Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 06:52
  #1
Medlem
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny Igår kl. 07:06.
Citera
Igår, 07:02
  #2
Medlem
sebastian66s avatar
Om man tänker lite logiskt så kan det kosta mer än vad det smakar. Även om du kan spara på lite bensin så kan det bli förödande konsekvens.
Vi kan ta ett exempel om du ligger 12 meter bakom en lastbil. Helt plötsligt så får lastbilschauffören ett hjärnsläpp och stampar på bromsen.
Din reaktion hänger inte med. Det innebär att du sitter med fronten i röven på lastbilen.
Det innebär att du inte kan spara så mycket utan du kan få allvarliga skador.
Det känns som att jag tror att det är bättre att du cyklar istället.
Citera
Igår, 07:13
  #3
Medlem
Det du sparar i bränsle förlorar du i stenskott eftersom fronten blir blästrad. Du måste ligga farligt nära framförvarande för att du ska tjäna på det.
Citera
Igår, 07:14
  #4
Medlem
solstrålars avatar
Du kommer på höjd spara några kronor per år för stressen att lastbilen framför när som helst bromsar in och du blir platt.

Huruvida det är värt det för 2 kr och 80 öre är upp till dig. Räkna också med kostnaden för hur skitig och stenskottad din bil kommer bli.
Citera
Igår, 07:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Du kommer på höjd spara några kronor per år för stressen att lastbilen framför när som helst bromsar in och du blir platt.

Huruvida det är värt det för 2 kr och 80 öre är upp till dig. Räkna också med kostnaden för hur skitig och stenskottad din bil kommer bli.

Är det verkligen så liten effekt? Står man nära en lastbil som kär förbi i 80-90 är det ju nästan som att man sugs med och luftmotståndet är ju en ganska stor post när man kikar på vad som påverkar bränsleförbrukningen. Det räcker ju med att sätta på en takbox så påverkas den synbart.
Citera
Igår, 07:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Det du sparar i bränsle förlorar du i stenskott eftersom fronten blir blästrad. Du måste ligga farligt nära framförvarande för att du ska tjäna på det.

Men det är alltså så att desto närmre man ligger desto större effekt är det rakt av? Iden om att mest "sug" uppstår en bit bakom är bara att förkasta?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny Igår kl. 07:42.
Citera
Igår, 07:50
  #7
Medlem
Ja ju närmre desto bättre effekt.
Citera
Igår, 07:52
  #8
Medlem
Det beror väl på storlek på framförvarande fordon samt hastighet vilket skapar en "medvind" en bit bakom, det handlar inte om att ligga i lä.
Citera
Igår, 07:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Ja ju närmre desto bättre effekt.

Men tänker du bara på luftmotståndet då? För det måste ju finns någon form av sugeffekt en bit efter också, som sagt står man bredvid på vägen är ju inte suget som starkast direkt utan en kort tid efter att lastbilen passerat.

Man kan ju också se det på skräp och sånt som kan virvla upp när en lastbil bränner förbi, det ligger kvar och virvlar upp först en stund efter att bilen passerat.
Citera
Igår, 08:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det beror väl på storlek på framförvarande fordon samt hastighet vilket skapar en "medvind" en bit bakom, det handlar inte om att ligga i lä.

Ja det är den jag är ute efter. Det känns som om det är två olika faktorer som kan sänka förbrukningen. Den ena att "ligga i lä" och låta framförvarande bil klyva vinden och då bör man rimligen ligga så nära som absolut möjligt. Sen den andra medvinden/sugeffekten och frågan är var den är som störst.

Gör man en jämförelse med båtar upplever jag att den effekten också är som störst en bit bakom båten och inte direkt vid akterspegeln.
Citera
Igår, 08:06
  #11
Medlem
TS ev besparingar kommer ätas upp av böter, skador i vindruta och övriga delar av fronten.

Drafting i Nascar utnyttjar fysiken i ”uppbruten” luft med det bygger på att ligga oroande nära och alltid vara på helspänn för ev förändring.

https://auto.howstuffworks.com/auto-...r-drafting.htm
Citera
Igår, 08:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja det är den jag är ute efter. Det känns som om det är två olika faktorer som kan sänka förbrukningen. Den ena att "ligga i lä" och låta framförvarande bil klyva vinden och då bör man rimligen ligga så nära som absolut möjligt. Sen den andra medvinden/sugeffekten och frågan är var den är som störst.

Gör man en jämförelse med båtar upplever jag att den effekten också är som störst en bit bakom båten och inte direkt vid akterspegeln.
Inom Formel 1 använder dom ibland den för att hjälpa stallkamraten att få bra tid i kvalet och då är det som jag uppfattar typ 100m bakom när dom säger att dom tydligen gör det men dom har ju höga hastigheter så då kommer effekten långt bak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in