Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-17, 01:10
Medlem
DaddyCool64s avatar
Grymt jobbat Linus!
Citera
2024-10-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linusdunkers
Det är sant att utöver själva beskattningen och de påtvingade rätts-processerna som tagit närmare 8 år av mitt liv så är timingen verkligen hemsk. Jag hade ett framgångsrikt bolag, Dunkers IT AB, som på bara två år byggde upp fyra stora anläggningar för mining, hade som mest 12 personer avlönade och hade ett antal projekt på gång samtidigt. Både inom krypto och utanför krypto. Bolaget värderades 2018 till närmare 40 miljoner kronor och hade en omsättning på ca 10-20 miljoner 2018 och 2019. Vi hade nära samarbete med Svenska Kraftnät, Vattenfall och VME angående frekvensstyrning, uppvärmning med portabla mining-containrar och produktion av fjärrvärme. Vi hade planer på att expandera och flera intressanta samarbeten på gång. Under slutet av 2019 så kom beslutet från Skatteverket att Dunkers IT ansågs bedriva en finansiell verksamhet genom att "skapa pengar". Vi drev serverhallar som hyrde ut serverkapacitet och beräkningskraft. Våra kunder kontrollerade själva vad kraften skulle användas till. Men eftersom jag redan befann mig i rättsliga processer så klarade min ekonomi inte av ytterligare en process mot skatteverket. Möjligheten att överklaga beslutet gick ut nu i september 2024 eftersom det nu gått 5 år. Flera andra företag i liknande situation har sagt att det inte är värt att överklaga och jag håller med. Det var bara att kasta in handduken under slutet av 2019 och försätta bolaget i konkurs.

Vad jag ville ha sagt med detta är att Dunkers IT investerat miljoner i att bygga upp dessa fyra anläggningar 2016-2019 och vi skulle precis börja skörda frukterna av det hårda arbetet och de stora investeringarna. Istället blev det en konkurs där utrustning auktionerades ut för småpengar och fullständig kapital-förstöring.

Alla anställda blev arbetslösa och Dunkers IT som sista året betalade 1-2 miljoner i skatt gick i graven. Fråga mig inte hur fler arbetslösa och mindre skatteintäkter har bidragit till svensk ekonomi.

Under slutet av 2018 tvingades jag sälja mina sista bitcoin för att betala skatt på de påhittade vinsterna. Det var ca 35 bitcoin och bitcoin-priset låg på ca 3-4k USD. Det motsvarade då 1,4 miljoner kronor. Idag skulle det ha varit värt närmare 23 miljoner kronor.

Jag betalade ca 4,2 miljoner i skatt totalt vid årsskiftet 2018-2019. Det i sig var mer än jag tjänat på bitcoin totalt 2014-2019, alltså betalade jag mer än 100% skatt redan då. Ca 1,2 miljoner av detta var blancolån som, till skillnad från skatteskulder, aldrig skrivs av. Enda sättet att bli helt skuldfri är därför skuldsanering.

Jag är egentligen inte bitter för att jag sitter med mångmiljon-belopp i skulder istället för att vara miljonär. Det handlar om förlorade möjligheter. Dunkers IT hade enorm potential och många samtidiga häftiga projekt. Vi hade blivit första Azure Stacks server-hall i Sverige. Vi var först ut i Sverige med frekvensstyrning från Svenska Kraftnät. Vi var först med att bygga mining-containrar i Sverige. Vi utvecklade en programvara för "Remote IT forentics" och flera andra spännande projekt. Vi hade svängrum och möjlighet att investera och satsa i olika projekt. Det är dessa möjligheter som jag kan känna mig bitter för att de togs bort, att de ryckte undan mattan mitt under pågående expansion.

Nu försöker jag, vid sidan av min anställning, förverkliga ETT projekt som otroligt nog överlevt ett antal konkurser. ZettaCubes. Det är ett pussel som jag själv uppfunnit och sökt patent på i många länder. Det är redan godkänt patent i Sverige, USA och Sydafrika.
I ett tidigare skede betraktade du denna potentiellt framgångsrika företagsamhet som en hobbyverksamhet? Men hur då? Gränsen för hobby går vid 24k.
Citera
2024-10-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Har du jobb och tjänar någonting överhuvudtaget eller är allt totalt förstört?

Jag jobbar åt ett svenskt konsultbolag och är uthyrd till en kund på ett års kontrakt. Jobbar som applikationskonsult och supportkonsult. Har alltid jobbat inom IT. Får ut ca 8-9 tusen per månad på kontot. Det är verkligen inget lyxliv, men det fungerar. Hoppas bli beviljad skuldsanering förr eller senare så att jag kan börja om från 0.

Nästa stora avgörande datum är 25e oktober (eller snarare måndagen efter, 28e) för att veta säkert om den frikännande domen överklagas eller inte. Om beslutet inte överklagas så vinner domen laga kraft och jag kan släppa oron och stressen över hela den processen. Vore skönt att kunna gå vidare i livet. Det har blivit lite "put on hold" senaste 8 åren.
Citera
2024-10-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
I ett tidigare skede betraktade du denna potentiellt framgångsrika företagsamhet som en hobbyverksamhet? Men hur då? Gränsen för hobby går vid 24k.

Den framgångsrika företagsamheten startade 2016 i aktiebolaget Dunkers IT AB som också var med i revisionen och godkändes helt utan anmärkning.

Det som handlade om hobbyverksamhet avsåg 2014 och 2015 då några få mining-enheter kördes i ett källarförråd med en 10A säkring. Helt enligt Skatteverkets egna vägledning som fortfarande finns att läsa på denna sida: https://www4.skatteverket.se/rattsli....5/338713.html

Inkomst från mining av bitcoin och andra virtuella valutor beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) för en fysisk person, men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet.
Skatteverkets uppfattning är att mining av bitcoin vanligen bedrivs i sådan omfattning och med sådan utrustning att vinst normalt inte kan anses vara möjlig att nå. Mining av bitcoin betraktas därför normalt som hobbyverksamhet.
Ett underskott i hobbyverksamhet kan sparas i fem år för att kvittas mot senare överskott.
Citera
2024-10-19, 00:03
Medlem
EgoistNs avatar
Hmmm..
Lider med dig, Linus. Samtidigt som jag VET att jag aldrig någonsin kommer att nyttja mina Bitcoin som skattskyldig i Sverige.
Citera
2024-10-19, 08:30
Medlem
Citat:
ÄNTLIGEN!
Äntligen fick jag gehör för att jag faktiskt gjort allt jag kunnat för att göra rätt. Det är också detta som till stor del ligger till grund för frikännandet. Åklagaren har inte kunnat bevisa att det funnits uppsåt, vilket är en självklarhet för mig att det inte funnits men som tingsrätten ansåg att det var styrkt. Utöver det så bekräftar man i domen också att jag var ett pilot-projekt eller pilot-fall vilket också känns som en upprättelse eftersom Kisterud (skatteverkets talesperson) och andra slagit ifrån sig dessa anklagelser tidigare vilket nu både skatterevisorn (i tingsrätten) och handläggaren (i hovrätten) vittnat om. Under dessa vittnesmål så framkom det även att syftet med att inleda revisionen mot mig var delvis för att "lära sig mer om bitcoin".

Ekonomiskt så har beslutet från hovrätten ingen direkt betydelse och jag ser ingen direkt möjlighet att begära skadestånd eller liknande heller. Jag har mina skulder och det enda sättet att komma till rätta med dem är att ansöka om skuldsanering, gång på gång, tills jag förhoppningsvis får det beviljat.

Tack för ert stöd här på flashback, inte den plattform jag förväntade mig ett sånt stort stöd.

Grattis till frikännandet!

Fråga: innebär detta att skatten de begärde var rätt, men att du inte hade straffrättsligt ansvar för felaktigt redovisade vinster då du saknade uppsåt?
Citera
2024-10-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Grattis till frikännandet!

Fråga: innebär detta att skatten de begärde var rätt, men att du inte hade straffrättsligt ansvar för felaktigt redovisade vinster då du saknade uppsåt?

Ungefär. Vilket inkomstslag Skatteverket valde att beskatta mina intäkter som och vilka kostnader jag fick avdrag för och inte samt skattetillägg för de år som inte överlämnades till åklagare hanterades helt i förvaltningsdomstolarna. Där förlorade jag hela vägen och fick avvisat prövningstillstånd av HFD. Därmed finns det inget mer att göra kring den skattesmällen på närmare 14 miljoner totalt. Merparten av den skattesmällen ligger hos kronofogden eftersom jag aldrig haft dem pengarna. Det är effekten av att jag tvingas skatta på omsättning istället för vinst då de nekat avdrag för inköp av bitcoin. Tillsammans med beskattning som näring istället för kapital och att man påfört skattetillägg så landade skatten på helt extrema belopp som motsvarar ungefär 300% skatt på den faktiska vinsten.

Det enda som tingsrätten och hovrätten har att ta ställning till som rör pengar är skattetillägg för de år som de påstådda brotten avser. Eftersom det är olagligt med dubbel bestraffning så har Skatteverket och förvaltningsdomstolarna inte påfört skattetillägg för 2015-2016. Det hanteras därför av brottsdomstolarna istället.

Min teori om varför man valde att inte ändra på beloppen i Hovrätten trots att även åklagaren gått med på betydligt större avdrag för kontanta inköp och andra kostnader, är att det skulle kräva en del arbete. Jag har inkommit med underlag och sammanställningar som påvisar att jag gick med förlust sett till perioden 2014-2015 i sin helhet. Att validera mina påståenden hade varit ett betungande jobb och eftersom man ändå frikänner mig på samtliga åtalspunkter på grund av bristande uppsåt så finner man inga skäl att lägga tid och resurser på att utreda mina faktiska vinster och förluster under åren 2014-2016. En brottsdomstol kan enbart besluta om beloppet för skattetillägg, de kan inte påverka besluten om skatt som fattats i förvaltningsdomstol. Därmed har det inte någon större betydelse för mig heller. Om jag har 10 miljoner eller 12 miljoner i skuld hos kronofogden gör ingen skillnad. Det är oavsett mer än man kan betala av under en livstid. Att vänta in att skulder skrivs av eller hoppas på beviljad skuldsanering är oavsett enda vägen framåt.
Citera
2024-10-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ungefär. Vilket inkomstslag Skatteverket valde att beskatta mina intäkter som och vilka kostnader jag fick avdrag för och inte samt skattetillägg för de år som inte överlämnades till åklagare hanterades helt i förvaltningsdomstolarna. Där förlorade jag hela vägen och fick avvisat prövningstillstånd av HFD. Därmed finns det inget mer att göra kring den skattesmällen på närmare 14 miljoner totalt. Merparten av den skattesmällen ligger hos kronofogden eftersom jag aldrig haft dem pengarna. Det är effekten av att jag tvingas skatta på omsättning istället för vinst då de nekat avdrag för inköp av bitcoin. Tillsammans med beskattning som näring istället för kapital och att man påfört skattetillägg så landade skatten på helt extrema belopp som motsvarar ungefär 300% skatt på den faktiska vinsten.

Det enda som tingsrätten och hovrätten har att ta ställning till som rör pengar är skattetillägg för de år som de påstådda brotten avser. Eftersom det är olagligt med dubbel bestraffning så har Skatteverket och förvaltningsdomstolarna inte påfört skattetillägg för 2015-2016. Det hanteras därför av brottsdomstolarna istället.

Min teori om varför man valde att inte ändra på beloppen i Hovrätten trots att även åklagaren gått med på betydligt större avdrag för kontanta inköp och andra kostnader, är att det skulle kräva en del arbete. Jag har inkommit med underlag och sammanställningar som påvisar att jag gick med förlust sett till perioden 2014-2015 i sin helhet. Att validera mina påståenden hade varit ett betungande jobb och eftersom man ändå frikänner mig på samtliga åtalspunkter på grund av bristande uppsåt så finner man inga skäl att lägga tid och resurser på att utreda mina faktiska vinster och förluster under åren 2014-2016. En brottsdomstol kan enbart besluta om beloppet för skattetillägg, de kan inte påverka besluten om skatt som fattats i förvaltningsdomstol. Därmed har det inte någon större betydelse för mig heller. Om jag har 10 miljoner eller 12 miljoner i skuld hos kronofogden gör ingen skillnad. Det är oavsett mer än man kan betala av under en livstid. Att vänta in att skulder skrivs av eller hoppas på beviljad skuldsanering är oavsett enda vägen framåt.

Tack för snabbt, bra och tydligt svar!
Citera
2024-11-06, 06:46
Medlem
Citat:
Nästa stora avgörande datum är 25e oktober (eller snarare måndagen efter, 28e) för att veta säkert om den frikännande domen överklagas eller inte. Om beslutet inte överklagas så vinner domen laga kraft och jag kan släppa oron och stressen över hela den processen. Vore skönt att kunna gå vidare i livet. Det har blivit lite "put on hold" senaste 8 åren.
Blev det överklagat?
Citera
Igår, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Blev det överklagat?

Domen överklagades inte och har därmed vunnit laga kraft!

Även om det inte haft någon som helst påverkan på mina skulder så är det en enorm lättnad och en stor vinst för mig att slippa hamna i registret med de påföljder de haft. Framförallt att inte behöva sitta i fängelse. Jag vill kunna fortsätta jobba och nu kan jag det, ska precis skriva kontrakt på fortsatt uppdrag för 2025. Känns skönt att ha lite mer kontroll över sin vardag även om skulderna hos kronofogden och inkasso-bolagen fortsätter växa varje månad på grund av räntan. Har skickat in ansökan om skuldsanering nu igen, andra försöket. Inom 10 månader borde det komma ett beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in