Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-30, 16:11
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Mycket skit i samhället och hoppet har övergett dig?

Nej inte direkt påverkad av samhället
Citera
2024-09-30, 16:15
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Livet är inte till för att uppskattas. Man ska gå i en evig uppförsbacke. Kanske får man en belöning till sist.

Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970

THIS

Kanske det men att gå runt och va självmordsbenägen är väl inte meningen med livet?
Citera
2024-09-30, 16:17
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag antar att det är höstdepressionen som kommer. Har det känts bättre i somras?
Jag löser det med att i mitten av september börja sola solarium.
Det gör underverk för mitt mående.

Jag har haft depressioner många gånger men det är inte säsongbundet för mig. Kan va lika glad på vintern som på sommaren.
Det här är djupare än så. Tänkte ju för fan ta livet av mig igår.
Citera
2024-09-30, 16:19
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag förstår inte vad folk mennar när dom frågar: "Är du lycklig?"
Jag tror inte jag någonsin varit det sen jag var barn.
Det finns stunder av glädje men det är inte som jag går runt och känner mig allmänt nöjd.
Meningen med livet är inte att vara lycklig, det handlar om att sätta upp mål och därmed få en mening och så får man hoppas vara glad ibland.
Gå runt och ständigt vara glad är väl bara barn, golden retrievers och korkade som är?

Jag har aldrig heller varit lycklig jag hatar det äckliga ordet.
Jag begär inte ens att vara det. Jag vill bara må normalbra och uppskatta mitt liv. Inte gå runt och tänker på hur jag ska ta mitt liv.
Citera
2024-09-30, 16:22
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Nånting? Känner du apati eller mår du dåligt? Att må dåligt är helt klart att "känna någonting".. så är ju frågan om du har en depression? Funnits flertalet trådar här på fb som mer handlat om folk som inte är deprimerade men livet intresserar dem inte och har inte gjort sedan många år (FÖRSTA kärleken, fyllan, jorden-runt-resan var kanske kul, sedan är det bara upprepning och leda). Är det en återkommande depression så kan du väl söka dig till vården? Kanske behöver medicin? En del blir hjälpta av psilocybin, kanske testa det. Meditation eller andligt sökande? Har du haft det innan och det har gått bra? Vänta ut det denna gången också isåfall?

Det växlar mellan apati och ångest hela tiden så ja jag kan känna känslor men det är bara vidriga känslor.
Jag har vårdkontakt och mediciner men dom hjälper inte.
Jag är inte mottaglig för meditation. Blir stressad som fan bara av att höra ordet.
Citera
2024-09-30, 16:32
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Det låter för mig som att du har en depression som ligger och gror. Ta detta på allvar och sök hjälp.
Svara ärligt på detta testet, och får du höga poäng så kan detta tyda på depression: https://www.doktorn.com/artikel/test...ression-madrs/

Been there. När du börjar sitta och gråta för INGET så vet man att det är illa. Så undvik göra som mig och gå med det för länge, för jag har fortfarande problem med sömnen fast det gått över 10 år sedan jag blev frisk. Men jag är fri från sjukdomen och lever ett bra liv. Jag ser färger och jag har aldrig varit så glad och nöjd som jag är i detta nu.

Jo jag har redan varit i vården halva livet, inget hjälper längre. Har haft depressioner förut. Men nu känns det så jävla svart. Inte tänkt på att ta livet av mig innan.
Citera
2024-09-30, 16:32
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Och ett till tips.

Du kanske behöver hitta något att kämpa för i ditt liv?

Ja det tror jag med
Citera
2024-09-30, 16:34
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Lyxproblem. Tror du borde meditera lite.

Jag uppskattar att min säng är skön, att mina datorer fungerar bra, att vattnet i kranen är rent nog att jag vågar svälja, att det finns någon matvara jag fortfarande tycker är god. osv

Uppskattning är för de som lider.

Klä dig tunt, gå 1 mil fram och tillbaka, lämna telefonen hemma, gå inte in någonstans på vägen, låt dig frestas, låt dig lida. Efter det kan du nog hitta saker du är tacksam för.

Om du mediterar på känslan kan du bli tacksam utan att lida. Det räcker för mig att tänka på hur mycket man kan lida, hur det vore utan hjälp, då kan jag känna tacksamhet.

Om du tänker att andra innerst inne vill testa medeltida tortyrredskap på dig, då kan du vara tacksam att de inte gör det. Kan du inte föreställa dig smärta måste du utsätta dig för smärta, ofrivillig smärta.

Jo jag utsätter mig för en hel del sjuka grejer. Det hjälper för stunden men sen är jag tillbaka i det svarta hålet igen.
Citera
2024-09-30, 16:36
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Allt är bra och du ändå känner dig nedstämd och mår dåligt. Lättaste sättet att säga att du är deprimerad eller deppig utan att nedstämdheten beror på något annat!

Nedstämd och deppig var lite väl fattiga ord för nån som tänker ta sitt liv.
Citera
2024-09-30, 16:37
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Bipolär kanske? Då behöver man hjälp och medicin. Det är en ganska allvarlig sjukdom som tyvärr inte går att bota, jag skulle säga att det är den värsta diagnosen förutom schizofreni. Den är svår att leva med, för både de drabbade och anhöriga.

Om du uttrycker din önskan att dö och berättar om självmordsplaner kan du bli inlåst på LPT 1-4 månader. Det kanske kan ge dig en välbehövlig paus att fundera på om du kan hitta något i livet som du uppskattar. Vem vet, ett par månader bakom lås och bom kanske får dig att uppskatta friheten åtminstone.

Ja jag är bipolär men hjälpen jag få funkar inte. Men ja en inläggning kanske skulle va skönt.
Citera
2024-09-30, 16:41
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Jo jag har redan varit i vården halva livet, inget hjälper längre. Har haft depressioner förut. Men nu känns det så jävla svart. Inte tänkt på att ta livet av mig innan.

Åk till akutpsykatrin. För dom har ju uppenbarligen inte behandlat depressionen.
Citera
2024-09-30, 16:43
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Hur blev du "fri" från detta?

Medicin med terapi. Men jag märkte ju att detta med nattsvart satt i ÅR efter att depressionen var borta, så jag fick under vägen ändra mitt tankesätt om mig själv. Så helt lätt var det inte.
Sen funkar det inte för alla terapi och medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in