banköverföringar inom Europa. Här är stegen för att ta ut dina pengar från Coinbase till Swedbank:

Steg 1: Verifiera ditt bankkonto på Coinbase
Innan du kan överföra pengar måste du ha ett verifierat bankkonto på Coinbase. Följ dessa steg för att lägga till ditt Swedbank-konto:

Logga in på ditt Coinbase-konto.
Gå till "Settings" (Inställningar).
Klicka på "Linked Accounts" (Länkade konton).
Välj "Add a new account" (Lägg till nytt konto).
Välj SEPA Transfer och ange dina bankuppgifter för Swedbank.
Coinbase kommer att genomföra en liten verifieringstransaktion till ditt konto (någon eurocent). När du fått betalningen, logga in på Coinbase igen och ange beloppet för att verifiera ditt konto.
Steg 2: Sälj kryptovaluta för euro
Om du har kryptovalutor på Coinbase och vill ta ut dem som pengar behöver du sälja kryptovalutorna först.

Gå till fliken "Buy/Sell" (Köp/Sälj).
Välj den kryptovaluta du vill sälja och sälj den för euro (EUR).
Dina euro kommer då att hamna i din "EUR Wallet" på Coinbase.
Steg 3: Gör en SEPA-överföring till ditt Swedbank-konto
När dina pengar är i din EUR-plånbok kan du överföra dem till ditt bankkonto:

Gå till "Assets" (Tillgångar).
Klicka på din EUR-plånbok och välj "Withdraw" (Ta ut).
Ange det belopp du vill ta ut och välj det bankkonto du har verifierat (ditt Swedbank-konto).
Bekräfta överföringen. Det kan ta 1-2 bankdagar för överföringen att genomföras.
Notera:
Coinbase kan ta ut en liten avgift för överföringar, så kolla avgiftsstrukturen innan du tar ut pengar.
SEPA-överföringar går oftast snabbt, men ibland kan det ta upp till 2-5 arbetsdagar beroende på banken.
Det är viktigt att ditt Swedbank-konto är ett EUR-konto eller har möjligheten att ta emot euro för att undvika valutaväxlingsavgifter."

Superbra tänkte jag, men när jag gör det kan jag inte fylla i några uppgifter via Coinbase. Det står redan information som inte går att ändra, exempelvis:
Bank Country: Luxembourg
Bank Name: Banking Circle

Helt sjukt att det ska vara så bökigt detta.
Citera
2024-09-23, 18:51
Medlem
shariqduponts avatar
Pratat med supporten på Coinbase i över 1h om att jag vill lägga till en ny payment method eftersom det inte fungerar att ta ut via mitt kreditkort (men det går att sätta in pengar).

Jag har beskrivit att det inte går att lägga till en ny payment method. Har försökt med både PayPal och lägga till mina bankuppgifter för SEPA.

Får då som svar att det är ett tekniskt fel och INGEN i hela världen kan lägga till en ny payment method på coinbase just nu.

Sedan frågar jag om det går att lägga till PayPal och då försöker supporten att hjälpa med det men det fungerar inte heller.

HELT sinnessjukt att det ska vara så svårt.
Citera
2024-09-23, 19:31
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Yes, jag har provat.

Har samma kort som jag hade 2021 när jag förde över pengar fram och tillbaka. Nu går det inte.

vad händer när du provar?
Citera
2024-09-23, 19:42
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
vad händer när du provar?
Det går inte att välja kreditkortet liksom, enligt supporten så betalar de inte ut till Mastercard men man kan sätta in.

Jag har skaffat Revolut idag också. Det är också ett Mastercard kort så jag kan inte föra över några pengar till det kortet heller.

Skaffade även PayPal och det går inte att lägga till det som betalmetod i coinbase öht. Coinbase säger att jag ska kontakta PayPal för detta.

Försökte till sist lägga till SEPA betalning via Swedbank också men det går inte utan att man ska gå in på sitt bankkontor för att lägga till utlandsmottagare.

Fruktansvärt tröttsamt.
Citera
2024-09-23, 19:44
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Det går inte att välja kreditkortet liksom, enligt supporten så betalar de inte ut till Mastercard men man kan sätta in.

Jag har skaffat Revolut idag också. Det är också ett Mastercard kort så jag kan inte föra över några pengar till det kortet heller.

Skaffade även PayPal och det går inte att lägga till det som betalmetod i coinbase öht. Coinbase säger att jag ska kontakta PayPal för detta.

Försökte till sist lägga till SEPA betalning via Swedbank också men det går inte utan att man ska gå in på sitt bankkontor för att lägga till utlandsmottagare.

Fruktansvärt tröttsamt.

Bankerna gör allt de kan för att försvåra. De vill så klart inte ha konkurrens. Sen låtsas de att det är för att minska risk för penningtvätt men givetvis är det bara för att göra sina egna penningtvättsorganisationer svårare att överblicka.
Citera
2024-09-23, 20:06
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Bankerna gör allt de kan för att försvåra. De vill så klart inte ha konkurrens. Sen låtsas de att det är för att minska risk för penningtvätt men givetvis är det bara för att göra sina egna penningtvättsorganisationer svårare att överblicka.
Helt galet alltså. Trodde att det skulle lösas dirr med Revolut men det var ju precis samma skit.

Fick ringa till Swedbank och prata med en otroligt trevlig kvinna som hjälpte mig att göra en utbetalning till Coinbase på 1EUR och förhoppningsvis kommer det att synas om 1-2 dagar hos dem och att det då kommer fungera som withdrawal-metod.

Kostar egentligen 200kr att göra en sån där SEPA-betalning till utlandet sa hon men hon bjöd på det. Så fin!

Har lagt mer än 12h på att få ut dessa småpengar och det är fortfarande inte klart. Men hoppas att det löser sig nu.
Citera
2024-09-23, 20:17
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Helt galet alltså. Trodde att det skulle lösas dirr med Revolut men det var ju precis samma skit.

Fick ringa till Swedbank och prata med en otroligt trevlig kvinna som hjälpte mig att göra en utbetalning till Coinbase på 1EUR och förhoppningsvis kommer det att synas om 1-2 dagar hos dem och att det då kommer fungera som withdrawal-metod.

Kostar egentligen 200kr att göra en sån där SEPA-betalning till utlandet sa hon men hon bjöd på det. Så fin!

Har lagt mer än 12h på att få ut dessa småpengar och det är fortfarande inte klart. Men hoppas att det löser sig nu.

Och det är för småpengar.
Citera
2024-10-09, 19:17
Medlem
Citat:

Fruktansvärt tröttsamt.
Beställ hem Coinbase egna Visa kort istället och handla för krypton i alla butiker som vanligt med det kortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in