2024-10-16, 20:14
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag drar analogier. Vill man inte lyfta ett finger för att göra metereologyrket mer attraktivt då har man inte brist.
Du vet inte ens vad brist betyder. Finns det färre kvalificerade än platser så är det brist, punkt.

Det du talar om är orsaker till varför det är eller inte är brist, alternativt vad man kan göra för att avhjälpa en brist som redan uppstått.

Eftersom meteorologjobben du talar om är statliga, så är det vi skattebetalare som bekostar dem. Jag antar att du är villig att betala din del för de tjänsterna genom skattehöjningar då?
Citera
2024-10-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du vet inte ens vad brist betyder. Finns det färre kvalificerade än platser så är det brist, punkt.

Det du talar om är orsaker till varför det är eller inte är brist, alternativt vad man kan göra för att avhjälpa en brist som redan uppstått.

Eftersom meteorologjobben du talar om är statliga, så är det vi skattebetalare som bekostar dem. Jag antar att du är villig att betala din del för de tjänsterna genom skattehöjningar då?

Vi kan börja med att avskaffa partistödet så att diverse nyliberala fanatiker i ungdomsförbunden får skaffa riktiga jobb.
Citera
2024-10-16, 20:25
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Man får antingen ta sig den tiden, eller betala för att någon annan gör det. Problemet många företag har är att dom inte vill ta kostanden för att skaffa kompetent personal, eventuellt utbilda den personal man har. Det är hela tiden Någon Annna som skall fixa allt. Ett lockande koncept, som vi alla kan se så fungerar inte konceptet.

Att man vill ta infolk utifrån är förståss för att det är billigare. + att någon som är i Sverige och gästarbetar knappast vågar vara kritisk eftersom man då riskerar att bli hemskickad.

Det är heller inte alla som påstår sig ha problem att få tag i folk, utan problemen hänger i regel samman med hur mycket man är beredd att satsa på sin personal.
För några år sedan snackade jag runt efter jobb i IT-branchen och då var det 2 firmor i Oslo som skulle ha in Java-utvecklare för bank. Enda firman fick inte in någon som dom tyckte var bra nog medan den andra (samtidigt, ett knapp kilometer undan) fick in massor och sa dom skulle kunna ta in 100 pers, man hade bara jobb för 40. Så problemen sitter inne i företagen, inte i omgivningen, även om bl.a. Svenskt Näringsliv försöker lura folk motsatsen.

Nej så klart, klarar man inte den tekniska intervjun så vill företaget så klart inte gå vidare, det finns många lycksökare som tror man kan glida in på ett högbetalt IT-jobb.

Företagen har blivit lurade många ggr av detta och kör mer och mer med den amerikanska typen av rekryteringsprocesser för att skilja agnarna från vetet.

Det finns inget som skulle vara ett problem i företagen, sanningen är att dom som inte landar jobbet de sökt beror oftast på att dom inte klarar tekniska intervjuerna och då skyller på andra orsaker som att företagen är onda, åldersdiskriminering osv...

Att man importerar arbetskraft har inte med kostnad att göra, fråga gästarbetare på Spotify vad de har i lön så lär du bli förvånad, vi pratar 80-100tkr/mån plus betalt boende, ser ut så lite överallt bland dom eftertraktade techbolagen, sen finns det bolag som så klart outsourcar sin drift till TCS, HCL etc, men där handlar det om att kapa kostnaden med att köpa det som tjänst istället.
Citera
2024-10-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Nej så klart, klarar man inte den tekniska intervjun så vill företaget så klart inte gå vidare, det finns många lycksökare som tror man kan glida in på ett högbetalt IT-jobb.

Företagen har blivit lurade många ggr av detta och kör mer och mer med den amerikanska typen av rekryteringsprocesser för att skilja agnarna från vetet.

Det finns inget som skulle vara ett problem i företagen, sanningen är att dom som inte landar jobbet de sökt beror oftast på att dom inte klarar tekniska intervjuerna och då skyller på andra orsaker som att företagen är onda, åldersdiskriminering osv...

Att man importerar arbetskraft har inte med kostnad att göra, fråga gästarbetare på Spotify vad de har i lön så lär du bli förvånad, vi pratar 80-100tkr/mån plus betalt boende, ser ut så lite överallt bland dom eftertraktade techbolagen, sen finns det bolag som så klart outsourcar sin drift till TCS, HCL etc, men där handlar det om att kapa kostnaden med att köpa det som tjänst istället.

Så nu var det alltså inte längre så att alla "kompetens"invandrare var överlägsna världsledande spjutspeteskompetenser.
Citera
2024-10-16, 22:16
Medlem
https://www.tn.se/arbetsmarknad/3951...knikintresset/

Ny dag, nytt snyftande.

Citat:
– Vi rekryterar redan idag i första hand svenska medborgare och det gör att vi är otroligt beroende av att utbildningssystemet i Sverige fungerar. Vi behöver kvalificerade ingenjörer, sa Petter Bedoire, teknikchef på SAAB, under ett seminarium då den kommande STEM-strategin diskuterades.

Jag pluggade några kilometer från ett av SAABs största utvecklingscentrum. SAABs desperata behov av ingenjörer var ingenting som märktes kan jag lugnt säga, de kastade lite pengar på något studentjippo då och då, men vad gällde att ställa upp så var de betydligt mindre intresserade.

Citat:
Men andra svenska företag, som inte har den här kopplingen till en stark hemmakund, kan tvingas att, eller kanske rent av lockas av att, flytta stora delar av sin verksamhet till länder som har bättre tillgång till kompetens, säger Petter Bedoire.

https://www.weforum.org/agenda/2023/...lls-education/

Vilka länder då?

Citat:
Denna så kallade regionalisering får konsekvenser för kompetensförsörjningen i och med att ”importen av talanger” från till exempel länder som Kina stryps allt mer.

Det var ju Indien, Bangladesh och Pakistan som producerade ingenjörer och programmerare utan motstycke.

Citat:
Han efterfrågar flera åtgärder för att stärka Sverige som STEM-nation. Särskilt lyfter han betydelsen av att samarbetet mellan myndigheter, akademi och näringsliv fungerar. Men han menar också att elever måste inspireras att välja ämnen som banar väg för ett ingenjörsyrke längre fram i livet. Här har även näringslivet ett stort ansvar.

Då kan ju SAAB börja, mer sommarjobb, mer timjobb. Inte bara dyka upp på studentjippon 2 gånger om året för att dela ut plastskräp och därefter göra klart att de kanske erbjuda ett jobb när studenten fått 5 års erfarenhet någon annanstans.

Citat:
– Genom att delta i undervisningen mycket tidigare än vad vi gör idag så kan vi visa vilka spännande problem och vilka kul grejer man kan göra om man är duktig i STEM-ämnen. Och lite högre upp i åldrarna så kan vi bidra med verkliga problem som elever och studenter kan lösa, säger han.

– Vi vet att barn och ungdomar är teknikintresserade i yngre åldrar. Men sen så slarvar vi bort det någonstans på vägen. Det gäller att hålla i intresset.

Petter Bedoire kan ju fundera på vad en lobbyist eller säljare (skitsnackare) tjänar i jämförelse med en ingenjör på SAAB, med betydligt färre inskränkningar på vem man umgås med, vad man gör utanför jobbet och vad man har ansvar för när man lämnar jobbet och betydligt lägre krav på utbildning och erfarenhet.

Citat:
Svenskt Näringsliv har tidigare presenterat fler förslag som kan ingå i en STEM-strategi. Förslagen handlar om allt från evidensbaserad pedagogik, tryggad lärarförsörjning och bättre läroplaner till forskningssatsningar av olika slag, insatser för ett livslångt lärande och bättre studie- och yrkesvägledning. Alla förslagen presenteras i rapporten Tolv insatser för att stärka STEM.

Men att ta eget ansvar, det är som vanligt förbjudet.
Senast redigerad av IngetNick2 2024-10-16 kl. 22:29.
Citera
2024-10-16, 22:44
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Ny dag, nytt snyftande.

Jag pluggade några kilometer från ett av SAABs största utvecklingscentrum. SAABs desperata behov av ingenjörer var ingenting som märktes kan jag lugnt säga, de kastade lite pengar på något studentjippo då och då, men vad gällde att ställa upp så var de betydligt mindre intresserade.

Vilka länder då?

Det var ju Indien, Bangladesh och Pakistan som producerade ingenjörer och programmerare utan motstycke.

Då kan ju SAAB börja, mer sommarjobb, mer timjobb. Inte bara dyka upp på studentjippon 2 gånger om året för att dela ut plastskräp och därefter göra klart att de kanske erbjuda ett jobb när studenten fått 5 års erfarenhet någon annanstans.

Petter Bedoire kan ju fundera på vad en lobbyist eller säljare (skitsnackare) tjänar i jämförelse med en ingenjör på SAAB, med betydligt färre inskränkningar på vem man umgås med, vad man gör utanför jobbet och vad man har ansvar för när man lämnar jobbet och betydligt lägre krav på utbildning och erfarenhet.

Saab skriker efter kompetent folk just nu inom IT, har haft två rekryteringsbolag denna månad som kontaktat mig och frågat om jag är intresserad, de har extremt svårt få tag på folk.

Till Linköping är svårast då det oftast kräver att man flyttar då jobbet inte kan utföras remote av säkerhetsskäl, inte många flyttar från Sthlm till Linköping precis....

Anledningen till att dom har svårt är pga två anledningar

1. Svårt hitta kompetent folk som är beredda byta jobb idag, de flesta har bra jobb och lön, svårt övertala.
2. Saab betalar ganska dåligt marknadsmässigt och det är vida känt, sitter man idag på 65tkr/mån som seniorutvecklare vill man inte gå över för 55tkr/mån, det är ett Saab problem trots att de drar in miljardaffärer på löpande band.

Annars är Saab nog ett häftigt bolag jobba för, jävligt coola projekt pågår hela tiden och en enorm utveckling om man är intresserad och har jobbat med olika kryptos osv...
Senast redigerad av Prodelin 2024-10-16 kl. 22:47.
Citera
2024-10-17, 09:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Fast totalt ovilliga är de ju inte, med tanke på att det gick bra för dig till slut.

Vad tror du det var som gjorde skillnaden med det jobb du faktiskt fick?

Ja, alltså, så fort man har erfarenhet så lossnar det. Men skojar verkligen inte när jag berättar om vilken brutal skillnad det var när man var junior vs. senior. När jag var nyexad sökte jag kanske 300 jobb, hade i slutändan 2-3 att välja på, ca 2 år senare kunde jag söka 10 jobb och bli erbjuden 3-5 st. Idag söker jag inte ens jobb alls utan det är headhuntande som gäller.

Finns ju förstås en stor problematik att arbetsgivare är så insnöade på seniora personer. Man behöver vara junior en gång i tiden för att bli senior...
Citera
2024-10-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, alltså, så fort man har erfarenhet så lossnar det. Men skojar verkligen inte när jag berättar om vilken brutal skillnad det var när man var junior vs. senior. När jag var nyexad sökte jag kanske 300 jobb, hade i slutändan 2-3 att välja på, ca 2 år senare kunde jag söka 10 jobb och bli erbjuden 3-5 st. Idag söker jag inte ens jobb alls utan det är headhuntande som gäller.

Finns ju förstås en stor problematik att arbetsgivare är så insnöade på seniora personer. Man behöver vara junior en gång i tiden för att bli senior...

Uppenbarligen fungerar företagens taktik, annars skulle de ha upphört med den för länge sedan.
Citera
2024-10-17, 17:44
Medlem
Citat:
Vi kan börja med att avskaffa partistödet så att diverse nyliberala fanatiker i ungdomsförbunden får skaffa riktiga jobb.

Har svårt att tänka mig att speciellt många ungdomsförbundare lever på partistödspengar? Många är väl studenter och har politik som fritidsyssla.
Citera
2024-10-17, 18:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Oj!

Vad tror du det var som gjorde skillnaden när du till slut fick anställning? Jag menar, varför var det just de 2-3 av 300 sökta jobb som var villiga att anställa dig?
Citera
2024-10-17, 18:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Ny dag, nytt snyftande.
Japp, ny dag, och du gnäller återigen. Att du kritiserar andra för att "snyfta" är som ett apotek som kritiserar ett sjukhus för att det luktar medicin.

Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/hun...rar-i-hog-takt

Citat:

Vilka länder då?

Det här kanske kommer som en chock för dig, men det finns ingenjörsutbildningar i de flesta länder i världen!

Citat:
Varför skulle de erbjuda sommarjobb och timjobb om de inte har något behov av folk med såna jobb?

Citat:
Den som är en bra ingenjör är inte nödvändigtvis en bra säljare, och vice versa.

Citat:
Ja, tydligen, för du tar ta mig tusan inte ansvar för någonting i ditt liv. Bara ett evinnerligt gnällande om att allt är andras fel och att de ska "ta ansvar," men själv skulle du hellre bli grillad över en öppen eld än att ens överväga att ta ansvar för något.
Citera
2024-10-18, 07:58
Medlem
Citat:
Japp, ny dag, och du gnäller återigen. Att du kritiserar andra för att "snyfta" är som ett apotek som kritiserar ett sjukhus för att det luktar medicin.

Du menar ungefär som företagen kräver, kräver, kräver, kräver, kräver och kräver för att därefter vika sig som korthus när det ställs krav tillbaka.

Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/hun...rar-i-hog-takt

Och vad bevisar den här atikeln?

Citat:
Det här kanske kommer som en chock för dig, men det finns ingenjörsutbildningar i de flesta länder i världen!

Du läste inte länken eller hur? Det handlade om att det var en global försämring i PISA-resultaten, men det är ju rätt uppenbart att för arbetskraftsinvandringsfanatikerna så är PISA bara relevant när det ska användas för att kasta skit på Sverige. När Indien, Pakistan och Bangladesh presterar ännu sämre och det kasta tveksamheter över den faktiska kompetensen hos "kompetens"invandrarna därifrån så finns det alltid en miljon ursäkter och bortförklaringar.

Citat:
Varför skulle de erbjuda sommarjobb och timjobb om de inte har något behov av folk med såna jobb?

För att det är så man blir en attraktiv arbetsgivare, men jag har förstått att i din värld så ska företagen få bete sig som bortskämda 5-åringar.

Citat:
Den som är en bra ingenjör är inte nödvändigtvis en bra säljare, och vice versa.

Det här var nog den lamaste ursäkt jag någonsin har läst.

Citat:
Ja, tydligen, för du tar ta mig tusan inte ansvar för någonting i ditt liv. Bara ett evinnerligt gnällande om att allt är andras fel och att de ska "ta ansvar," men själv skulle du hellre bli grillad över en öppen eld än att ens överväga att ta ansvar för något.
Jag har tagit ansvar, jag skaffade utbildningarna som företagen lovade skulle vara jätteefterfrågade. Jag fick bra betyg. Det slutade med absolut 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in