Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-19, 08:05
Medlem
Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett hus frn 1970 dr vi till och frn har avloppslukt i badrummet p nedervningen. Beror detta p dliga rr och skulle det avhjlpas av relining? Vi har endast problem p nedervningen, r det mjligt att bara relina dr fr att f ned kostnaden?
Senast redigerad av Swampert 2024-10-19 kl. 08:08.
Citera
2024-10-19, 08:23
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampert
Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett hus frn 1970 dr vi till och frn har avloppslukt i badrummet p nedervningen. Beror detta p dliga rr och skulle det avhjlpas av relining? Vi har endast problem p nedervningen, r det mjligt att bara relina dr fr att f ned kostnaden?
Lter mer som problem med nt vattenls.
Citera
2024-10-19, 08:43
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Lter mer som problem med nt vattenls.

Ja, jag r ingen expert men om vi inte anvnder ett badkar p lnge s torkar vattnet i lset ut och s fr man in lukt frn avloppet. Jag brukar bara hlla p lite vatten i brunnen d. Bsta r vl om du lokaliserar var det luktar ifrn frst.
Citera
2024-10-19, 09:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
En skvtt matolja minskar avdunstningen frn vattenls dr det inte spolas vatten regelbundet.
Citera
2024-10-19, 09:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!

Relining lr vara att skjuta ver mlet.

Det handlar med all skerhet bara om en torr packning eller ett torrt vattenls.
Citera
2024-10-19, 10:33
Medlem
Ni verkar alla vara verens om att det r ett torrt vattenls och det har varit vr tanke ocks. Problemet r att lukten inte direkt frsvinner om man spolar vatten i alla avlopp i det badrummet. Med det sagt s luktar det inte alltid, men vldigt ofta
Citera
2024-10-19, 11:12
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ni verkar alla vara verens om att det r ett torrt vattenls och det har varit vr tanke ocks. Problemet r att lukten inte direkt frsvinner om man spolar vatten i alla avlopp i det badrummet. Med det sagt s luktar det inte alltid, men vldigt ofta
Anvnds badrummet dagligen?
r det mjligt att det finns ngot sug som drar ur vattnet ur vattenlsen?
Citera
2024-10-19, 12:12
Medlem
Kolwezi-Nisses avatar
Kan ju ven kolla om det r fullt med skit i vattenlset.
Jag bor ocks i ett hus frn 70-taletoch hade oangenm lukt i badrummet.
Jag bytte handfat i badrummet nyligen och fann nr jag ppnade vattenlset, hr, fett och en massa annan skit. Tror inte det var rengjort p 30 r eller s...

Installerade ett nytt vattenls med nya handfatet och helt pltsligt var lukten borta.
Citera
2024-10-19, 12:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Om ni redan konstaterat att vattenlsen inte r problemet, skulle jag i frsta hand kolla avluftningen till avloppet (att den inte r igensatt) s att det inte r den som orsakar att lukten kommer.
Nr man spolar en toalett s behver mngden vatten byta plats med den luft som finns i avloppsrren, drfr finns en "ventilation" som kan slppa in eller ut luft frn avloppsrren.

Har ni eget avlopp med infiltrationsanlggning, s skulle jag nog anlita ett fretag med spolbil/sugbil som fr komma och spola ren infiltrationen och samtliga avloppsledningar, fr att drefter kolla alla ledningar med kamera.
D vet ni i vilket skick anlggningen r och kan lttare bedma om en relining (eller byte av ngra avloppsrr) behvs och vilken tgrd som r lmplig.
Att spola ren en infiltration (spridningsrren) r en frebyggande tgrd som kan lna sig innan kommunens miljvrdsenhet kommer och inspekterar anlggningen, vilket mnga kommuner gr nu, d man slipper f anlggningen utdmd och f krav att att anlgga en ny eller ansluta till kommunalt avlopp.

I vilket fall, s skulle jag nog kpa en filmning av rren av en firma som INTE UTFR RELINING (eller tminstone inte hrt marknadsfr det) innan jag nappar p ngot erbjudande frn ngon som marknadsfr relining...
Citera
2024-10-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Anvnds badrummet dagligen?
r det mjligt att det finns ngot sug som drar ur vattnet ur vattenlsen?

Nej, det anvnds inte dagligen. Men nr det luktar illa brukar jag spola i alla kranar/toalett utan att det frsvinner. Jag har ven legat med nsan vid alla avlopp utan att frst vart lukten kommer ifrn 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Kolwezi-Nisse
Kan ju ven kolla om det r fullt med skit i vattenlset.
Jag bor ocks i ett hus frn 70-taletoch hade oangenm lukt i badrummet.
Jag bytte handfat i badrummet nyligen och fann nr jag ppnade vattenlset, hr, fett och en massa annan skit. Tror inte det var rengjort p 30 r eller s...

Installerade ett nytt vattenls med nya handfatet och helt pltsligt var lukten borta.

Ja, det kanske skulle vara vrt att testa byta ut allt snt.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Om ni redan konstaterat att vattenlsen inte r problemet, skulle jag i frsta hand kolla avluftningen till avloppet (att den inte r igensatt) s att det inte r den som orsakar att lukten kommer.
Nr man spolar en toalett s behver mngden vatten byta plats med den luft som finns i avloppsrren, drfr finns en "ventilation" som kan slppa in eller ut luft frn avloppsrren.

Har ni eget avlopp med infiltrationsanlggning, s skulle jag nog anlita ett fretag med spolbil/sugbil som fr komma och spola ren infiltrationen och samtliga avloppsledningar, fr att drefter kolla alla ledningar med kamera.
D vet ni i vilket skick anlggningen r och kan lttare bedma om en relining (eller byte av ngra avloppsrr) behvs och vilken tgrd som r lmplig.
Att spola ren en infiltration (spridningsrren) r en frebyggande tgrd som kan lna sig innan kommunens miljvrdsenhet kommer och inspekterar anlggningen, vilket mnga kommuner gr nu, d man slipper f anlggningen utdmd och f krav att att anlgga en ny eller ansluta till kommunalt avlopp.

I vilket fall, s skulle jag nog kpa en filmning av rren av en firma som INTE UTFR RELINING (eller tminstone inte hrt marknadsfr det) innan jag nappar p ngot erbjudande frn ngon som marknadsfr relining...

Tack, ska kolla p detta. Jag har tnkt ta hit en firma som filmar, som inte relinar fr de kommer ju alltid hitta en anledning, men just nu r det rtt knapert efter inflytt. Tnkte vnta tills vi har rd med relining innan vi faktiskt tar hit nn
Citera
2024-10-19, 17:47
Medlem
Limma skinkbits avatar
r golvbrunnen korrekt monterad? Om det nyligen har gjorts en flyttstdning, inkl rensning av golvbrunnar, r det inte omjligt att en sdan har hamnat lite fel.
Citera
2024-10-19, 17:56
Medlem
blompissares avatar
Det brukar bero p att vattenlsen r torra eller att det inte r ttt i ngon packning innan vattenlset. Man mste ven rengra vattenls och tillhrande rr regelbundet. Det bildas massa avlagringar som till slut brjar stinka rejlt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in