Citat:
Ursprungligen postat av
Psykpatient33
Det r typ byggt fr att det ska bli s. Med sjlvinitiering och decentralisering och en jttestor samling texter, zines, ritualbcker, bilder, videos, som folk fastnar i och lser och lser.. avsiktligt inte berttar om det r O9A eller inte, de har liksom monopoliserat den hr aspekten av mnskligheten genom att skapa s mycket material, s allting som r p det hr sttet "r O9A". O9A r liksom bara en id, kultur, zines, etstetik, memes.. Det var tempel och snt frr i tiden, men det r inte det lngre.
Jag tror de tog inspiration frn Grant Morrisson, Genesis P. Orrige, och s vidare, de var ju samtida, p samma plats, med tanken att skapa en kultur och pverka genom den. Inte agera direkt sjlva utan skapa mytbildning, lure, en stor kropp texter som lore-nrdar fastnar i och sprider vidare.. det r medvetet s? Chockfaktorn och att vi pratar om det hr p flashback r en del av det, fler och fler fr hra om det.
Om man vill ta bort glamouren och den lockande mystiken s mste man brja kalla det fr nt annat, ngot torrt och nedvrderande/frnsttande, men utan att ljuga nd korrekt och informativt benmna det. Frslag: "Ntpsykopati."
Du r inte ensam om att dra slutsatsen om att propagandamaterialet som genereras av de hr grupperna handlar mer om estetik och fr att skapa mytbildning:
Citat:
.
The guide doesnt hide what it is and the first tactic shared is titled Just Terror Tactics Truck Attacks. This phraseology as well as the description of the ideal vehicle and how to acquire it is borrowed directly from ISISs Publication Rumiyah, issues #3 and 9. The second tactic described is how to carry out an attack with a bladed or blunt weapon. These are items that are easy to obtain and an attack tactic that a minor could easily leverage. They do also suggest carrying out a mass shooting or a terrorist attack, but do not provide instructions on how to do so.
[...]
The quality of the instructional manuals are poor and borrow heavily from existing instructional material found in Rumsiyah, the Anarchist Cook Book, IRA Green Book, as well as common instructional material about making poisons.
[...]
More than anything the NLM instructional guides serve to fill an aesthetic function, as well as a cultural ploy, whereby the creation of instructional material is whats expected from a terrifying terrorist
Samtidigt tnker jag att det kanske inte r en slump att bitar av ISIS manualer anvnds. De r vl ett av mnga exempel p hur en grupp ska bedriva asymmetriskt motstnd mot vermktiga fiender i form av statsapparater med omfattande vervakning, och det fr mig att tnka att det kanske r shr organiserat motstnd ser ut och kommer se ut i vst under det 21a rhundradets frsta halva. Fokus ligger p decentraliserade ntverk som inte med ltthet lter sig utplnas, och vars frmga ligger i att sprida terror och propaganda. Om det inte kan se ut p ngot annat stt, s kan det inte avfrdas som hot fr att det inte uppfyller vra frvntningar p vad en fiende ska vara.
Jag hller ocks med om att inte elda p glamour och mystik (ven om jag ska erknna att jag har en bjelse fr det fantastiska och fr hlla mig lite), men att jag inte tror att "ntpsykopati" r rtt, d det ger oss andra mer distans till de hr mnniskorna n vi behver och frtjnar, samt att det missar vad som verkar vara en dynamik dr offer i ngon mn blir frvare. Det hr r manipulativa grupper/sekter, och vi ska inte verskatta vr egen och andras frmga att st ver sdant. Srskilt inte nr det i mnga av de hr fallen rr sig om barn.