Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
14,29%
18 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
19,84%
25 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
20,63%
26 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
45,24%
57 röster
  • 1
  • 2
Idag, 13:49
  #1
Medlem
Förstår att många av er säkert har testat Linux, men att ni också gav upp, eller ångrade er av olika anledningar. Linux är inte heller för alla, men det är ju å andra sidan inte Windows eller Mac heller. Utvecklingen har dock gått snabbt senaste åren, särskilt när det gäller Linux och gaming, samt kraftigt förbättrat stöd för alla oss med nvidia-kort i datorn.

Vill inte skönmåla något och påstå saker som inte är sanna, så därför är det helt avgörande att man förstår vad en övergång från Windows till Linux kan innebära, både när det gäller begränsningar och fördelar.

Väldigt kortfattat
Är du en person som är helt beroende av att kunna använda Microsoft Office paketet (exempelvis pga ditt arbete kräver just den appen) eller något av Adobes program bör du inte helt övergå till Linux. Likaså om du spelar mycket spel med anti-cheat som gräver kernel access till operativsystemet. Det kommer inte fungera särskilt bra, eller överhuvudtaget. Nästan allt finns det workarounds för, men jag föredrar att vara realistisk med att det för en ny användare lätt kan bli för mycket om varje moment kräver komplicerade lösningar för att fungera. Har du inte dessa explicita krav kanske Linux ändå kan vara värt att ge en ny chans?

För er som vill testa Linux och ge det en ny chans har jag skrivit en steg-för-steg guide här: (FB) (ARCH LINUX FOR DUMMIES) - Steg för steg guide från start till färdig installation..

Följer du guiden tar det inte mer än 60 minuter från start av installationen tills du har ett fullständigt grafiskt och modern system installerat och konfigurerat. Självklart behöver du inte följa min guide, men eftersom den riktar sig till nybörjare som inte vill krångla för mycket i terminalen och manuellt editera konfig-filer vill jag ändå upplysa om den.

Så är du beredd att testa Linux innan 2025?
Citera
Idag, 13:52
  #2
Medlem
Nej du låter som jehovas
Citera
Idag, 14:06
  #3
Medlem
Jantejantejantes avatar
Varför inte köra båda? Har märkt att i linux så är det främst shellet jag vill åt och det finns wsl för windows alternativt kör man dual boot eller en virtualbox.
Citera
Idag, 14:07
  #4
Medlem
videofotografens avatar
Det var fyra dåliga alternativ att välja på där inget alternativ passar mig. Det skulle ha funnits ett FEMTE alternativ...

Nej, jag kan inte ge Linux en chans på grund av det enda sättet jag sköter alla mina in- och utbetalningar på är via BankID (saknar både smartphone, tablet och mobilt BankID) och skulle jag gå över till Linux helt och hållet så skulle alla mina räkningar bli obetalda med de följder det skulle innebära.

Är för övrigt inte alls negativ till att gå över till ett nytt OS förutsatt att alla mina gamla program skulle vara körbara i Linux liksom självklart även alla mina gamla lagrade filer skulle kunna öppnas och köras.
Btw, har kört PC sedan tidigt 1990-tal så jag har uppåt 100-talet 3,5" hårddiskar.
Citera
Idag, 14:15
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Det var fyra dåliga alternativ att välja på där inget alternativ passar mig. Det skulle ha funnits ett FEMTE alternativ...

Nej, jag kan inte ge Linux en chans på grund av det enda sättet jag sköter alla mina in- och utbetalningar på är via BankID (saknar både smartphone, tablet och mobilt BankID) och skulle jag gå över till Linux helt och hållet så skulle alla mina räkningar bli obetalda med de följder det skulle innebära.

Är för övrigt inte alls negativ till att gå över till ett nytt OS förutsatt att alla mina gamla program skulle vara körbara i Linux liksom självklart även alla mina gamla lagrade filer skulle kunna öppnas och köras.
Btw, har kört PC sedan tidigt 1990-tal så jag har uppåt 100-talet 3,5" hårddiskar.


Du verkar vara ett undantag.
Typ alla har mobilt BankID idag.


Och vem sparar massa gamla 3.5” diskar, är de gamla är de stor risk att förlora data. Varför inte överföra det till en ny disk och bli av med massa gamla diskar.
Finns det någon anledning att spara massa diskar”
Du låte på gränsen till horder när du har så många nya diskar.
Citera
Idag, 14:16
  #6
Medlem
Nä jag använder mer moderna och snabba system, som Windows 11.
Citera
Idag, 14:16
  #7
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
För er som vill testa Linux och ge det en ny chans har jag skrivit en steg-för-steg guide här: (FB) (ARCH LINUX FOR DUMMIES) - Steg för steg guide från start till färdig installation..
Vete fan om jag skulle rekommendera Arch till en nybörjare.
Citera
Idag, 14:18
  #8
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Det var fyra dåliga alternativ att välja på där inget alternativ passar mig. Det skulle ha funnits ett FEMTE alternativ...

Nej, jag kan inte ge Linux en chans på grund av det enda sättet jag sköter alla mina in- och utbetalningar på är via BankID (saknar både smartphone, tablet och mobilt BankID) och skulle jag gå över till Linux helt och hållet så skulle alla mina räkningar bli obetalda med de följder det skulle innebära.

Är för övrigt inte alls negativ till att gå över till ett nytt OS förutsatt att alla mina gamla program skulle vara körbara i Linux liksom självklart även alla mina gamla lagrade filer skulle kunna öppnas och köras.
Btw, har kört PC sedan tidigt 1990-tal så jag har uppåt 100-talet 3,5" hårddiskar.
En sådan sak hade jag skött i en virtuell maskin.
Citera
Idag, 14:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vete fan om jag skulle rekommendera Arch till en nybörjare.

Förstod att den frågan skulle komma upp varav jag avslutade guiden med en FAQ som bl.a. tar upp den frågan.

Citat:
F: Varför Arch Linux och inte någon av de andra distributionerna som är mer användarvänliga?
Har man väl en fungerande installation av Arch med ett färdigt grafiskt gränssnitt är det enligt min mening inte svårare att använda än någon annan distribution av Linux. Dessutom är Arch extremt väldokumenterat och erbjuder ett enorm utbud av appar genom AUR-repository.
Citera
Idag, 14:20
  #10
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Förstod att den frågan skulle komma upp varav jag avslutade guiden med en FAQ som bl.a. tar upp den frågan.
Det är inte svårare att använda till dagligt bruk, men när man ska lösa något mer avancerat är det värre. Och communityt är ganska mycket "rtfm".
Citera
Idag, 14:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Nä jag använder mer moderna och snabba system, som Windows 11.

Windows är en dinosaurie i sammanhanget. Särskilt när det kommer till filsystemet NTFS som fortfarande är standard.
Citera
Idag, 14:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vete fan om jag skulle rekommendera Arch till en nybörjare.
Ett fullständigt medhåll.

Mint och Ubuntu behöver knappt nån guide och behöver man så är man kanske lite för oteknisk lagd och då vill inte jag rekommendera Linux.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in