Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Intressant! Tänkte nästan samma tanke där, att just slå denna gubbe en signal. Uppdatera gärna när du hör nåt.

Ja, om någon information om Lars Andersson kommer fram, så kommer jag att dela av mig till forumet.

En annan fråga!

Är det någon som vet vilket dödsdatum som registrerats för Lars Andersson ?
Borde bli år 1994 med tanke på att han försvann 1989+5 år.
Men varken Riksarkivet eller jag har hittat honom. Riksarkivet har letat i 'Sveriges Dödsbok1860-2017'

Jag vill minnas att registrering av försvunna personer görs i ett särskilt register.
Någon här som vet något om rutinen gällande försvunna personer ?
Citera
2024-10-16, 14:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
1999-12-31?

Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Ja, om någon information om Lars Andersson kommer fram, så kommer jag att dela av mig till forumet.

En annan fråga!

Är det någon som vet vilket dödsdatum som registrerats för Lars Andersson ?
Borde bli år 1994 med tanke på att han försvann 1989+5 år.
Men varken Riksarkivet eller jag har hittat honom. Riksarkivet har letat i 'Sveriges Dödsbok1860-2017'

Jag vill minnas att registrering av försvunna personer görs i ett särskilt register.
Någon här som vet något om rutinen gällande försvunna personer ?

Väldigt ofta så blir det 10 år efter försvinnandet.

Alltså i detta fall 1989+10 år. Anderssons dödsdatum kan ha blivit 1999-12-31. Han kanske aldrig blev dödförklarad? Gay Karlsson i Dahlsjö-fallet som försvann i slutet av juli 1965 fick dödsdatumet 1975-07-31.
Citera
2024-10-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Väldigt ofta så blir det 10 år efter försvinnandet.

Alltså i detta fall 1989+10 år. Anderssons dödsdatum kan ha blivit 1999-12-31. Han kanske aldrig blev dödförklarad? Gay Karlsson i Dahlsjö-fallet som försvann i slutet av juli 1965 fick dödsdatumet 1975-07-31.

TACK Skaraborg2 !
Jag blev hänvisad till Riksarkivet i Uppsala utav Riksarkivets kundtjänst... Så de har förhoppningsvis frågan om Lars Anderssons bouppteckning nu. De har fått uppgifter om att Lars Andersson försvann spårlöst 1989.
Får avvakta tills dess de hunnit titta på frågan.

Hälsningar
Citera
2024-10-17, 10:44
Medlem
Jag var förbi Stigbergsplan 7 och kikade. Här bodde alltså Lars på våning 5. Väldigt underligt att han bara gick upp i rök. Inga spår alls vad det verkar? Har letat i lokalmedia om det skrivits något men utan framgång.

Bild och film från Stigbergsplan 7

https://imgur.com/a/inBFXNw
Citera
2024-10-17, 15:05
Medlem
Citat:
TACK Skaraborg2 !
Jag blev hänvisad till Riksarkivet i Uppsala utav Riksarkivets kundtjänst... Så de har förhoppningsvis frågan om Lars Anderssons bouppteckning nu. De har fått uppgifter om att Lars Andersson försvann spårlöst 1989.
Får avvakta tills dess de hunnit titta på frågan.

Hälsningar

Snabbt svar från Riksarkivet (Re ang bouppteckning)

Dödsdatum för Lars Åke Andersson hade satts till 19941231.
Med hjälp av dödsdatum har jag nu beställt kopia av bouppteckningen. När den kommer via e-post återkommer jag.
(Återkommer givetvis också om jag hör något från Lars Anderssons granne på Stigbergsplan 7.)
Senast redigerad av eviva 2024-10-17 kl. 15:07.
Citera
2024-10-17, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant uppgift.

Citat:
Snabbt svar från Riksarkivet (Re ang bouppteckning)

Dödsdatum för Lars Åke Andersson hade satts till 19941231.
Med hjälp av dödsdatum har jag nu beställt kopia av bouppteckningen. När den kommer via e-post återkommer jag.
(Återkommer givetvis också om jag hör något från Lars Anderssons granne på Stigbergsplan 7.)

Tack för intressant uppgift.

Så gällande Andersson så blev han alltså dödförklarad fem år efter att han gick upp rök -1994-12-31. Troligtvis p. g. a. att han var en äldre man då han försvann.

Ser fram emot att få ta del av bouppteckningen. Hoppas att du får höra av grannen till Lars med mer information.
Citera
2024-10-17, 17:08
Medlem
Citat:
Jag var förbi Stigbergsplan 7 och kikade. Här bodde alltså Lars på våning 5. Väldigt underligt att han bara gick upp i rök. Inga spår alls vad det verkar? Har letat i lokalmedia om det skrivits något men utan framgång.

INTRESSANT
Alltid intressant att se hur en försvunnen persson bodde innan denne "gick upp i rök".
Tror inte någon tog sig in i huset för sitt hämta Lars Andersson, det skulle innebära att denne 'någon' kunde bli sedd av boende i huset.
Tror mera att 'någon' lockade ut 75-årige Lars Andersson till en bil utanför Stigbergsplan 7.
Sedan försvann bilen och om det var en vanlig bil la nog ingen märke till den eller vem som satt i bilen.
35 år har gått sedan Lars Andersson försvann för gott från sin bostad sedan cirka 20 år.
En ny lägenhet väntade Lars Andersson i Gävle. Dit skulle han flytta 75 år fyllda, trots att han bott hela sitt liv i Uppsala.
Jag har därför svårt att tro att han tagit sig själv av daga.
Men ovanstående beskrivning är givetvis bara en spekulation utan bevis.
Att t ex UnT, Uppsala nya Tidning inte skrev om försvinnandet, var kanske att ingen 1989 såg kopplingen till mordet på Ulla Persson 1961.
Senast redigerad av eviva 2024-10-17 kl. 17:26.
Citera
2024-10-17, 20:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mannen som gick upp i rök.

Citat:

Tack för bild + film från Stigbergsplan 7.

Förvånar mig inte att du inte har hittat ens en enda liten notis. Ingen visste ju att han hade försvunnit förrän släktingar kom för att hälsa. En polisanmälan bör ha gjorts men det fanns ju inget att gå på. Hade inte Norlén tagit upp hans försvinnande i sin bok så lär vi troligtvis inte ha känt till det.
Citera
2024-10-18, 18:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Känt sig hotad av hans blotta existens.

Citat:
INTRESSANT
Alltid intressant att se hur en försvunnen persson bodde innan denne "gick upp i rök".
Tror inte någon tog sig in i huset för sitt hämta Lars Andersson, det skulle innebära att denne 'någon' kunde bli sedd av boende i huset.
Tror mera att 'någon' lockade ut 75-årige Lars Andersson till en bil utanför Stigbergsplan 7.

Sedan försvann bilen och om det var en vanlig bil la nog ingen märke till den eller vem som satt i bilen.
35 år har gått sedan Lars Andersson försvann för gott från sin bostad sedan cirka 20 år.
En ny lägenhet väntade Lars Andersson i Gävle. Dit skulle han flytta 75 år fyllda, trots att han bott hela sitt liv i Uppsala.
Jag har därför svårt att tro att han tagit sig själv av daga.
Men ovanstående beskrivning är givetvis bara en spekulation utan bevis.
Att t ex UnT, Uppsala nya Tidning inte skrev om försvinnandet, var kanske att ingen 1989 såg kopplingen till mordet på Ulla Persson 1961.

Ja det verkar logiskt att det gick till på det här sättet.

Lars Andersson begick inte självmord. Han mer eller mindre flydde från sin hemstad till Gävle. Nu blev det dock inte så. Mycket möjligt att ingen 1989 såg kopplingen till Ulla-mordet 1961. Denne "någon" kan också ha varit GM i Stäket-mordet 1968. Detta mord var däremot inte preskriberat. Var det på detta sätt så måste GM verkligen ha känt sig hotad av Lars Anderssons blotta existens.
Citera
2024-10-21, 00:50
Medlem
Citat:
Tack för intressant uppgift.

Så gällande Andersson så blev han alltså dödförklarad fem år efter att han gick upp rök -1994-12-31. Troligtvis p. g. a. att han var en äldre man då han försvann.

Ser fram emot att få ta del av bouppteckningen. Hoppas att du får höra av grannen till Lars med mer information.

BOUPPTECKNINGEN
Eftersom Lars Andersson dödförklarades per 1994-12-31 så ska 5 år gå innan bouppteckning kan ske.
Den gjordes år 2000 och visar sammanfattat
Tillgångarna
- bankmedel Nordbanken. 1 032 395

Skulder
- bouppteckningsarvode. - 25 000
- arvode god man. - 2 500

(Det står antecknat att Lars Andersson är försvunnen sedan december 1989.)

Beloppet att fördela motsvarar 2024 1.6--1.7 mkr efter inflationsjustering.
bankmedel enda väsentliga tillgången, lägenheterna har antagligen sålts flera år före bouppteckningen.

Bouppteckningen gav inget direkt nytt tycker jag.
Detaljer om arvingar är relativt ointressant och att lägga ut dessa uppgifterna här känns inte korrekt.
Citera
2024-10-21, 13:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bouppteckningen efter Lars Andersson.

Citat:
BOUPPTECKNINGEN
Eftersom Lars Andersson dödförklarades per 1994-12-31 så ska 5 år gå innan bouppteckning kan ske.
Den gjordes år 2000 och visar sammanfattat
Tillgångarna
- bankmedel Nordbanken. 1 032 395

Skulder
- bouppteckningsarvode. - 25 000
- arvode god man. - 2 500

(Det står antecknat att Lars Andersson är försvunnen sedan december 1989.)

Beloppet att fördela motsvarar 2024 1.6--1.7 mkr efter inflationsjustering.
bankmedel enda väsentliga tillgången, lägenheterna har antagligen sålts flera år före bouppteckningen.

Bouppteckningen gav inget direkt nytt tycker jag.
Detaljer om arvingar är relativt ointressant och att lägga ut dessa uppgifterna här känns inte korrekt.

Tack för dessa uppgifter.

Även om bouppteckningen inte gav något direkt nytt så visade denna på att Lars Andersson var en förmögen man. När det gäller hans lägenhet i Uppsala så hade han ännu inte fått betalt för den och handlingarna skulle skrivas under senare.

Vilka arvingarna var är inte intressant eftersom dessa inte hade något att göra med hans försvinnande.
Citera
2024-11-03, 12:57
Medlem
Citat:
Tack för dessa uppgifter.

Även om bouppteckningen inte gav något direkt nytt så visade denna på att Lars Andersson var en förmögen man. När det gäller hans lägenhet i Uppsala så hade han ännu inte fått betalt för den och handlingarna skulle skrivas under senare.

Vilka arvingarna var är inte intressant eftersom dessa inte hade något att göra med hans försvinnande.

Grunderna för dödförklaringen av Lars Andersson

Det ev senaste livstecknet från Lars Andersson är den Expressen som hittades I Lars' lägenhet när polisen bröt upp dörren i januari 1990.
Tidningen var daterad 1989-12-13 och den kan ju ha hamnat där/placerats där av 'någon annan'.
Polisen bröt upp dörren, eftersom släktingar försökte besöka honom, när
han inte hade hörts av på länge. Men ingen öppnade efter släktingarnas påringningar.

I grunderna för dödförklaringen bekräftas Lars Anderssons begränsade sociala kontakter och liv. Det enda nöje han unnade sig var en Ålandsresa då och då. Helt uteslutet är inte att en olycka/ brott drabbat Lars Andersson på en Ålandsresa. Men det blir mest lösgrundade spekulationer.
Läste av grunderna för dödförklaringen att Lars Andersson flyttade till Stigbergsplan i december 1969. Bodde tidigare i centrala Uppsala.
Senast redigerad av eviva 2024-11-03 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in