• 1
  • 2
2024-10-16, 22:09
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
En chefsutvecklare vid namn Dani Lalonders för EA's nya Black Panther-spel förklarar att hon inte anställer vita människor för att hon vill skapa en trygg arbetsmiljö. "Jag vet att det bästa sättet att skapa en trygg arbetsmiljö är att omge sig med människor som är precis som mig" säger hon (översatt från Engelska).

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=WyBeBms83K4

- Hur hade samhället reagerat om en vit person hade sagt att man inte anställer mörkhyade personer för att på så sätt skapa en trygg arbetsmiljö?
- Är detta en varningsklocka om vad som kan hända när utvecklade länder (som Sverige) släpper in mörkhyade människor i landet: de tar över de vitas jobb och arbetar därefter strategiskt för att utesluta de vita ur jobb och samhälle?
- Tror ni hon blir sparkad för detta?

(Moderator får flytta tråden om den hamnat fel vilket jag isåfall ber om ursäkt för).
Citera
2024-10-16, 22:12
Medlem
Eponumoss avatar
Företag borde få anställa och inte anställa fritt efter eget huvud.

Detta kommer säkert bli något större eftersom det låter lite huvudlöst att berätta sådant publikt.
Citera
2024-10-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Företag borde få anställa och inte anställa fritt efter eget huvud.

Detta kommer säkert bli något större eftersom det låter lite huvudlöst att berätta sådant publikt.

I så fall om det gällde för alla, men det gör det ju knappast vilket alla vet.
Citera
2024-10-16, 22:21
Eftersom det är ett privat bolag borde de få anställa vem fan de vill anställa. Spelutvecklare är knappast något som Sverige behöver mer utav dessutom.
Citera
2024-10-16, 22:25
Medlem
Vilket svarting-land är det hon bor i då?
Citera
2024-10-16, 22:29
Medlem
Crabbofixs avatar
Hon lär ju vara tvungen att anställa andra än negrer iaf annars lär det inte bli något spel
Citera
2024-10-16, 22:53
Medlem
Glostrups avatar
Detta är lite gamla (2021) nyheter, och hon var tydligen så pass junior då att det var oklart om hon ens hade något ansvar för att anställa folk, men det är onekligen ett uppseendeväckande uttalande. Företaget hon arbetade på hade visserligen som uttalat syfte att fokusera på spel med färgade och hbtq+ personer i centrum, men att säga vad hon sade i en video i USA är ju som att be om att bli stämd för diskriminering.

Jag skulle gissa att om detta ”återbesök” av Ms. Lalonders gamla uttalande inte blåser över snabbt, så kommer hon att få se sig om efter ett nytt jobb.
Citera
2024-10-16, 23:02
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Eftersom det är ett privat bolag borde de få anställa vem fan de vill anställa. Spelutvecklare är knappast något som Sverige behöver mer utav dessutom.
Fast du har missat vad som händer. Vissa bolag tvingar in sig och ska sedan uppfostra gamers. Du kan ju kolla på vad gamers säger om sweet baby inc...
Citera
2024-10-16, 23:22
Avstängd
PalmeKillers avatar
Vem skall koda spelet om man inte använder vita?
Citera
2024-10-16, 23:28
Medlem
SoCos avatar
Spelet kommer säkert bli en riktig superhit!
Citera
2024-10-17, 01:49
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
En chefsutvecklare vid namn Dani Lalonders för EA's nya Black Panther-spel förklarar att hon inte anställer vita människor för att hon vill skapa en trygg arbetsmiljö. "Jag vet att det bästa sättet att skapa en trygg arbetsmiljö är att omge sig med människor som är precis som mig" säger hon (översatt från Engelska).
Chefen kan ha en poäng i det där med trygg arbetsmiljö, kanske i alla fall.
Men det ska ju bli ett bra spel också, jag säger vi får väl se om spelet blir skit eller inte. Det är ju inte bara nivån på arbetsmiljö som är en faktor när det gäller resultat av arbete. Tror i alla fall jag.
Citera
2024-10-17, 03:44
Medlem
Pungsvings avatar
Med trygg arbetsmiljö menar hon att vita ska inte bli rånade och få bilen repad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in