Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-17, 04:57
Medlem
Kongruensbojds avatar
Och jag undrar om Mats knner lite dligt samvete tminstone fr hur han behandlade Aaron Carter i Hey Princess. Carter begick sjlvmord frra ret efter att han mobbats i sociala medier, bl a fr sitt utseende, under flera r.
Citera
2024-10-21, 10:27
Medlem
Mats Jonsson fortstter p det samiska spret och har i r publicerat seriealbumet "Stinas jojk", om lnga lappflickan Stor-Stina. Inte lst, men noterar att Jonsson d och d lter sig fotograferas i kolt numera (det finns bland annat bilder p hans Facebook-sida). Vi pratar allts om en person som till att brja med inte ens identifierat sig med sin hembygd (trakterna runt Kramfors) som barn, utan tvrtom verkar ha hatat den, vidare bott i Stockholm i nstan hela sitt vuxna liv och hngt runt i kultur- och mediekretsar p Sdermalm. Pltsligt upptcker han att han har samiskt pbr lngt tillbaka och gr all-in som same, under en period d det r ungefr det finaste man kan vara enligt etablissemanget.

Frlt, men vilken sorglig pajas och medlpare. Han r ungefr lika mycket same som en modern vit amerikan som pratar om sitt "native american"-arv och drfr pryder sitt hem med rnfjdrar och skit. Riktiga samer, som pratar samiska och r uppvxta i en samisk milj, borde markera mot den hr typen av fejkfigurer som mest av allt r opportunister och svenskhatare. Mats Jonsson, med sitt frkenaktiga stt och sin lttkrnkthet och politiska korrekthet, har dock inga problem med att anpassa sig till de tongngar som rder hos samiska aktivister idag. De har samma infantila samhllssyn och tendens att krama ur offentlig finansiering hos precis de makter som psts vara s frtryckande. Kanske ses han som en nyttig idiot fr lapparnas sak?
Senast redigerad av Charvet 2024-10-21 kl. 10:35.
Citera
2024-10-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vi pratar allts om en person som till att brja med inte ens identifierat sig med sin hembygd (trakterna runt Kramfors) som barn, utan tvrtom verkar ha hatat den,

Det r vl standard att man som barn/ungdom hatar sin hembygd och drmmer om att ge sig ivg och att man frst som vuxen kan se tillbaka p barndomen och bygden och se dess frdelar i ett lite mer nyktert sken.
Citera
2024-10-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Det r vl standard att man som barn/ungdom hatar sin hembygd och drmmer om att ge sig ivg och att man frst som vuxen kan se tillbaka p barndomen och bygden och se dess frdelar i ett lite mer nyktert sken.

Jag har inga synpunkter p det, det framstr bara som lite lustigt i ljuset av att han nu lajvar same.
Citera
2024-10-26, 09:49
Medlem
Man-At-Armss avatar
D jag har en fbless fr mnniskor som sticker ut gillar jag att Stina blir ett "freak" d hon inte slutar att vxa p grund av onormalt hg produktion av tillvxthormon: Aprop "Stinas jojk".
Citera
2024-11-05, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag gillar Mats Jonssons stil, bde som berttare och som tecknare. Det behver inte vara "snyggt" fr att fylla en funktion, ungefr som en bra text kan gra en lt bra trots att den har en usel melodi.

Jass? Dligt r bra, tycker tydligen du. Sjlv tycker jag att serier ska vara bra tecknade.

Vad r meningen med uselt tecknade serier? Skriv seriemanus eller bcker istllet, ni som ej kan teckna!
Senast redigerad av Friese 2024-11-05 kl. 07:41.
Citera
2024-11-07, 09:12
Medlem
Dligt tecknade serier r ett hn mot alla som lgger ner mycket tid p teckningarna och anstrnger sig fr att det ska bli fint. Att Mats Jonsson och hans serier och liknande serier uppskattas och fr priser r skrmmande!
Citera
2024-11-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Mats Jonsson fortstter p det samiska spret och har i r publicerat seriealbumet "Stinas jojk", om lnga lappflickan Stor-Stina. Inte lst, men noterar att Jonsson d och d lter sig fotograferas i kolt numera (det finns bland annat bilder p hans Facebook-sida). Vi pratar allts om en person som till att brja med inte ens identifierat sig med sin hembygd (trakterna runt Kramfors) som barn, utan tvrtom verkar ha hatat den, vidare bott i Stockholm i nstan hela sitt vuxna liv och hngt runt i kultur- och mediekretsar p Sdermalm. Pltsligt upptcker han att han har samiskt pbr lngt tillbaka och gr all-in som same, under en period d det r ungefr det finaste man kan vara enligt etablissemanget.

Frlt, men vilken sorglig pajas och medlpare. Han r ungefr lika mycket same som en modern vit amerikan som pratar om sitt "native american"-arv och drfr pryder sitt hem med rnfjdrar och skit. Riktiga samer, som pratar samiska och r uppvxta i en samisk milj, borde markera mot den hr typen av fejkfigurer som mest av allt r opportunister och svenskhatare. Mats Jonsson, med sitt frkenaktiga stt och sin lttkrnkthet och politiska korrekthet, har dock inga problem med att anpassa sig till de tongngar som rder hos samiska aktivister idag. De har samma infantila samhllssyn och tendens att krama ur offentlig finansiering hos precis de makter som psts vara s frtryckande. Kanske ses han som en nyttig idiot fr lapparnas sak?
Farfar inte s lngt?
Citera
2024-11-08, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Farfar inte s lngt?

Med tanke p hur andra halvan av 1900-talet sg ut r det antagligen vldigt avlgset, speciellt eftersom han aldrig verkar ha haft ngon anknytning till kulturen fre han pltsligt hittade guldgruvan i slkttrdet p senare tid.

Jag har sjlv en morfars mor som var skogssame men det var fre min tid och min morfar gjorde aldrig ngra som helst ansprk p en samisk kultur. Det Mats Jonsson hller p med r verkligen det som annars lttvindigt kallas cultural appropiation.
Citera
2024-11-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant
Med tanke p hur andra halvan av 1900-talet sg ut r det antagligen vldigt avlgset, speciellt eftersom han aldrig verkar ha haft ngon anknytning till kulturen fre han pltsligt hittade guldgruvan i slkttrdet p senare tid.

Jag har sjlv en morfars mor som var skogssame men det var fre min tid och min morfar gjorde aldrig ngra som helst ansprk p en samisk kultur. Det Mats Jonsson hller p med r verkligen det som annars lttvindigt kallas cultural appropiation.

Hur vet du att det inte var sant med farfar? Jag har lst serien men minns inte alla detaljer. Annars kan man vl f intressera sig fr samer utan att ha slkt. Eller intressera sig fr tidigare frfder. Om det r sant att han gr kldd i samedrkt r det inget man tjnar pengar p. Hade inte nr han pratade p ett bibliotek.
Citera
2024-11-08, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant

Fr vrigt heter boken "Nr vi var samer". Sger att ngot gtt frlorat.
Citera
2024-11-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hur vet du att det inte var sant med farfar? Jag har lst serien men minns inte alla detaljer. Annars kan man vl f intressera sig fr samer utan att ha slkt. Eller intressera sig fr tidigare frfder. Om det r sant att han gr kldd i samedrkt r det inget man tjnar pengar p. Hade inte nr han pratade p ett bibliotek.

Beror nog mest p att kolten r lite mer ett hgtidsplagg, de flesta samer br den bara p hgtider, brllop, begravningar andra strre tillstllningar. Ungefr samma som majoriteten har som relation till kostymen. S att han har den nr han blir doktor p Mittuniversitetet men inte random biblioteksfrelsning r inte s konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in