Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 01:12
  #49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Som jag tolkar det vill TS ha en bil ny med en sugsexa (helst rak?) som inte kostar en miljon kronor.

Det finns inga nya bilar med sexor utan turbo eller hybridlösning till salu i Sverige. Hittar inte en enda.

Finns någon enstaka F-150, Chevrolet Express, Dodge RAM och kanske en Lexus ES 300(?) - men den kan eventuellt vara en hybrid.

Jag själv gillar the golden age of europeiska sexor, allt från Volvos legendariska B6304F (3.0 rak sexa som fanns i 960, S90 och S80 i 2.9-utförande) till tyskarnas förmåga att knöka in både en V6a och V8a i Audi A4 B6/B7. Alla bilmodeller med en gnutta självrespekt hade en sexa runt millenieskiftet, ta t ex S80, Saab 9-2/9-5 (tror jag hade en GM-sexa?), Audi A3/A4/A6/A8, BMW 3-/5-/X3/X5, Merca hade fler sexor än fyror i utbudet, Citroën C5/C6, Peugeot 406/407/607, Renault Vel Satis/Espacé, Alfa, VW Golf/Passat, Toyota Camry och så vidare och så vidare...

En sexa var en sexa, det betydde något då. Idag är det lite mer själlöst, det är fruktansvärt kul med turbo och andra finesser - men en helt vanlig smooth sexa hade sin charm den med.

Precis! Det är exakt det jag menar. Det gick att få sexor i princip vilka bilar som helst på den tiden. Till rimliga pengar dessutom. Ljudet var något speciellt. Lätt diskret, dovt muller, redan när man backade ut "vrålåket" från garaget. Visst, alla hade inte hysteriskt med kraft, men det var aldrig avsikten. Däremot hade de alla en mycket fin motorgång, härligt diskret muller men faktiskt också kraft tillräckligt att rasta de flesta svenssonbilar som vid den tiden oftast bara hade fyror utan turbo, inkl en och annan GTI-bil. SAABs sexor hade jag nästan glömt bort, men minns dem nu. Vill minnas att 9-5an med 3,0an med turbo bara på ena cylinderbanken gick jävligt bra, lät fint gjorde den också och avgastoner som man innan aldrig hade förknippat med en SAAB.
Fanns ju tom i "glidar-bussar" som Chevrolet Transport, Chrysler Voyager m.fl.
Citera
Idag, 01:16
  #50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Konstruktioner/versioner kommer och går. Du får helt enkelt välja ett annat motoralternativ, eller en begagnad BMW, Mercedes, Ford eller dylikt som har en sugsexa.

Man måste kolla på så jävla gammal för att hitta det numera. Vill minnas att BMW la ned konceptet helt 2011 och då med sin N53a som inte lät jätteroligt på låga varv. Dessutom en hel del bekymmer med insprutare som satt direkt i toppen som Volvos gamla GDI-motorer. Allt för att spara bränsle...
Känns lite som att riktiga BMW-sexan var M54an men då tror jag vi pratar produktionsstopp år 2005. Snart 20 år sedan nu.
Citera
Idag, 01:17
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Vad är det han efterfrågar då? Han säger ju själv att han vill ha kul. Hur kul är det att köra runt med ett 15 år gammalt härke? Att sedan ursäkta sig med att "turbon slår sönder ljudet" och "ergonomin är sämre" samt "ljudisolering känns sådär" i moderna bilar visar bara att TS inte vet vad han pratar om.

Det kan marknaden erbjuda, men sugmotorer byggs inte längre i det segmentet eftersom antalet kunder som vill ha det är så litet. Kunderna vill ha roliga, lättkörda, bränslesnåla bilar med mycket teknik, effekt och lyxig känsla. Det är det som moderna bilar levererar i motsats till dom härken som du talar om.

TS nämner att dagens nybilsmarknad (inte gamla härken) inte kan erbjuda det som efterfrågas (där bla en sexcylindrig sugmotor står högst på önskelistan i kombination med rimlig prissättning).

Du nämner därefter ordagrant "det kan marknaden erbjuda" följt av "men sugmotorer byggs inte längre i det segmentet...". Vilket styrker den bild TS målar upp.

Är helt inne på TS linje. Hoppas du hittar en lämplig vagn att konnässöråka i framledes. =))
__________________
Senast redigerad av Gemini_ Idag kl. 01:33.
Citera
Idag, 01:27
  #52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Exakt! Sexan var oft top of the line och kunde innebära komfortabel milslukare eller mysigt mullrande prestandavagn (tänk VR6) Idag är det laddhybrider för hela slanten där det t.o.m kan vara svårt att få fram vettiga fakta om den stackars 1,5L spisen man hinkat i en alldeles för stor och tung suv-sugga. Det viktiga är att man kan köra 16KILOMETER BARA PÅ EL!. Jag skyller på det nya kvinnodominerade samhället där allt man som man tycker är kul ska förbjudas.

Allt för att spara bränsle och du fångar precis det jag menar.
I instegsmodellerna är det motorer på 1-1,5 liter i alldeles för stora och tunga bilar. Ibland är det även bara 3-cylindrar och motorljudet påminner väl mest om en åkgräsklippare.
Själv skyller jag på EU och deras regleringar som gör att biltillverkare behöver betala straffskatter utifrån vad snittet av deras bilar släpper ut ifråga om C02 baserat på deras snittförsäljning.

Att det idag säljs små skitmotorer istället för sexor i familje-SUVarna beror egentligen inte på att kunderna kräver det, utan på skatter och regleringar. En hederlig treliterssexa i familjekombin skulle väl betyda en årsskatt på 25 papp om året i och med malussystemet. När samma bil levereras med 1,4 litersmaskin med turbo och elmotor som gör att man kommer 3 mil på el halkar skatten ned till 360 kr om året. En nätt besparing på 2 tkr/mån och det är tillräckligt för att göra det svårsålt med törstigare motorer. Vi kan gilla det , eller hata det. Jag är mer det senare.
Citera
Idag, 01:46
  #53
Medlem
IMBILDENs avatar
Kanske inte världens snabbaste, men den hade karaktär... BMW 535i

https://www.youtube.com/watch?v=EJOLTXl3Hi4

Idag låter det så här i motsvarande bil, BMW 530E Hur kul är det???

https://www.youtube.com/watch?v=uGSTkiC6Pu8

För ett motoröra som mig känns det helt klart deprimerande. Spelar ingen roll om elen skjuter på och även är något snabbare, men jag saknar känslan av the oldschool!
Citera
Idag, 02:02
  #54
Medlem
Pungsvings avatar
Bilen ska transportera dig från a till b. Man kan inte ha kul i en bil medan man transporteras från a till b. Köp bilen med bekvämaste sätet.
Citera
Idag, 02:47
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Ja, självklart ger jag uttryck för vad JAG tycker. Det enda som blivit bättre idag jämfört med för 15-20 år sedan är lägre bränsleförbrukning. Allt till priset av tråkigare bilar med allt mindre upplevelse och karaktär.

Ja elektrisk servostyrning tex dödar ju känslan. Och nuförtiden har bilar för hög ofjädrad vikt pga stora hjul bromsar och det förstör också känslan. Knappt finns manuell växellåda heller kvar. För tunga och proppat med onödiga gadgets helt enkelt.
Citera
Idag, 03:37
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Du kan få en sexa i vilken BMW-modell du än väljer, snudd på. Det är bara att välja. Skall du ha en kul bil i 5-serien är det i princip bara M5 som gäller. En 240 eller M2 hade jag tagit om det var kul jag ville ha.

Bilar är betydligt roligare nu än förut, tycker jag, men om du vill ha en stor familjebil så blir det mer pengar om du samtidigt skall ha lite kul.


En god vän har en 2024 Bmw 530 med M sport packet och den var rolig att köra. Behöver inte vara Sexa eller en M5.
Citera
Idag, 05:34
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Bilen ska transportera dig från a till b. Man kan inte ha kul i en bil medan man transporteras från a till b. Köp bilen med bekvämaste sätet.

Det finns bilar du inväntar döden i likt V70 men även annat om du öppnar ögonen som får dig att dra på smilbanden även vid rödljuset.
Citera
Idag, 06:09
  #58
Medlem
Facades avatar
Dagens alla bilar ser likadana ut.
Identitetslösa förutom några få exemplar.
Färg? Nej den är vit.
Jag vill ha en normal sedan. Nej du får en skit liten fjantig SUV som är mindre än en Golf 2a. Men den heter något med ”sport” i namnet!

Håller med TS. Dagens nya bilar är riktigt kassa. Finns ytterst få intressanta inom sektorn vanliga bilar.
Citera
Idag, 07:57
  #59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Dagens alla bilar ser likadana ut.
Identitetslösa förutom några få exemplar.
Färg? Nej den är vit.
Jag vill ha en normal sedan. Nej du får en skit liten fjantig SUV som är mindre än en Golf 2a. Men den heter något med ”sport” i namnet!

Håller med TS. Dagens nya bilar är riktigt kassa. Finns ytterst få intressanta inom sektorn vanliga bilar.

Japp. Till på köpet är SUVarna dessutom helt värdelösa just som SUVar. De vanligaste modellerna finns inte ens med fyrhjulsdrift ens som tillval. Varför då? Jo, det kostar för mycket och anses dra för mycket bränsle så de tas inte ens in i Sverige eftersom malusskatten då blir för hög. Politikerna har verkligen dödat nybilsförsäljningen av vettiga bilar.
Kan omöjligen tänka mig att det här är folkviljan. I vart fall inte hos dem som är bilintresserade.
Citera
Idag, 07:59
  #60
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En god vän har en 2024 Bmw 530 med M sport packet och den var rolig att köra. Behöver inte vara Sexa eller en M5.

Säger inte att det skulle vara en dålig bil. Komfortabel är den ju. Men rolig och med karaktär? Knappst. Efter en provkörning i en sådan är det risk att man somnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in