Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 01:34
  #97
Medlem
Inflationen i USA har varit hög. Alla vill ha del av kakan, även tjänstesektorn där nu alla vill ha dricks, och specifikt servitörer som förväntar sig 20-25% dricks istället för 10-15%. 🤣 Så kostnader har också ökat rejält. Du kommer känna dig fattig med 100-150 kUSD per år, tufft med barn och skolor, och blir du sjuk / behöver vård så blir det knapert. Men framförallt har de rika fått än mer och ersättningen för många högavlönade jobb har ökat enormt. Turister i USA blir rånade p.g.a. fel nivå på dollarn. Av någon anledning tillåter ”marknaden” att dollarn behåller sitt värde. Svaret borde ligga i världens syn på dollarn inkl valutareserver. USA jobbar stenhårt på att hålla uppe kursen. Intressant att USA hotar länder som vill byta ut dollarn i valutareserven…
Citera
Idag, 02:03
  #98
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Har en kamrat som kör lastbil i USA. Han berättade att tjänar ungefär 120k per månad samt har alla nödvändiga och inkluderade försäkringar med sin anställning.
Skatten är låg och han sparar ca 60 k per månad. Han kommer jobba så här i tio år och sen slutar han jobba för gott.

Vi vet alla att sossarna försöker utmåla Amerika som ett trasig land med mycket fattigdom.
Men
Den som sköter sig och jobbar har det mycket bättre än i Sverige ekonomiskt.
Om du vill knarka och leva på bidrag har du det sämre

Jag gillar ideen att arbete ska premieras. Med hjälp av arbete så kan du skapa dig en ljusare framtid.
Inte som i Sverige där utbildning och hårt arbete ska bestraffas. Hur kan människor gnälla när högern sänkte skatten när vi har världens högsta marginalskatt

Källa som stöder höga löner i Usa

https://www.realtid.se/telegram/last...er-forra-aret/

Sverige håller verkligen på att bli ett U- land. Gått fort sista tio åren
finns ingen som ar 120.000 kr i lön som trucker i sverige.
Hade jag haft 120.000 kr i lön hade jag haft drygt 70.000 kvar att leva på.
Det kan man spara en hel del på.
Särskilt om man slipper kostnaderna för betald semester, all sjukvård (de försäkringar man får av arbetsgivaren i USA är inte alltid heltäckande), sjukpenning, A-kassa, betald föräldraledighet, subventionerat dagis, ja en massa saker som antingen inte existerar i USA eller är betdligt sämre.
Det är ju ett skitland.
Citera
Idag, 02:07
  #99
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Tio år kan du glömma, AI tar över alltmer och många lastbilar kör redan utan chaufför.

Funderade själv på att flytta för ett antal år sedan och köra i USA men det är inte lönt pga AI/automatiseringen.

Källa på AI lastbilar i drift tack!
Citera
Idag, 02:17
  #100
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Levnadskostnaderna är 20% dyrare än i Sverige.

Hyra av bostad 90% dyrare än i Sverige.

Samt, artikeln du länkar till är från 2022

Du är efterbliven, levnadskostnader i USA är i genomsnitt LÄGRE.
Citera
Idag, 02:36
  #101
Medlem
Skyggedanss avatar
Lastbilsschaufför är ett bra jobb om man saknar datorvana, familj, vänner osv. Bara ta sitt meth, sätta plattan mot mattan och köra på. Ez money.

Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Du är efterbliven, levnadskostnader i USA är i genomsnitt LÄGRE.

Det där var kanske sant för 20-30 år sedan. Idag är USA dyrare än Sverige på alla sätt och vis.
__________________
Senast redigerad av Skyggedans Idag kl. 02:39.
Citera
Idag, 04:30
  #102
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Borde man inte som lastbilschaufför som kör fjärr kunna få ut runt...
Jo, å andra sidan är väl svensk fjärrtrafik på dekis då man kan ta in bulgariskt åkeri för en tiondel av det. Sen tror jag nog lönen är närmare 40 än 50.
Citera
Idag, 05:02
  #103
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Levnadskostnaderna är 20% dyrare än i Sverige.

Hyra av bostad 90% dyrare än i Sverige.

Samt, artikeln du länkar till är från 2022

Sossepropaganda.
Citera
Idag, 05:08
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Yep USA är ett skräpland. Och ovanpå inflation råder det social misär. Tusentals bor på gatan. Folk stänger in sig i inhängnade samhällen. Och vi i svedala är på väg mot samma skit. Vår välfärd avvecklas mer och mer. Trådskaparen kommer få ett brutalt uppvaknande en dag när han upptäcker att han är samma skräp som oss andra i den lilla smällfeta proppsocitetens ögon
1. Svensk inflation var mycket mer brutal än amerikansk inflation. Svensk inflation toppade ut på över 12%, amerikansk på 9%.

2. I USA betalar de rikaste nästan alla skatter medans arbetarklassen knappt betalar någon skatt alls. I Sverige är det tvärtom, här betalar en helt vanlig knegare 50%+ i skatt varje månad med alla avgifter och momser medans vi inte har någon arvsskatt, fastighetsskatt och extremt förmånliga kapitalskatter.

3. Amerikanska fack är bäst i världen, de kräver 50% löneökning och får man inte det så blir det omedelbar strejk. I Sverige var det IF Metall som var först ut med att kräva 0% löneökning för att man inte skulle ”spä på inflationen”. Resultatet blev att alla de tusentals miljarder kronor riksbanken printade hamnade hos de alla rikaste och svenska arbetare som redan är bland världens fattigaste blev ännu fattigare.

Amerikansk inflation: https://m.investing.com/economic-calendar/cpi-733
Svensk inflation: https://m.se.investing.com/economic-...wedish-cpi-425
Citera
Idag, 05:10
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looptroop
Inflationen i USA har varit hög. Alla vill ha del av kakan, även tjänstesektorn där nu alla vill ha dricks, och specifikt servitörer som förväntar sig 20-25% dricks istället för 10-15%. 🤣 Så kostnader har också ökat rejält. Du kommer känna dig fattig med 100-150 kUSD per år, tufft med barn och skolor, och blir du sjuk / behöver vård så blir det knapert. Men framförallt har de rika fått än mer och ersättningen för många högavlönade jobb har ökat enormt. Turister i USA blir rånade p.g.a. fel nivå på dollarn. Av någon anledning tillåter ”marknaden” att dollarn behåller sitt värde. Svaret borde ligga i världens syn på dollarn inkl valutareserver. USA jobbar stenhårt på att hålla uppe kursen. Intressant att USA hotar länder som vill byta ut dollarn i valutareserven…
Svensk inflation var mycket mer brutal än amerikansk inflation. Svensk inflation toppade ut på över 12%, amerikansk på 9%.

Hur dumma i huvudet är svenskar att de inte ens kan sina egna inflationssiffror samtidigt som de klagar på USAs?

Amerikansk inflation: https://m.investing.com/economic-calendar/cpi-733
Svensk inflation: https://m.se.investing.com/economic-...wedish-cpi-425
Citera
Idag, 05:48
  #106
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Min kamrat jobbar 39 timmar. Sover i lastbil gör man väl överallt?

Jag som trodde att lastbilschaufförer i USA var tvungna att jobba sjuka timmar.
Citera
Idag, 06:04
  #107
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Men om man ska jämföra vad som är bra over there måste ju det som är bra här lyftas fram, eller hur? Annars kommer vi ju ingen vart i frågan, eller hur?
Fast hur bra är våran välfärd i praktiken? Den fungerar ju inte för fem öre…
Citera
Idag, 06:18
  #108
Medlem
Germanofils avatar
Att man kan tjäna bra pengar i USA är inget nytt. Om jag hade varit 25-30 år gammal och singel hade jag gärna jobbat där.

Som 40+ med fru och barn trivs jag bra i Europa, i mitt fall Tyskland. Sex veckors semester, gratis dagis och billig utbildning till barnen. 40- timmars arbetsvecka varav merparten hemifrån. Sådana villkor hade jag inte kunnat få i USA även om jag säkert hade tjänat mer där. Det är framförallt antalet arbetstimmar per år som avskräcker i staterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in