Citat:
Ursprungligen postat av
Hovmarskalk
För det första är definitionen av "kopplingar" till den kriminella MC-miljön så bred att allt från att ha en familjemedlem i ett MC-gäng till att någon gång ha festat på en klubblokal hamnar under samma kategori. Det blir alltså helt olika typer av "kopplingar" som blandas ihop och presenteras som om de alla är lika allvarliga.
Rapporten har också en tendens att tolka deltagande i MC-evenemang som bevis på samarbete eller samröre med kriminell verksamhet, när det mycket väl kan vara en social eller privat aktivitet utan brottslig avsikt. Att bära en tröja med ett visst märke eller vara med i en Facebook-grupp kan presenteras som om personen är djupt insyltad i MC-miljön, när det i själva verket handlar om något mycket mindre dramatiskt. Det politiska språkbruket med ord som "nästla sig in" och "gömma sig" förstärker dessutom en bild av medveten infiltration, vilket gör att tolkningen av kopplingarna lätt blir skev och överdriven.
Hela rapportens upplägg kan få den som läser att tro att problemet är större eller mer genomgripande än vad det är. Och om man inte ger en tydlig metod för hur man avgör om någon är kopplad till MC-miljön eller inte, så finns det risk att det här blir en subjektiv tolkning som inte speglar verkligheten på ett ärligt sätt.
Nedan har vi definitionen.
"Att vara kopplad till den kriminella mc-miljön, som rapporten beskriver,
ska till exempel ses som att en person har varit medlem eller rekryt i ett
kriminellt mc-gäng. Det kan också innebära att personen har visat eller
visar lojalitet till ett kriminellt mc-gäng eller har kontrollerats av polis
när hen har festat i de kriminella mc-gängens lokaler. I andra fall kan
kopplingen härledas till att kandidaten har en nära relation till en
person som är aktiv inom ett kriminellt mc-gäng."
Jag vet inte hur mycket tydligare det kan bli. Personligen har jag inga problem med att den är ganska bred. Tycker även att det är relevant att vi får reda på om våra folkvalda har kopplingar till den kriminella Mc miljön. Infiltration eller inte så tycker jag att det visar på en bagatelisering av problem med gängkriminella miljöer. Något som även Åkesson visar när han exempelvis inte har några problem med att bjuda Thule trummisen till sitt bröllop. Det här är alltså ett parti som profilerat sig inom brottsbekämpning och är överrepresenterad när det kommer till kopplingar till kriminella Mc miljön. Den subjektivitet du misstänker ger du inga exempel på. Om den dessutom skulle vara så stor att det inte alls är så att SD är överrepresenterade skulle mer eller mindre allt vara en stor lögn. Något du inte kan visa på (och som mig veterligen ingen annan gjort). Jag står fast vid det jag skrev från början. Att avfärda den p.g.a avsändaren tyder på faktaresistens. Alternativt bagatelisering av den kriminella Mc miljön något som jag anser Åkesson gör. Personligen tror jag inte vi kommer så mycket längre och avslutar härmed ordväxlingen. Du får gärna svara om du har något att tillägga.