2024-10-16, 07:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du ger inget värde till företagen, de vill ha erfarenhet och kompetens vilket du saknar, du är en gröngöling från nån högskoleutbildning, det ger inget värde.
Du verkar inte fattar hur en ekonomi fungerar, det är du som ska ta ansvar för dig själv, inte ett företag som sitt enda mål är att ge avkastning till sina ägare.

Tror du vi lever i gamla Sovjet eller? Förr i tiden fanns en plats för såna som du, Samhall, vet inte hur det fungerar idag?

Ett problem här är ju att allt för många företag kräver att Någon Annan skall se till att deras personal har erfarenhet. Att själv lägga tid på att lära upp folk på saker och ting finns inte på kartan utan det skall någon annan göra, gratis.
Sedan ör det så att det finns gott om erfaret folk som är 45-50+. Men dom vill de flesta företag inte heller anställa eftersom man tror att dessa är idioter som inte kan något, det har ju kommit så mycket nytt på sista tiden sägs det.
Citera
2024-10-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad snackar du om? Om alla kvalificerade redan har jobb och det ändå står platser tomma, så är det definitionen på brist.

Skitsnack. Det är inte svält för att jag inte kan köpa oxfilé för 5:-/kg. Det är inte oljebrist för att jag inte kan köpa 1 kubik bensin för 15:-.
Citera
2024-10-16, 10:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Vad snackar du om? Om alla kvalificerade redan har jobb och det ändå står platser tomma, så är det definitionen på brist.
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Skitsnack. Det är inte svält för att jag inte kan köpa oxfilé för 5:-/kg. Det är inte oljebrist för att jag inte kan köpa 1 kubik bensin för 15:-.
Nu läste du inte vad jag skrev.

Finns det inte nog med kvalificerad personal att fylla alla platser, så är det per definition brist. Oavsett pris/lön.

Om du inte förstår det, så förstår du inte svenska språket.
Citera
2024-10-16, 10:51
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Sedan ör det så att det finns gott om erfaret folk som är 45-50+.

Det stämmer inte, de som har den erfarenhet som företagen söker är redan upptagna idag, det är ett problem då det inte finns folk med erfarenhet att anställa.
Jag tror inte du riktigt förstår dig på IT branschen, det finns inte tid ta hand om gröngölingar, trycket är högt idag, var hade du tänkt tiden finns?

Varför tror du regeringen och företagen letar kompetens utomlands och vi har en hög arbetskraftsinvandring just nu? Det är ingen slump man letar utanför när det inte finns kompetens på hemmaplan.

Det handlar inte om nån dold agenda om lönedumpning osv ni kör med för ni vet inget om verkligheten därute, ni bara snackar skit och hittar på saker

Det är fakta.
Senast redigerad av Prodelin 2024-10-16 kl. 10:53.
Citera
2024-10-16, 17:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Sedan ör det så att det finns gott om erfaret folk som är 45-50+. Men dom vill de flesta företag inte heller anställa eftersom man tror att dessa är idioter som inte kan något, det har ju kommit så mycket nytt på sista tiden sägs det.

Citat:
Det stämmer inte, de som har den erfarenhet som företagen söker är redan upptagna idag, det är ett problem då det inte finns folk med erfarenhet att anställa.

Instämmer i det senare, arbetsgivare rycker idag ständigt efter folk som är seniora men alltså då redan har jobb. När jag själv var junior och precis klar med studierna var det rejält tufft att få jobb, fick söka hundratals och gick på mängder av intervjuer där de i slutändan nekade en med hänvisning till att de ville ha folk med erfarenhet. Idag när jag har många års erfarenhet inom min bransch söker jag inte ens jobb utan blir regelbundet kontaktad av företag som försöker headhunta mig. Och det är så bolagen verkar jobba idag, de är totalt ovilliga att lära upp en junior person utan man bestämmer sig redan från början att man ska ha nån med erfarenhet. Grejen då är ju att kandidaterna redan är upptagna så det bildas inte så många fler jobb på arbetsmarknaden som helhet.
Citera
2024-10-16, 19:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Instämmer i det senare, arbetsgivare rycker idag ständigt efter folk som är seniora men alltså då redan har jobb. När jag själv var junior och precis klar med studierna var det rejält tufft att få jobb, fick söka hundratals och gick på mängder av intervjuer där de i slutändan nekade en med hänvisning till att de ville ha folk med erfarenhet. Idag när jag har många års erfarenhet inom min bransch söker jag inte ens jobb utan blir regelbundet kontaktad av företag som försöker headhunta mig. Och det är så bolagen verkar jobba idag, de är totalt ovilliga att lära upp en junior person utan man bestämmer sig redan från början att man ska ha nån med erfarenhet. Grejen då är ju att kandidaterna redan är upptagna så det bildas inte så många fler jobb på arbetsmarknaden som helhet.
Fast totalt ovilliga är de ju inte, med tanke på att det gick bra för dig till slut.

Vad tror du det var som gjorde skillnaden med det jobb du faktiskt fick?
Citera
2024-10-16, 20:06
Medlem
Citat:
Nu läste du inte vad jag skrev.

Finns det inte nog med kvalificerad personal att fylla alla platser, så är det per definition brist. Oavsett pris/lön.

Om du inte förstår det, så förstår du inte svenska språket.

Nej, det är inte brist bara för att man inte kan hitta ingenjörer med 25 års erfarenhet som vill jobba för 25000:-/månad.
Citera
2024-10-16, 20:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, det är inte brist bara för att man inte kan hitta ingenjörer med 25 års erfarenhet som vill jobba för 25000:-/månad.
Nu har du bytt ämne, eftersom du insåg att du hade fel. Det jag skrev var ett svar till det du skrev om meteorologer.
Citera
2024-10-16, 20:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Jag tror inte du riktigt förstår dig på IT branschen, det finns inte tid ta hand om gröngölingar, trycket är högt idag, var hade du tänkt tiden finns?

Varför tror du regeringen och företagen letar kompetens utomlands och vi har en hög arbetskraftsinvandring just nu? Det är ingen slump man letar utanför när det inte finns kompetens på hemmaplan.

Det handlar inte om nån dold agenda om lönedumpning osv ni kör med för ni vet inget om verkligheten därute, ni bara snackar skit och hittar på saker

Det är fakta.

Man får antingen ta sig den tiden, eller betala för att någon annan gör det. Problemet många företag har är att dom inte vill ta kostanden för att skaffa kompetent personal, eventuellt utbilda den personal man har. Det är hela tiden Någon Annna som skall fixa allt. Ett lockande koncept, som vi alla kan se så fungerar inte konceptet.

Att man vill ta infolk utifrån är förståss för att det är billigare. + att någon som är i Sverige och gästarbetar knappast vågar vara kritisk eftersom man då riskerar att bli hemskickad.

Det är heller inte alla som påstår sig ha problem att få tag i folk, utan problemen hänger i regel samman med hur mycket man är beredd att satsa på sin personal.
För några år sedan snackade jag runt efter jobb i IT-branchen och då var det 2 firmor i Oslo som skulle ha in Java-utvecklare för bank. Enda firman fick inte in någon som dom tyckte var bra nog medan den andra (samtidigt, ett knapp kilometer undan) fick in massor och sa dom skulle kunna ta in 100 pers, man hade bara jobb för 40. Så problemen sitter inne i företagen, inte i omgivningen, även om bl.a. Svenskt Näringsliv försöker lura folk motsatsen.
Citera
2024-10-16, 20:08
Medlem
Citat:

Det är fakta.

När är "trycket inte högt" i it-branschen? När det är högkonjunktur finns det inte tid, när det är lågkonjunktur finns det inte pengar. Lägg dessutom till fjortisattityden att om techleaden inte får jobba med sina allra allra allra allra bästa vänner så blir techleaden sur och sticker.

Anledningen till att företagen letar "kompetens" i 3e världen och bland de mest dysfunktionella staterna i världen handlar om besparingar, ingenting annat.
Citera
2024-10-16, 20:09
Medlem
Citat:
Nu har du bytt ämne, eftersom du insåg att du hade fel. Det jag skrev var ett svar till det du skrev om meteorologer.

Jag drar analogier. Vill man inte lyfta ett finger för att göra metereologyrket mer attraktivt då har man inte brist.
Citera
2024-10-16, 20:11
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Anledningen till att företagen letar "kompetens" i 3e världen och bland de mest dysfunktionella staterna i världen handlar om besparingar, ingenting annat.

Vilket skitsnack, kom inte med osanningar, du jobbar inte ens i branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in