Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 18:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vad tänker du om Psalm22 som skrevs 1000år innan Jesus död? Känns lite mer relevant i sammanhanget.

Författaren hade nog den psalmen i åtanke när han skrev detta om Jesus.
Citera
Igår, 18:49
  #14
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Författaren hade nog den psalmen i åtanke när han skrev detta om Jesus.

Tror du David verkligen kände till Jesus? Jag tror snarare på den gängse uppfattningen att Jesus nämnde orden för att visa att profetian om Messias hade uppfyllts.

Jag menar...

Psalm 22:2 Gud hade övergivit honom. Matteus 27:46 och Markus 15:34
Psalm 22:8 Han förolämpades. Matteus 27:39-43
Psalm 22:17 Han spikades fast. Matteus 27:31, Markus 15:25 och Johannes 20:25
Psalm 22:19 Åskådarna delade på hans kläder. Mateus 27:35
Psalm 22:23 Han ropade Guds namn. Johannes 17:6
__________________
Senast redigerad av KlasLund Igår kl. 18:57.
Citera
Igår, 18:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
??
Ja, författaren tänkte nog på den psalmen när han skrev att Jesus sa "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?".
Citera
Igår, 18:58
  #16
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ja, författaren tänkte nog på den psalmen när han skrev att Jesus sa "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?".

Ändrade mitt tidigare inlägg lite smått...
Citera
Igår, 19:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tror du David verkligen kände till Jesus? Jag tror snarare på den gängse uppfattningen att Jesus nämnde orden för att visa att profetian om Messias hade uppfyllts.

Jag menar...

Psalm 22:2 Gud hade övergivit honom. Matteus 27:46 och Markus 15:34
Psalm 22:8 Han förolämpades. Matteus 27:39-43
Psalm 22:17 Han spikades fast. Matteus 27:31, Markus 15:25 och Johannes 20:25
Psalm 22:19 Åskådarna delade på hans kläder. Mateus 27:35
Psalm 22:23 Han ropade Guds namn. Johannes 17:6
Ok. Själv tror jag att berättelserna är litterära konstruktioner av författarna till dem.

Att författarna verkligen beskriver Gud tror jag inte de kan ges äran av, jag tror de är lögnare. Att verklighetens Gud ändå framträder i det är Guds verk allena och det gör det hela större i mina ögon.

Men jag är lite speciell i den frågan.

Du behöver inte tro som jag gör.
Citera
Igår, 19:18
  #18
Medlem
OT verkar inte veta vad han pratar om.. Han är guds son, inte gud. Håll inte på och häda OT!
Citera
Igår, 19:29
  #19
Medlem
Imagine tro på en religion där gud har en son, varför i helvete skulle en gud behöva en son?
Citera
Igår, 19:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergrumsfantasten
Imagine tro på en religion där gud har en son, varför i helvete skulle en gud behöva en son?
För att han annars inte skulle existera alls. Gud har sitt ursprung i Kristus människan genom vilken han skapade grunden till allt som är mer än noll.
Citera
Igår, 19:34
  #21
Medlem
Uppenbarligen för att det gjorde jävligt ont, att få spikar i sina händer och fötter och att få en törnkrona på huvudet och ett spjut i levern. Kände sig lite åsidosatt.
Citera
Igår, 19:42
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
För att han annars inte skulle existera alls. Gud har sitt ursprung i Kristus människan genom vilken han skapade grunden till allt som är mer än noll.
??? Gud behöver inte ett ursprung. EN Gud skapade allt, punkt. Nej jag är inte muslim, jag följer ingen religion, jag tror bara på Gud.
Citera
Igår, 19:45
  #23
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
OT verkar inte veta vad han pratar om.. Han är guds son, inte gud. Håll inte på och häda OT!

Kristna tror att han är en gud också. Det är nog snarare du som är lite förvirrad.
Citera
Igår, 19:56
  #24
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ok. Själv tror jag att berättelserna är litterära konstruktioner av författarna till dem.

Att författarna verkligen beskriver Gud tror jag inte de kan ges äran av, jag tror de är lögnare. Att verklighetens Gud ändå framträder i det är Guds verk allena och det gör det hela större i mina ögon.

Men jag är lite speciell i den frågan.

Du behöver inte tro som jag gör.

Det är många som inte tror på det som står skrivet i Bibeln, däribland jag. Men ska man diskutera Bibeln så blir det lite trist att bortse från det som ändå är skrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in