Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-23, 20:18
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
jag som trodde skellefteå skulle konkurrera ut kina

Kineserna trodde också det så de placerade sina obrukbara kinamaskiner och 300 "underhållsingenjörer" där. Möjligen köper de sedan upp konkursboet för en billig peng. Så äger de istället en gigafabrik i Europa, bekostad av VW och svenska skattebetalare. De är inte dumma kineserna.
Citera
2024-09-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad har politikerna gjort som medför att företaget inte är lönsamt?
En kombination av oerhörd naivitet, populism och inkompetens. Samt en ren ren jävla scam från Northwolt. Lurendrejeri. Lura skattebetalare på miljarder genom naiva korkade politiker som gör idiotiska miljöpolitiska idiotinvesteringar, som leder till allvarliga misstag hela tiden.

Se bara på vätgassatsningen inom stålindustrin, en stor jävla flopp. Vindkraft? Politikerna i Sverige är helt jävla blåsta. De förstår inte ens naturlagarna.
Senast redigerad av allvar66 2024-09-23 kl. 20:21.
Citera
2024-09-23, 20:20
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
En kombination av oerhörd naivitet, populism och inkompetens. Samt en ren ren jävla scam från Northwolt. Lurendrejeri. Lura skattebetalare på miljarder genom naiva korkade politiker som gör idiotiska miljöpolitiska misstag hela tiden.

Se bara på vätgassatsningen inom stålindustrin, en stor jävla flopp. Vindkraft? Politikerna i Sverige är helt jävla blåsta. De förstår inte ens naturlagarna.

Flopp. För vem?
Politikerna skodde sig, det kan du räkna kallt med. De har fått ut exakt det de önskade.

Springnotan de lämnar vet du vilka som får ta. Du och jag som alltid.
Citera
2024-09-23, 20:20
Avstängd
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVirtAs
Mest troliga utgången är att man byter namn på byggnaden och den drivs vidare i annan regi, alternativt att styrelsen byts ut så det kanske kommer in pengar från någon ny investerare då detta aldrig kommer bli något med Peter Carlsson som VD.

Men batterier kommer med största sannolikhet tillverkas i fabriken i Skellefteå.

Då får både arbetarna samt nej sägarna på något sätt rätt, alla blir nöjda.

varför i hela friden skulle man producera batterieri norrbotten??
Citera
2024-09-23, 20:22
Medlem
fermions avatar
Någonstans har jag läst att det finns kapacitet för 7.9 TWh produktion årligen ( i världen) och efterfrågan antas vara runt 1.5 TWh.
Citera
2024-09-23, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Kineserna trodde också det så de placerade sina obrukbara kinamaskiner och 300 "underhållsingenjörer" där. Möjligen köper de sedan upp konkursboet för en billig peng. Så äger de istället en gigafabrik i Europa, bekostad av VW och svenska skattebetalare. De är inte dumma kineserna.

Ironi eller korkad konspirationsteori?

Om vi gå på det senare så skulle det ju betyda att företagsledningen är insyltade eller förståndshandikappade.

Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
varför i hela friden skulle man producera batterieri norrbotten??

Västerbotten. I Norrbotten är det stålverket.
Citera
2024-09-23, 20:23
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins

Förvånar mig inte det minsta. Hela detta storhetsvansinniga projekt har luktat kines från dag 1. Ungefär som deras spökmegastäder. Enda syftet är att få pengar att rulla, miljö och "grön omställning" skiter de fullständigt i! Passa på att suga ut bidrag och sedan casha ut ett antal hundra miljoner och leva lyxliv resten av livet, det är vad det går ut på.
Citera
2024-09-23, 20:24
Medlem
Quillianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag tror inte att lånen från Riksgälden betalades ut. Vill minnas att finansministern påpekade det för någon vecka sedan i en intervju. Vill även minnas att i samma veva nämnde Aktuellt att det inte rörde sig om mer än totalt c:a 4 miljarder från offentliga svenska medel. Det mesta i Sverige, drygt 9 miljarder, kom från AP-fonderna och jag tror att det var Folksam. Det är små summor i sammanhanget då AP-fonderna har till uppgift att även placera visst kapital på högriskprojekt. Om sparare i någon högriskfond hos Folksam förlorar en slant så är det bara att rycka på axlarna och gå vidare. Vi har väl alla gjort dåliga investeringar och dessutom varit medvetna om risken.

Riksgälden står för kreditgarantier. Det fastslogs i december 2023. Men om det nu är så att de inte fått de lånen, som de eftersökte, så säger det ju en hel del om hur lågt förtroende marknaden har för Northvolt. När staten står som borgenär för 80% och de ÄNDÅ inte lånar ut pengarna.
Citera
2024-09-23, 20:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Någonstans har jag läst att det finns kapacitet för 7.9 TWh produktion årligen ( i världen) och efterfrågan antas vara runt 1.5 TWh.

Kapacitet i vad då?
Citera
2024-09-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Förvånar mig inte det minsta. Hela detta storhetsvansinniga projekt har luktat kines från dag 1. Ungefär som deras spökmegastäder. Enda syftet är att få pengar att rulla, miljö och "grön omställning" skiter de fullständigt i! Passa på att suga ut bidrag och sedan casha ut ett antal hundra miljoner och leva lyxliv resten av livet, det är vad det går ut på.

Jo, visst skiter kineserna i miljön . Stackars Eskilstuna...

"Det kinesiska företaget Seniors tillstånd att släppa ut 900 ton av en förbjuden och giftig kemikalie har fått Eskilstunaborna protestera. Nu kan Dagens Arbete avslöja företagets planer på ytterligare en fabrik – vilket kan ge betydligt större utsläpp."

https://da.se/2024/07/seniors-planer...an-fordubblas/
Citera
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ironi eller korkad konspirationsteori?

Om vi gå på det senare så skulle det ju betyda att företagsledningen är insyltade eller förståndshandikappade.

Västerbotten. I Norrbotten är det stålverket.
Varför det, de har ju fått loss enorma mängder kapital. De har ju tydligen ingen aning om efterfrågan på batterier...
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Vad glad jag är för Burmans skull ikväll, han som varit så orolig för bostadsbristen och vips som en skänk från ovan så varslar NV 1600 personer.

Glädjande också att Peter Carlsson efter 100 investerade miljarder tycker att tiden är kommen för NV att satsa på kärnverksamheten.

Jag antar att dom 1600 som nu blir varslad inte ingår i just kärnverksamheten? Så frågan är vad dom har pysslat med på dagarna?

Styrelsen går det i allafall ingen nöd på:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...volt-topparna/

Citat:
Enligt den senast tillgängliga årsredovisningen, för år 2022, betalade Northvolt ut totalt cirka 33 miljoner kronor i löner till styrelse, vd och ledande befattningshavare.

Kan någon förklara hur styrelsen för NV är värda en ersättning på 33 miljoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in