Citat:
Ursprungligen postat av
Swampert
Ni verkar alla vara verens om att det r ett torrt vattenls och det har varit vr tanke ocks. Problemet r att lukten inte direkt frsvinner om man spolar vatten i alla avlopp i det badrummet. Med det sagt s luktar det inte alltid, men vldigt ofta
Om ni redan konstaterat att vattenlsen inte r problemet, skulle jag i frsta hand kolla avluftningen till avloppet (att den inte r igensatt) s att det inte r den som orsakar att lukten kommer.
Nr man spolar en toalett s behver mngden vatten byta plats med den luft som finns i avloppsrren, drfr finns en "ventilation" som kan slppa in eller ut luft frn avloppsrren.
Har ni eget avlopp med infiltrationsanlggning, s skulle jag nog anlita ett fretag med spolbil/sugbil som fr komma och spola ren infiltrationen och samtliga avloppsledningar, fr att drefter kolla alla ledningar med kamera.
D vet ni i vilket skick anlggningen r och kan lttare bedma om en relining (eller byte av ngra avloppsrr) behvs och vilken tgrd som r lmplig.
Att spola ren en infiltration (spridningsrren) r en frebyggande tgrd som kan lna sig innan kommunens miljvrdsenhet kommer och inspekterar anlggningen, vilket mnga kommuner gr nu, d man slipper f anlggningen utdmd och f krav att att anlgga en ny eller ansluta till kommunalt avlopp.
I vilket fall, s skulle jag nog kpa en filmning av rren av en firma som INTE UTFR RELINING (eller tminstone inte hrt marknadsfr det) innan jag nappar p ngot erbjudande frn ngon som marknadsfr relining...