Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 18:57
Medlem
Elvis avatar
Verkar vara enorma mörkertal gällande Harris/Walz röstare som inte vågar framgå med hur de ska rösta då de är rädda för repressalier samt hot och våld. Otroligt otäckt och ger en falsk bild.
2024-10-27, 18:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur menar du? Varför menar du ökat könsgap i föritdsröstningen betyder fördel demokraterna? Menar du att det helt enkelt betyder att fler kvinnor kommer rösta i detta val jämf med föregående och att kvinnor generellt röstar Demokratiskt?
Ang fetat.
Ja.
https://cawp.rutgers.edu/gender-gap-...tial-elections

Ang abortfrågan diskuteras 2024 är ge än mer diff ang gender gap.
2024-10-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Tack! har varit svårt att veta åt vilket håll det lutar, då det samtidigt kommer bra resultat från bägge läger så att säga.

Men i och med att KH blir utbuad på sina egna rallies och den här pollen, så tror jag Trump vinner. Om det du länkar till står sig, d.v.s. att Trump vinner Nevada, Arizona och North Carolina, så behöver han enbart vinna Pennsylvania utöver det. Och där ligger han bra till.

Summa summarum, just nu pekar allt åt att Trump vinner.

Trump har i år uppmanat sina väljare att förtidsrösta, vilket delvis kan förklara republikanernas försprång. Men, tillsammans med hur opinionssiffrorna ser är det svårt att se att tro på något annat än att Trump vinner valet.

Kom in statistisk från New Jerseys första dag:

Citat:
#NEW NEW JERSEY in-person early voting update: day 1

🔵 DEM: 38.5% (+1.2)
🔴 REP: 37.3%
🟡 IND: 23.5%

Day 1 2022: D+19.1
https://x.com/EricLDaugh/status/1850592260720676888
2024-10-27, 19:14
Medlem
HomoDeuss avatar
https://x.com/PpollingNumbers/status...12276270223485

#New @ABC General election poll

🔵 Harris 51% (+4)
🔴 Trump 47%

Last poll - 🔵 Harris +2

Ipsos #B - 1913 LV - 10/22
Men... opinionen är skit samma.

Valdeltagandet avgör.
2024-10-27, 19:17
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

🔵 Harris 51% (+4)
🔴 Trump 47%

Last poll - 🔵 Harris +2

Valdeltagandet avgör.
Tja säg det åt MAGA för dem tror OU avgör valet för fakta är inte deras bästa likör...
Medlem
Citat:

🔵 Harris 51% (+4)
🔴 Trump 47%

Last poll - 🔵 Harris +2

Valdeltagandet avgör.
Går du in på en hundrastgård och frågar folket där ifall de är hund- eller kattägare, så kommer flertalet svara att äger en hund... Ja, du förstår analogin här...
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ok. Jag förstår resonemanget men jag är inte helt övertygad.

Jag tänker det även kan betyda att en större proportion kvinnor röstar i förtid jämfört med föregående val (eller för all del en mindre proportion män), men inte att fler kvinnor kommer rösta jämfört med föregående val.

Absolut. Man kan hitta allehanda förklaringar. Men troligast är att det är en Dobbseffekt. Och oavsett vilket, så är tendensen fortsatt att gapet blir större. Ett större gap, tillsammans med ökat stöd för Harris bland kvinnor (även normalt republikanska) bådar gott för Dems.
2024-10-27, 19:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Absolut. Man kan hitta allehanda förklaringar. Men troligast är att det är en Dobbseffekt. Och oavsett vilket, så är tendensen fortsatt att gapet blir större. Ett större gap, tillsammans med ökat stöd för Harris bland kvinnor (även normalt republikanska) bådar gott för Dems.
Och om opinionsinstituten har eftersträvat 50/50 män/kvinnor i undersökningarna kan det slå riktigt tokigt - stor fördel Demokraterna jämfört med vad undersökningarna visar.

Enl wikip röstade män/kvinnor 47/53 i förra presidentvalet i PA (jag hittar inte siffror från 2016). Jag förmodar att opinionsinstituten då ligger ungefär män/kvinnor 47/53 i sina urval för PA.
2024-10-27, 19:43
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Och om opinionsinstituten har eftersträvat 50/50 män/kvinnor i undersökningarna kan det slå riktigt tokigt - stor fördel Demokraterna jämfört med vad undersökningarna visar.

Enl wikip röstade män/kvinnor 47/53 i förra presidentvalet i PA (jag hittar inte siffror från 2016). Jag förmodar att opinionsinstituten då ligger ungefär män/kvinnor 47/53 i sina urval för PA.

Precis. Och det är ungefär vad jag tror hänt i vissa fall. Andra kan ha justerat för 53/47 men inte 55/45.

Men.. fördelen är inte tillräcklig om inte valdeltagandet når viss kritisk nivå. Med lägre valdeltagande än 2020 har Trump fördel (eftersom det oftare är Dems väljare som uteblir).

Jag har trott att valdeltagandet skulle bli rekordartat p.g.a Dobbs, men är inte lika säker längre. Det är väldigt annorlunda röstmönster i år, med GOP som röstar tidigt och Dems som röstar sent (hoppas vi).

Spännande .
2024-10-27, 19:48
Medlem
Reuters reporter lyckades ställa en fråga till Harris, hur demokraternas interna poll såg ut. Av svaret att döma från Harris, ser det inte så bra ut:

Citat:
Jeff Mason@jeffmason1

I asked ⁦@VP⁩ what the campaign’s internal polling was showing and how that was shaping the final stretch. "My internal polling is my instinct. I let the campaign people deal with all that other stuff. I am responding to what I'm seeing,” she said.
https://x.com/jeffmason1/status/1850564622727741869
2024-10-27, 21:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Precis. Och det är ungefär vad jag tror hänt i vissa fall. Andra kan ha justerat för 53/47 men inte 55/45.

Men.. fördelen är inte tillräcklig om inte valdeltagandet når viss kritisk nivå. Med lägre valdeltagande än 2020 har Trump fördel (eftersom det oftare är Dems väljare som uteblir).

Jag har trott att valdeltagandet skulle bli rekordartat p.g.a Dobbs, men är inte lika säker längre. Det är väldigt annorlunda röstmönster i år, med GOP som röstar tidigt och Dems som röstar sent (hoppas vi).

Spännande .
Jo det är spännande.

Jag vet inte om du sett mitt resonemang om detta tidigare, men jag har en till idé om att opinionsundersökningarna kan visa för höga siffror för trump. Jag föreställer mig att det finns en del trötthet i det republikanska lägret. Jag tror många moderata republikanska väljare är riktigt trötta på ljugande korrupta egennyttiga morallösa Trump. Jag tänker att det inte kanske syns I opinionsundersökningarna. Typ de kanske svarar i undersökningarna att de ska rösta på Trump, men när det kommer till kritan stannar de hemma och röstar inte på någon.

Det ovan får väl ses som en resonerande förhoppning :-)

Men jag tror tyvärr Trump vinner.
2024-10-27, 21:55
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Jo det är spännande.

Jag vet inte om du sett mitt resonemang om detta tidigare, men jag har en till idé om att opinionsundersökningarna kan visa för höga siffror för trump. Jag föreställer mig att det finns en del trötthet i det republikanska lägret. Jag tror många moderata republikanska väljare är riktigt trötta på ljugande korrupta egennyttiga morallösa Trump. Jag tänker att det inte kanske syns I opinionsundersökningarna. Typ de kanske svarar i undersökningarna att de ska rösta på Trump, men när det kommer till kritan stannar de hemma och röstar inte på någon.

Det ovan får väl ses som en resonerande förhoppning :-)

Men jag tror tyvärr Trump vinner.

Jag förstår hur du menar. Det finns nog en del sådana, frågan är hur de syns i OU. Tror också att det finns en hel del trötthet inom GOP. Blir kul att se hur många de är när resultatet räknats fram.

https://x.com/mcarr2021/status/1849830793465692669

Själv tror jag fortfarande att Harris tar det. Men det kommer snart att visa sig om jag får rätt eller inte.

Rekommenderar denna kanal för dagliga siffror.

https://youtu.be/SWyfSpvWyEo?si=dN6T7feLrT3ccS1X

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in