Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-29, 22:25
Medlem
PrincessAnnes avatar
Någon som har koll på det här bolaget?

https://www.gp.se/ekonomi/rekordforl...0-d4870216942c

Enligt Svensk Damtidning har Daniel sedan 2015 plockat ut drygt 32 miljoner ur Fornwij AB, men hovet vill inte uttala sig av integritetsskäl som vanligt…
Citera
2024-09-30, 13:58
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne

Enligt Svensk Damtidning har Daniel sedan 2015 plockat ut drygt 32 miljoner ur Fornwij AB, men hovet vill inte uttala sig av integritetsskäl som vanligt…

Går inte bra för dom...
https://www.allabolag.se/5568011968/fornwij-ab

VDn för Fornwij sitter med i styrelsen för 63 bolag/stiftelser. Alla är kopplade till Kungafamiljen

https://www.ratsit.se/19570906-Jan_E...xQS5cexf6z1unk
Senast redigerad av Mazeppa 2024-09-30 kl. 14:04.
Citera
2024-09-30, 14:57
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Vad jag vet så började hans karriär i näringslivet med att han helt eller delvis ägde ett mindre gymnastik- och träningsföretag. Verkar märkligt om detta lilla företag kunde lägga grunden till dessa stora uttag.

Kunniga och orädda ekonomijournalister borde gräva djupt i prinsens privatekonomi och affärsverksamhet. Finns säkert ett stort allmänintresse att få information om alla dessa miljoner som Daniel har ”plockat ut”.
Citera
2024-09-30, 15:19
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Vad jag vet så började hans karriär i näringslivet med att han helt eller delvis ägde ett mindre gymnastik- och träningsföretag. Verkar märkligt om detta lilla företag kunde lägga grunden till dessa stora uttag.

Kunniga och orädda ekonomijournalister borde gräva djupt i prinsens privatekonomi och affärsverksamhet. Finns säkert ett stort allmänintresse att få information om alla dessa miljoner som Daniel har ”plockat ut”.
Ja, jag tycker att det är konstigt att han kan fortsätta bedriva affärsverksamhet sedan han gift sig med Victoria. Vid förlovningen sa han väl att han skulle sälja sitt gym för att bli prins på heltid? Jag undrar om vinstdrivande affärsverksamhet verkligen är förenlig med statusen som kronprinsessgemål och heltidsarbetande kunglighet? Chris O´Neill kunde ju inte bli kunglig med mindre än att han gav upp sin affärsverksamhet så han tackade nej till en titel. Daniel försörjs av skattemedel. Då ska han väl inte plocka ut mångmiljonbelopp ur företag?
Citera
2024-09-30, 15:39
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ja, jag tycker att det är konstigt att han kan fortsätta bedriva affärsverksamhet sedan han gift sig med Victoria. Vid förlovningen sa han väl att han skulle sälja sitt gym för att bli prins på heltid? Jag undrar om vinstdrivande affärsverksamhet verkligen är förenlig med statusen som kronprinsessgemål och heltidsarbetande kunglighet? Chris O´Neill kunde ju inte bli kunglig med mindre än att han gav upp sin affärsverksamhet så han tackade nej till en titel. Daniel försörjs av skattemedel. Då ska han väl inte plocka ut mångmiljonbelopp ur företag?

Och vem fan bryr sig? Inte jag i allafall
Citera
2024-09-30, 15:40
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Och vem fan bryr sig? Inte jag i allafall
Vad gör du då här?
Citera
2024-09-30, 15:42
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Vad gör du då här?

Tänkte låna pengar av dig sådana frågor sådana svar.
Citera
2024-09-30, 15:44
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:

Så här skriver hovet på sin hemsida:

Policy kring Kungafamiljens ägande av bolag
Medlemmar i Kungafamiljen kan vara ägare eller delägare av affärsdrivande bolag . Det finns heller inte något konstitutionellt hinder för Kungafamiljen att äga aktier eller andelar i bolag.

Kungafamiljen är emellertid restriktiva när det gäller att engagera sig i affärsdrivande verksamhet.

I kungliga hovstaternas policy gällande bolagsfrågor står det bland annat att Kungafamiljen inte bör:

Vara ledamöter i affärsdrivande bolags styrelser
Vara vd eller vice vd
Vara heltidsanställda.

Med andra ord kan de plocka ut pengar ur bolag så länge de inte är ledamöter, vd, vice vd eller heltidsanställda. Det är väl därför bulvaner används som frontfigurer för verksamheten.
Citera
2024-09-30, 15:45
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Tänkte låna pengar av dig sådana frågor sådana svar.

Även om du inte bryr dig är det bäst att du kontaktar Daniel för lån. Han har garanterat råd.
Citera
2024-09-30, 15:47
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Även om du inte bryr dig är det bäst att du kontaktar Daniel för lån. Han har garanterat råd.
Jag hatar kungahuset, en jävla lekstuga som folk ska buga för,
Citera
2024-09-30, 15:55
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:

Hovets ekonomidirektör Jan Lindman till Expressen:

Prins Daniel äger genom Lapada AB fortsatt 43 procent i Master Training. Han var också tidigare ägare i gymkedjan Balance, men det bolaget hade lönsamhetsproblem och innehavet såldes till den norska hälsokoncernen Sats för två år sedan.

Hovet berättar för Expressen att prins Daniel fortsatt att investera sina pengar, men vill inte avslöja i vilka bolag.

“Det är inget vi går ut med privat. Men det handlar om passiva investeringar och inte rörelsedrivande”, säger Jan Lindman till Expressen.
Citera
2024-10-01, 09:31
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Prins Ockelbo måste göra sig till för att verka kunglig eftersom han är en helt vanlig kepskille från Ockelbo. Daniel är en Dressman klippdocka, en accessoar för kronprinsessan.

Daniel har ingen högskoleutbildning, inga anor, inga djupare kunskaper i nånting. Gillar mest hockey och golf.

På något sett verkar Herr Chris mer förankrad i överklassen, han har intressantare bakgrund, högre utbildning och han har jobb på det internationella finansbolaget Wilton Payments, ett brevlådeföretag med bas i London.
Jag tycker att den här artikeln väl sammanfattar det hela:

https://www.sydsvenskan.se/2023-08-2...-konstruktion/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in