Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2014-04-16, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
23 år fyllda.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Lars-Åke var född i November 1945.

Tack för den uppgiften Aurora.

Lars-Åke var alltså 23 år fyllda när han försvann. Då hade J-P rätt ålder i efterlysningen där.
Citera
2016-01-07, 10:45
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Olöst försvinnade: Lars-Åke Pettersson, Jönköping, 1969." -► "Montören som försvann: Lars-Åke Pettersson, Jönköping, 1969".

/Mod
Citera
2016-01-08, 13:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Så mycket information som möjligt i rubriken.

Jag tycker att det är viktigt att så mycket information som möjligt finns med redan i rubriken.

Förutom namn, ort och årtal, så är det också bra om den försvunnes yrke, titel eller något som personen i fråga var intresserad av etc. finns med.
Citera
2016-01-29, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel.

Artikel från Expressen torsdagen den 24 april 1969. Artikeln är skriven av Ulf Kjellström. Kommer att citera rubriken samt en del i texten.

"Var är Lars?"

"Fru Ragnhild Pettersson, Jönköping, vädjar genom Expressen. Den 2 april försvann hennes son Lars Åke Pettersson."

"Ett "halmstrå" mamman klamrar sig fast vid är vissa uppgifter att han har varit synlig i Halmstad."

"Lars hade haft några kompisar hemma dagen han försvann. Han sade inte vart han skulle gå, bara "hej då".

Den försvunnes signalement och klädsel var följande: 180 cm lång med långt cendréfärgat hår och kraftigt byggd. Han var iklädd bl. a. en svart skinnjacka, brunrutiga byxor samt bottiner.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-29 kl. 17:46.
Citera
2017-01-29, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dödförklaring av Lars-Åke Pettersson 1980.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag hade lite smått och gott att diskutera med Skatteverket idag, så jag passade på att fråga om hur det ser ut angående Lars-Åke i myndighetens register. Faktum är att han finns kvar i folkbokföringen fortfarande, men står som obefintlig sedan lång tid tillbaka. Någon ansökan om dödförklaring har aldrig gjorts.

Så här står det bl. a. i polisutredningen 1979-03-19:

"Anmodad inkomma med yttrande med anledning av ansökan om dödförklaring av Lars Åke Bertil Pettersson 451115-263, lämnas följande redogörelse:

Pettersson anmäldes som försvunnen person till polisen den 4 april 1969. Trots omfattande efterspaningar har någon uppgift om Pettersson icke framkommit.

Förutom rent rutinmässiga efterlysningar i LOK och PU har han efterspanats vid samtliga sjömanshus.

Inkomna tips har bearbetats utan resultat. Att Pettersson i dag skulle befinna sig i livet är föga troligt. Genom notiser i rikspressen har han anmodats ge sig till känna. Åtgärden utan resultat."

Följande kungörelse gjordes:

"DÖDFÖRKLARING.

Med anledning av en hos Jönköpings tingsrätt gjord ansökan om dödförklaring av LARS-ÅKE Bertil Pettersson, 451115-2631, från Kristina församling i Jönköping kallas Lars-Åke Pettersson att sist den 30 april 1980 anmäla sig hos Jönköpings tingsrätt, varjämte envar som kan lämna upplysning i ärendet anmanas att inom samma tid giva det rätten tillkänna."

Jag antar att den försvunne kom att bli dödförklarad. Kanske sattes dödsdatumet till 1979-04-30?
Citera
2024-06-14, 19:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen den försvunne?

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"Brottsoffer: Lars-Åke Petersson, född 1945-11-15
Gärningsman:
Datum: 1969-04-02
Adress/ort: Jönköping
Län: Jönköping
Modus:
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Lars-Åke Pettersson sågs senast i livet på kvällen den 2 april. Två dagar senare anmäldes han försvunnen. Vad som hände Pettersson är än i dag (2024) okänt."
Citera
2024-06-30, 07:12
Medlem
Jag tror att Lars-Åke antingen omkom genom olycka eller att han tyvärr tog sitt liv den kvällen han försvann pga depression. Han tog ju ingenting med sig så som pengar osv.
Måste vara så svårt för anhöriga att tvingas leva med ovisshet under alla dessa år.
Citera
2024-07-01, 11:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
De troligaste orsakerna till försvinnandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Jag tror att Lars-Åke antingen omkom genom olycka eller att han tyvärr tog sitt liv den kvällen han försvann pga depression. Han tog ju ingenting med sig så som pengar osv.
Måste vara så svårt för anhöriga att tvingas leva med ovisshet under alla dessa år.

Ja detta är de troligaste orsakerna vad som skedde efter att han försvann för alltid.

Den försvunne var definitivt inte en person som försvann för att börja om på ny kula någon annanstans. Som du också skrev så tog han ingenting med sig vad han skulle ha behövt såsom t. ex. sjömansbok och/eller pass. Gällande pengar så lär han inte ha haft med sig någon större summa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-07-01 kl. 11:56.
Citera
2024-10-05, 18:51
Medlem
Karolinen97s avatar
Bilden jag fått av det jag läst mig till här är att det är känns verkligen inte som ett brott ligger bakom detta fallet?

Depressionen kan ha vart alltför jobbig att hantera för Lars-Åke. Kanske kasta han sig i Vättern?
Citera
2024-10-05, 19:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samma känsla.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Bilden jag fått av det jag läst mig till här är att det är känns verkligen inte som ett brott ligger bakom detta fallet?

Depressionen kan ha vart alltför jobbig att hantera för Lars-Åke. Kanske kasta han sig i Vättern?

Den känslan får jag också.

En trolig anledning kan ha varit att han begick självmord. Ev. en olycka. En kropp hittas ofta på något sätt. Dock har just Jönköping haft tre försvinnanden, inklusive detta fall, inte gjort det. De båda andra inträffade 1959 och 1970.
Citera
2024-10-05, 20:30
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den känslan får jag också.

En trolig anledning kan ha varit att han begick självmord. Ev. en olycka. En kropp hittas ofta på något sätt. Dock har just Jönköping haft tre försvinnanden, inklusive detta fall, inte gjort det. De båda andra inträffade 1959 och 1970.

Känns som en trolig teori att Pettersson av suicidala skäl eller av en olyckshändelse hamnat ner i vattnet, dock tror jag på det förstnämnda.

Precis en kropp brukar man ofta hitta om t.ex personen har hoppat från höghöjd eller tagit sig av daga med rep i skogen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in