Citat:
.
Det bara måste vara det. Den kognitiva dissonansen hos svenskarna kräver detta. Det kan bara inte vara så att svensk ingenjörskonst och svensk näringslivselit, som de allra flesta svenskar på fullt allvar bokstavligen tror är bäst i hela världen, inte fixar jobbet. Att det inte skulle räcka att kavla upp ärmarna och samla ihop ett par hundra miljarder kronor för att på några år konkurrera ut Kina, världens största ekonomi och en av världens äldsta civilisationer, som sedan mer än 10 år har mobiliserat hela sitt samhälles resurser, däribland den miljon nya ingenjörer de examinerar ut varje år, till att bygga upp en komplett elbilsindustri, från mineraler till batterier till bilar och andra fordon.
Samma Kina som inte bara har tre gånger EU:s befolkning, utan producerar drygt tre gånger så mycket elektricitet, åtta gånger så mycket stål som EU och 15 gånger mer cement än EU. Och som t.o.m. västerländska institutioner som tidskriften Nature erkänner nu producerar mer högkvalitativ forskning än USA (och som artikeln säger, gapet fortsätter vidgas).
Som JohnnyDungeon formulerade det i den här tråden: Man tänker sig att vi "på nåder" har låtit dem ha de här industrierna för sig själva, men nu har de klantat till det genom att få oss att känna att detta gör oss av beroende av dem, när det ska vara precis tvärtom. Och då var det bara för oss att bestämma oss för att "satsa" på egen tillverkning så kunde vi återindustrialisera och köra om kineserna på några år.
Jag var av precis samma uppfattning om Kina och vår relation till dem för 10-15 år sedan, men ganska mycket har ändrats sedan dess, både i Kina och i västvärlden. (Dessutom var jag ung och dum på den tiden.) Väldigt många människor har inte uppdaterat sin världsuppfattning ett enda dugg.
Det mest komiska med detta är att den här mentaliteten i slutändan drabbar svenskarna och västerlänningarna själva mest av alla. Det gör dem helt oförmögna att ens ta de första stegen mot att lösa sina problem. På någon nivå är faktiskt genomsnittssvensken mindre ärlig än Harald Mix och Peter Carlsson
Samma Kina som inte bara har tre gånger EU:s befolkning, utan producerar drygt tre gånger så mycket elektricitet, åtta gånger så mycket stål som EU och 15 gånger mer cement än EU. Och som t.o.m. västerländska institutioner som tidskriften Nature erkänner nu producerar mer högkvalitativ forskning än USA (och som artikeln säger, gapet fortsätter vidgas).
Som JohnnyDungeon formulerade det i den här tråden: Man tänker sig att vi "på nåder" har låtit dem ha de här industrierna för sig själva, men nu har de klantat till det genom att få oss att känna att detta gör oss av beroende av dem, när det ska vara precis tvärtom. Och då var det bara för oss att bestämma oss för att "satsa" på egen tillverkning så kunde vi återindustrialisera och köra om kineserna på några år.
Jag var av precis samma uppfattning om Kina och vår relation till dem för 10-15 år sedan, men ganska mycket har ändrats sedan dess, både i Kina och i västvärlden. (Dessutom var jag ung och dum på den tiden.) Väldigt många människor har inte uppdaterat sin världsuppfattning ett enda dugg.
Det mest komiska med detta är att den här mentaliteten i slutändan drabbar svenskarna och västerlänningarna själva mest av alla. Det gör dem helt oförmögna att ens ta de första stegen mot att lösa sina problem. På någon nivå är faktiskt genomsnittssvensken mindre ärlig än Harald Mix och Peter Carlsson
Jag håller med till 100%. När man sedan hör olika Miljöpartister uttala sig om att staten måste gå in som ägare eller skjuta till mer pengar tar man sig för pannan. Vi står här 100 miljarder senare och NV producerar 6-7 % av det man hade som mål att producera till slutet av 2023.
Hur mycket mer pengar behöver dom? Företagsledningen och NV är inte kapabla att producera batterier i någon större skala. NV kommer aldrig bli lönsamt. Så enkelt är det. Lika bra att dra av plåstret nu på en gång och låta det gå i kk.
Citat:
Men varför skulle det uppdagas först nu att maskinerna är på kinesiska och inte fungerar?
Har man på riktigt bara stått där på Northvolt och på slött Skellefteå-manér stirrat på maskinerna??
Tills att det inte är ekonomiskt försvarbart längre och sedan utbrista ”amen ööööö maskinerna ching chong juuee”.
???????
Har man på riktigt bara stått där på Northvolt och på slött Skellefteå-manér stirrat på maskinerna??
Tills att det inte är ekonomiskt försvarbart längre och sedan utbrista ”amen ööööö maskinerna ching chong juuee”.
???????
Ja tydligen så har man bara stått och tittat på när kineserna mixtrat med maskinerna och översatt menyerna till Kinesiska.
Jag vet inte, men skulle jag investerat 100 miljarder i en fabrik som ska producera batterier så skulle jag nog vara rätt noga med vilka maskiner som köps in, och att dom fungerar. Det är ju det som är själva kärnan i det man investerar.
Jag antar att NV varit för upptagna med att komma med utspela om bostadsbristen i Skellefteå och kanske även lite konflikträdda. Något annat går det ju inte förklara det med...
Eller så är det helt enkelt så att det inte stämmer. Man får välja själv vad man tror på