Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
https://www.expressen.se/kultur/ska-...er-halsningar/
Yttrandefrihetsforskaren Nils Funcke skriver en debattartikel där han argumenterar för hur lagen om hets mot folkgrupp fungerar ytterst illa idag och hur den bör omformas för att bli bättre, och i stora drag så förordar Funcke samma avgränsningar av lagen som jag gjort tidigare på flashback. Lagen som den är nu öppnar för i närmast fullt godtycke och dagsform hos domstolarna för vilka sorts yttranden man kan dömas för. Jag tycker personligen att det i princip bara bör vara hotfulla yttranden som bör förbjudas, medan "missaktnings-paragrafen" stryks helt. Så att man fritt kan kritisera religiösa- och etniska folkgrupper så länge det inte infattar uppmaning till våldshandlingar, folkmord etc.
Att man idag dömer barn som gjort en hitlerhälsning i plugget är ju totalt banalt, att jämföra med att döma 9-åringar för misshandel för att de gjort tusen nålar på skolgården.
Sverige är i en normaliseringsprocess just nu från PK- och woke-tidevarvet, och då är det absolut läge att ta väck denna vansinniga lag.
Ganska tveksam lag skulle jag vilja hävda. Främst för att man sållar ut vissa kategorier av grupperingar man inte får "hetsa" mot.
Det är klart att rena hot och uppvigling och liknande bör kunna stävjas, men på något konstigt sätt så verkar det vara rätt OK att hetsa mot sverigedemokrater, men inte mot muslimer. Jag brukar se till om man genom sin handling kränker någons berättigade rättighet, och det kan man iofs tänkas göra, men då blir det ju lite som att man säger att sverigedemokrater är mindre värda, eller åtminstone tillerkänns mindre rättigheter.
Vad gäller religion speciellt så är det särledes tveksamt. När allt kommer omkring så är det bara en fråga om en ide man har och att inte kunna få full frihet att kritisera ideer är ju inte i linje med ett demokratiskt samhälle.
Så mitt recept är att inskränka det till yttranden som verkligen gör skada eller kränker någon slags rättighet man kan anses ha, men därmed inte inskränka sig till att gälla vissa typer av folkgrupper. Kanske skulle explicit tillägga att kritik mot en religion alltid skall vara tillåten (på samma sätt som man skall ha rätt att kritisera andra åsikter).