Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
Igår, 20:20
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Ok så du anser inte att människor har rätt till marken där de har sin historiska hemvist. Eller gäller det just för judarna att lära sig leva utan detta privilegium?

Nä de har inte rätt till marken. Man kan argumentera för att de rimligtvis borde få bo någonstans och då bör få ha det landområde de fick 1948.

Palestinierna är de mer riktiga ursprungsinvånarna i området och består bland annat av ättlingar till de antika judarna.

De nutidida judarna har kommit dit nyss från områden som Litauen och Polen. Det finns inget annat liknande exempel på någon folkgrupp som kan komma tillbaka efter 1500 år och påstå att marken är deras.
Citera
Igår, 20:24
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Judestjärnan är direktimporterad från islam. Hitler kallade sin bok t.o.m för "Min Jihad".
Haha du hittar på rena rama skiten. Judestjärnan började användas som symbol för judar i Prag på 1600-talet och har noll med islam att göra.
Citera
Igår, 20:29
  #63
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Ingen har rätt till att etniskt rensa, mörda och stjäla för att uppnå detta mål baserat på en 3000 år gammal myt som de tolkat till sin fördel. Detta kallas sociopati i bästa fall och i värsta en hel nation byggd på en farlig kult.

Jag personligen tycker att det är en mix där det judiska folket lider av en masspsykos som ärvs ner genom ideologiska vanföreställningen som sprids genom Talmuden, politiken och nu även västerländska politiker.

Jag repeterar: Israel är det största hotet mot oss västerländska folk. Och strax efter dem kommer alla indoktrinerade inhemska västlänningar som repeterar "MEN JUDAR ÄR BÄTTRE ÄN ISLAM" utan att förstå att det just är judarna som sätter oss kristna i konflikt med islam.

Tldr: Nej, de har inte rätt till ett eget land baserat på en 3000 år gammal myt som på något magiskt vänster ger dem rätten till att bryta mot folkrätten och utföra etniska rensningar och folkmord.
Det är inga 3000 år, kanske 1000 år sen judar styrde där. Och sen dess har det varit väldigt oklart ägande om man säger så. Vad IDF gör idag går jag inte in på, vissa sionister tycker det är rätt andra fel. Och konflikterna mellan kristendom och islam är äldre än 1948.
Citera
Igår, 20:34
  #64
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nä de har inte rätt till marken. Man kan argumentera för att de rimligtvis borde få bo någonstans och då bör få ha det landområde de fick 1948.

Palestinierna är de mer riktiga ursprungsinvånarna i området och består bland annat av ättlingar till de antika judarna.

De nutidida judarna har kommit dit nyss från områden som Litauen och Polen. Det finns inget annat liknande exempel på någon folkgrupp som kan komma tillbaka efter 1500 år och påstå att marken är deras.
De flesta judarna i Israel kom snart efter 1948 från arabiska grannländer som ville bli av med dem. Jag tycker du har vissa poänger, men du har fel om du tror att det finns ETT ursprungsfolk i regionen.
Citera
Igår, 20:51
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
De flesta judarna i Israel kom snart efter 1948 från arabiska grannländer som ville bli av med dem. Jag tycker du har vissa poänger, men du har fel om du tror att det finns ETT ursprungsfolk i regionen.

Jag har inte sagt att det finns ett ursprungsfolk där. Jag säger att i alla andra sammanhang så skulle någons påstående att den ska ha tillbaka ett landområde efter 1500 års frånvaro ses som absurt och illigitimt.

Jag mycket väl förstå att judarna själva vill erövra nya landområde till sig själv och vilja ha ihjäl sina motståndare. Det som är svårare att förstå är varför svenskar ska gilla det och stödja det.
Citera
Igår, 20:54
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Det är inga 3000 år, kanske 1000 år sen judar styrde där. Och sen dess har det varit väldigt oklart ägande om man säger så. Vad IDF gör idag går jag inte in på, vissa sionister tycker det är rätt andra fel. Och konflikterna mellan kristendom och islam är äldre än 1948.

Judarna fördrevs från Palestina när templet revs 70 e.Kr. Det fanns viss judisk bosättning i Palestina till någon gång på 600-talet när kvarvarande judar konverterade till Islam.
Citera
Igår, 21:08
  #67
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag har inte sagt att det finns ett ursprungsfolk där. Jag säger att i alla andra sammanhang så skulle någons påstående att den ska ha tillbaka ett landområde efter 1500 års frånvaro ses som absurt och illigitimt.

Jag mycket väl förstå att judarna själva vill erövra nya landområde till sig själv och vilja ha ihjäl sina motståndare. Det som är svårare att förstå är varför svenskar ska gilla det och stödja det.
Fast nu är det ju inte ett rent judiskt anspråk utan något som beslutades av västmakterna efter andra världskriget. Rätt eller fel, men som sagt det gick en lång runda innan det klubbades igenom. Och inga arabstater har tgit ansvar för palestinierna, varken då eller nu.
Citera
Igår, 21:56
  #68
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Av praktiska anledningar, inte av ideologiska anledningar. Israel består av 22k km2 och det är inte så att vem som helst får flytta till Sverige heller eller hur? Om Sverige bestod av 22k km2 så skulle det vara betydligt hårdare restriktioner på vilka som skulle få flytta till Sverige, i synnerhet om Sverige var omgivet av länder som försökte utplåna Sverige regelbundet. Märkligt att man ska behöva nämna den lilla detaljen i sammanhanget.

Det ändrar inte att det inte är en princip som skulle accepteras någon annanstans att blod och DNA skulle avgöra vem som får invandra och att staten ifråga skall byggas på etnisk grund.

Du kan mena att Israel måste få utgöra ett undantag men det är ju just denna syn som följer av sionismen och som vänstern kritiserar som sionism, helt logiskt, medan högern märkligt nog och ologiskt accepterar denna nationalism när det gäller judar men kritiserar den som rasism och extremism och tar avstånd från i europeiska länder.

Jag propagerar inte för någonting här utan ger en neutral beskrivning av vad kritiken av sionismen faktiskt går ut på. Cwejman blandar bort korten, precis som många som propagerar som honom. Uppkomsten av sionist som ersättning för jude i Sovjet är intressant och en del av historien men långt ifrån hela historien.

Sedan är det givetvis så att en hel del av dem som ropar om att krossa sionismen också anser att Israel skall bort och hatar judar, men det är inte samma sak. Sionismen är en ideologi som kan kritiseras som allting annat utan att likställas med judehat.
Citera
Igår, 22:49
  #69
Medlem
Snowy3991s avatar
Det dem menar är att Israel inte ska finnas.

Men på ett lite "klurigt" sätt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in