Citat:
Ursprungligen postat av
DeletedUser
Är på g med ett recept nu
. 200g smör som smälts med 4g hasch
. 2 ägg
. 2 dl strösocker
. En tesked kakao
. 2 dl vetemjöl
. 6 msk kakao
Vad sägs?
Kakao två gånger? Menar du en tesked bakpulver, kanske?
Kan dela med mig av mitt kakrecept, det är lite mer på känsla.
* Rumstempererat cannabissmör av önskad mängd, kanske runt 200g i en bunke. I med ett ägg, en tesked bakpulver, ett par matskedar kanel och ingefära. Här kan man välja hur mörka kakorna ska vara, ibland gör jag en batch med en typ av strain, och en batch med en annan strain och mängden kanel låter mig se skillnad på kakorna. I med 1-2 dl socker. Jag brukar snåla lite med sockret, använda mindre än vad som är rekommenderat för ett recept av den här typen. Vispa ihop med elvisp, försiktigt i början så det inte blir ett moln av all kanel.
* I med ett par dl havregryn och nån dl vetemjöl. Havregryn är nyttigt och ger lite struktur till kakorna, mängden kan varieras. Rör ihop till en lös smet med en sked. Fortsätt att tillsätta vetemjöl, lite i taget, och rör om tills man har önskad konsistens på kaksmeten. Ingen större fara om det inte blir helt rätt.
* Forma bollar stora som köttbullar och lägg på ugnsplåt med bakplåtspapper. Två plåtar brukar det bli, 18 bollar per plåt. Platta till bollarna med en gaffel som doppas i vatten mellan varven.
* In i ugnen. 175 grader, 14 minuter.
Låt kakorna svalna och förvara i frysen i fryspåsar. Ät inte en hel kaka på en gång om du inte är bekant med batchens potens.
Jag började med brownies och sånt, men det blir dessa småkakor för att receptet är enkelt, kakorna är enkla att hantera och dosera. Smöret jag använder är ganska potent och kryddorna döljer smak och lukt något. Ugstemperaturen är relativt låg vilket kanske bidrar till att mindre godis går förlorat, vad vet jag?